Co doporučují experti OECD našemu školství

EDUin nabízí odborné veřejnosti překlad nedostatků a doporučení z klíčového materiálu, který OECD publikovala na konci ledna.

Praha 6. února 2012 – Předkládáme odborné veřejnosti překlad první části materiálu, který byl zveřejněn na stránkách OECD 30. ledna 2012. V českých médiích z něj zatím byl publikován jen zlomek – informace o doporučení zvýšit četnost slovních hodnocení. Jeho význam je ale výrazně větší. Česká republika má tímto k dispozici koncepční materiál, který se zabývá klady a nedostatky systému regionálního školství a navrhuje kroky k nápravě.

Nabízíme v překladu přehled slabých stránek a doporučení, jak je identifikovali experti OECD Paulo Santiago, Alison Gilmore, Deborah Nusche a Pamela Sammons. Podrobnější komentář k doporučením OECD zveřejníme v nejbližších dnech na stránkách eduin.cz, stejně jako celý materiál v českém překladu. Pro náš vzdělávací systém jsou v tuto chvíli aktuální tyto body, které vybíráme:

Nedostatky

  • Přístup k výuce a hodnocení je velmi tradiční.

  • Vědomosti a dovednosti jednotlivých aktérů v oblasti hodnocení ve vzdělávání jsou nedostatečné.

  • Národní standardizované testování zahrnuje řadu omezení a rizik.

  • Neexistuje sdílená představa o tom, jak vypadá kvalitní výuka.

  • Nejsou k dispozici informace o výsledcích žáků.

 

Doporučení

  • Lépe pojmenovat cíle vzdělávání. (V současné době spolu ne vždy korespondují cíle vzdělávání a obsahy rámcových vzdělávacích programů, potažmo například také podoba nástrojů, kterými se zvládnutí obsahů ověřuje).

  • Vyvinout vzdělávací standardy, které pojmenují všechny žádané dovednosti žáků (celou šíři cílů vzdělávání), a to ještě před vypracováním standardizovaných testů. (Současné standardy byly vyvíjeny jen s ohledem na to, co je testovatelné.)

  • Omezit nežádoucí účinky plošných standardizovaných testů.

  • Posílit roli formativního hodnocení studentů (tedy průběžného hodnocení, které sleduje pokrok žáka). (V tuto chvíli dáváme přednost hodnocením a zkouškám na závěr učebního procesu.)

  • Vytvořit odborný profil nebo standardy učitelské profese. (V současné době neexistuje systém rozvíjení pedagogických schopností učitele.)

 

Kompletní dokument Nedostatky a doporučení v českém překladu najdete ZDE.

 

Tomáš Feřtek, tiskový mlučí EDUin, řekl: „Vzhledem k tomu, že ministerstvo školství zrušilo dnešní tiskovou konferenci, kde měl být kromě jiného prezentován tento materiál OECD, předkládáme jeho nejpodstatnější části novinářům. Jde o významný koncepční materiál, který přesně identifikuje nedostatky českého školství a navrhuje řešení. Je důležité, aby nezmizel z veřejného obzoru jen proto, že se nám v tuto chvíli zdá důležitější debata o čerpání evropských peněz a setrvání ministra Dobeše ve funkci.“

Kontakty:

· Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin
e-mail: tomas.fertek@eduin.cz, mobil: 602687016

 

Poznámky pro editory:

  • Celý dokument Reviews of Evaluation and Assessment in Education, Czech Republic v angličtině najdete ZDE.

  • Český překlad pasáže Nedostatky a doporučení najdete jako dokument ke stažení ZDE.

  • Aktuální video k tématu plošného testování shlédněte ZDE.

  • EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin, o. p. s. byla založena v květnu 2010 a realizuje a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz.

  • Populární verzi vzdělávacích témat najdete na http://fertek.blog.respekt.ihned.cz.

 

 

 

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments