Tisková zpráva: Čtyři zásadní úkoly pro novou ministryni školství

ilustrační foto. by Kirsten Ott (flickr.com) (CC BY-NC-SA 2.0)

První prohlášení budoucí ministryně bylo odvážné. S dalšími by měla počkat, až se blíže seznámí s problémy, před nimiž stojí.

Praha 8 června – Ještě před svým jmenováním Kateřina Valachová, kandidátka premiéra Sobotky na ministryni školství, sebevědomě prohlásila, že zajistí rozpočtové prostředky na další zvyšování platů učitelů. Další navyšování platů by mělo jít ruku v ruce s kariérním řádem, komplikací je ovšem i aktuální postoj ministra financí Babiše vůči rozpočtu školské kapitoly. Kateřina Valachová by se měla detailně seznámit s problémy, před nimiž stojí, a teprve poté činit mediální prohlášení. Zde je přehled čtyř nejzásadnějších témat, podle nichž bude posuzována úspěšnost nové ministryně při bilancování její role.

Stabilizace chodu ministerstva

Zkouškou s nejvyšší prioritou není rozpočet, ale urychlená náprava personální genocidy na ministerstvu. Odešly, ať už nuceně či dobrovolně, desítky lidí a jejich případný návrat nebude snadný, protože od 1. července začíná platit služební zákon a ten zásadně ztíží návrat těch, kteří odešli mimo státní službu. Kateřina Valachová se na přípravě služebního zákona podílela, problém tedy tuší, ale v oblasti vzdělávání se neorientuje a nebude pro ni snadné rozlišit, jaké personální změny revidovat a jaké naopak urychleně provést. Záležet bude na tom, od koho si nechá poradit, což představuje potenciální riziko.

Dohoda s ministrem financí na zásadní změně jeho přístupu ke vzdělávání

Rozpočet školství je nepochybně jednou z hlavních priorit. Mediální vyjádření paní Valachové znělo velmi ultimativně a jeho záměrem pravděpodobně bylo naklonit si od počátku školskou veřejnost na svou stranu. Její postoj je v zásadě správný, ČR stále patří mezi země, které ve srovnání v rámci OECD oblast vzdělávání hrubě podceňují z hlediska poměru veřejných výdajů. Tuto kartu lze držet stále jako trumf, ale předchozí ministr školství se přesto dostal do sporu s ministrem financí Babišem, jenž navrhl absurdní snížení rozpočtu školství o 4 mld. Kč. Je možné, že Babišův postoj byl vyvolán snahou zbavit se Chládka, ale přesvědčit ho, aby veřejně ohlášenou „úsporu“ přehodnotil a naopak poskytl peníze na reformy (kariérní systém, digitalizace a zejména inkluze) bude nelehký úkol.

Inkluze: z podoby paragrafového znění do reality vůči změnám rezistentního systému

Na jaře byla přijata proinkluzivně pojatá novela školského zákona, která postupné budování společných škol umožňuje, odcházející ministr Chládek ale zároveň obsadil místo ředitele příslušného odboru člověkem, který je k inkluzi značně rezervovaný a podle toho vypadá i připravovaná prováděcí vyhláška k zákonu. Evropská komise stále vede proti CR infringement proceedings (vyšetřování pro porušení mezinárodně platného práva) a neuspokojivý výsledek hrozí zastavením v čerpání evropských peněz. V této oblasti má Valachová informační náskok, z pozice Dienstbierovy náměstkyně se účastnila dohadování o novele. Je ale otázka, co bude schopná v tak krátkém čase udělat s krajně rezistentním systémem, v němž na 85 % učitelů nechce nic měnit.

Budoucí nebezpečí maturit

V tuto chvíli leží ve sněmovně návrh na změny ve státní maturitě: návrat k centrálnímu hodnocení slohů v roce 2017 a povinné matematice od roku 2019. O obojím se diskutovalo a velká část veřejnosti považuje návrh za rozumný. Jenže ve skutečnosti nejde jen o povinnou matematiku, ale zavedení tří povinných testů – čeština, cizí jazyk, matematika. A pokud vyjdeme ze současné míry neúspěšnosti u státních testů, vůbec není vyloučeno, že v roce 2019 propadne v jarním kole až polovina všech maturantů. Rok 2019 je už za hranicí jejího mandátu, nemusela by se tím tedy trápit. Ale odpovědný politik by to měl vzít v úvahu a jednat s ohledem na příští možné následky.

Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Paní Valachová vstupuje na zcela nové teritorium, neměla by podcenit výběr spolupracovníků, kteří pro ni budou jeho jednotlivé oblasti mapovat. Podle toho se totiž budou do značné míry odvíjet její kroky v roli ministryně. Zejména s ohledem na odborná témata, jako je inkluze nebo maturity, by si měla být vědoma zájmů, které sledují jednotliví klíčoví hráči, ať už se jedná o profesní organizace, nebo lobbistické skupiny. Jednat podle vzoru předchozího ministra by jí pravděpodobně přivedlo do brzkých nesnází. Model, který aplikoval Petr Fiala, tedy zastoupení expertů z širokého spektra, odborného i politického, se naopak nabízí jako dobrý modus operandi.“

 

Připojit se s

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
29 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdenek Sotolář
Zdenek Sotolář
7 years ago

Zloděj křičí, chyťte zloděje…

vittta
vittta
7 years ago

„které sledují jednotlivý klíčoví hráči, ať už se jedná o profesní organizace, „……

Nemělo by tam být spíš „jednotliví“?

Ale nechápu, proč by zrovna inkluze a maturity měly být označeny slovem „zejména“ a už vůbec nerozumím tomu, co mají s těmito tématy nějak extra společného lobisté a profesní organizace.

Perun
Perun
7 years ago

Vedoucí komunikace EDUinu provedl stran lobbistů etc. příkladný coming out, děkujeme za něj. Jen s tvrzením „Model, který aplikoval Petr Fiala, tedy zastoupení expertů z širokého spektra, odborného i politického, se naopak nabízí jako dobrý modus operandi.“ se nemohu ztotožnit – expertů v pravém smyslu slova, pakliže nemáme na mysli člověka, který vám zítra vysvětlí, proč se vám dnes nepodařilo to, co vám včera poradil, v tom ministerském krúžku bylo pramálo.

Václav Votruba
7 years ago

A EDUIn je prosím pěkně plný odborných nebo politických expertů, profesní nebo lobbyistickou organizací? Já abych v tom měl jasno. I v tom, z titulu jakého demokratického pověření by měl být partnerem pro ministerstvo.

Jsa pro připravenou a finančně podpořenou inkluzi těch, kteří jsou schopni ji využít, patřím mezi 15 % nebo 85 % učitelů?

Štěpán Kment
7 years ago

vittta: Například zavedení povinné maturitní zkoušky je dílem Svazu průmyslu a dopravy ČR, resp. jistou snahou řešit poptávku jejich členů. Nabízím článek z kraje ledna 2015: „Kromě toho Svaz průmyslu prosadil zavedení povinné maturitní zkoušky z matematiky a je připraven pomoci i při zavedení mistrovských zkoušek jako završení učebních oborů. Tato i další ožehavá a související témata chce Svaz průmyslu komunikovat právě prostřednictvím akce Rok průmyslu a technického vzdělávání 2015.“ http://www.prumysl.cz/odstartoval-rok-prumyslu-a-technickeho-vzdelavani-2015/ Je nasnadě polemizovat, zdali je poptávka průmyslníků řešena správnou cestou. Dovolím si tvrdit, že MŠMT mohlo vyrazit koncepčnější cestou a nepřebírat jen neodborné nápady zájmových skupin. (SP je totiž… Více »

Miloš Rathouský
Miloš Rathouský
7 years ago

Štěpáne, chci jen upozornit, že Svaz průmyslu a dopravy zatím nic neprosadil, na to nemá žádnou výkonnou pravomoc. Jen jsme otevřeli debatu k povinné matematice u maturit a ministerstvo v návaznosti na kulaté stoly (kam jsme nechodili sami) navrhlo nějaké řešení. Budete-li mít nějaký jiný návrh, jak zlepšit připravenost absolventů středních (i vysokých škol) na reálný život a možnosti pracovního zapojení, můžete ho rovněž předložit a veřejně diskutovat. V tom je demokracie. Já osobně si myslím, že abychom udrželi alespoň současnou životní úroveň ČR v turbulentním a nejistém světě, měli bychom vsadit na rozvoj nanotechnologií, biotechnologií, genotechnologií, 3D tisku, softwarových… Více »

rodič
rodič
7 years ago

Pak se divíme, že to vzdělávání jde do kytek. Vždyť o něm rozhodují výrobci aut a Always vložek. Dle některých průmysl nemá co do vzdělávání mluvit, jelikož vzdělávání dětí není nástroj sloužící průmyslu a to z několika prostých, i průmyslníkům pochopitelných důvodů. Dnes budeme vychovávat přírodovědce do průmyslových laboratoří a tu ejhle, náhle nám populace zestárne a bude potřeba řešit sociální a zdravotní problémy s tím spojené. Za pět let nastane krize environmentální, ale všichni usilovně produkují software a nanotechnologie, zatímco po ulicích belhají bezprizorní důchodci v 50° skleníkovém vedru. Pak bude průmyslová lobby zřejmě naléhat, že je potřeba povinná… Více »

vittta
vittta
7 years ago

Přečetl jsem článek, daný sem panem Kmentem. Asi bych ho shrnul to této myšlenky: „Je nutné přitáhnout mladé lidi k technice a příbuzným oborům. Už dnes chybějí průmyslovým podnikům desetitisíce lidí. “ Nejsem si jistý, jestli to je nějaký lobing, průmysl potřebuje více takto vzdělaných lidí, a tak celkem logicky dává taková vyjádření. Kdyby potřeboval třeba tady už legendární kulturní antropology, předloží v široké diskuzi tento požadavek. Zástupce svazu průmyslu, pan Rathouský, hned ještě uvedl na pravou míru význam článku, což vysvětlilo případné nejasnosti. Ale dobře, třeba by to někdo nazval lobingem, to slovo se dá použít různě, ale nemyslím… Více »

Miloš Rathouský
Miloš Rathouský
7 years ago

Pane „rodiči“, dovolte mi jednu otázku a neberte ji prosím „ad hominem“: Jak jsem pochopil z vašich předešlých komentářů, působíte jako učitel střední školy. Jaké předměty prosím vyučujete? Zajímá mě to z důvodu, že bych rád znal vzdělávací předmět, ve kterém se uplatní vědomé nepochopení textu, příp. hrubá manipulace s ním. Děkuji.

Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
7 years ago

Vkládám kousíček článku z BL od pana Kartouse,kde shrnuje údajné problémy s mezigeneračním soužitím. …….Ale copak je tak těžké pochopit souvislosti v případě dospívání nových generací? Copak někdo může tvrdit, že je vinou „plenkové generace“, že nikdo neodboural tu degenerativní zónu komfortu, ve které zcela zbytečně a kontraproduktivně prodlévá? Je přece vrcholně alibistické domnívat se, že se mladá generace emancipuje, když jí v tom tak důsledně bráníme zaobalováním všech rohů a ostrých hran světa, do nějž vstupují s monstrózními ambicemi a dezorientací prosťáčků připomínajících hlavní postavu Půlnočního kovboje. – See more at: http://www.blisty.cz/art/77681.html#sthash.3buWtKZq.dpuf……….. Není to právě snaha Eduinu a jim… Více »

vittta
vittta
7 years ago

Tedy rodiči, z vašeho textu se dá vydedukovat, že svaz průmyslu chce pokřivit svými požadavky skvěle fungující vzdělávací systém, jemuž nechybí nic jiného, než inkluze (apod, není tam o tom zmínka ale je to tak okrajové, co se důležitosti týká, že jsem to zmínil). Jenže…jak si pak vysvětlit ten nedostatek technicky vzdělaných mladých lidí? Takže něco se dalo špatným směrem a i průměrnou opici před nějakými 15-20 muselo napadnout, že se něco takového stane, když mládež houfně nastupovala na různá hochštaplerská obchodní a ekonomická studia. Svaz průmyslu situaci JASNĚ pojmenoval, a je za to více-méně pranýřován. Jak znám různé škarohlídy,… Více »

vittta
vittta
7 years ago

Úplně do nebe volající je to balení ostrých hran našim Romům, Paní Karvaiová. EDUini si nepochybně myslí, že jsem kdovíjaký rasista, jenže já dobře vím, že pomoci zadarmo si nikdo vážit nebude. To bývali kdysi Cikáni, byli s nimi potíže, ale byly to lidské bytosti. Dnes z nich vychovávají jakési Romy, až v profesionální formě, sám se divím, že se tak dlouho vydrželi bránit. Nakonec ale podlehnou a stanou se z nich nesvépravná zviřátka, která budou přinášet užitek, jako třeba kráva, či ovce, za kus žvance a střechu nad hlavou, budou přinášet zisk pouhou svou existencí. A to se mi… Více »

vittta
vittta
7 years ago

15-20 lety tam mám být…

rodič
rodič
7 years ago

Pane Rathouský, je velmi žádoucí, aby společnost měla co nejvíce lidí se širokým spektrem dovedností a znalostí, jak měkkých tak i tvrdých. Toto „široké spektrum dovedností a znalostí“, které se také nazývá vzdělání, v sobě zahrnuje znalost základů ekonomie, politologie, antropologie, religionistiky, finanční gramotnosti, znalost cizích jazyků, geografie, historie, přírodovědy, hudby, orientaci v umění a jeho historii, IT a jiných předmětů, jelikož nynější společnost potřebuje lidi flexibilní, nestádovité, kriticky, sociálně i altruisticky myslící, tvůrčí, geograficky, třídně i profesně mobilní. Nepotřebuje montéry do továren, techniky, supervisory či údržbáře. Ty velmi brzy nahradí přistěhovalci první generace, ochotní pracovat za minimální peníze, které… Více »

Ondřej Šteffl
7 years ago

rodič 08. 06 .2015 20:50
SKVĚLE řečeno.
Moje podobenství: Nepotřebujeme lepší mobily, potřebujeme, aby se lidé více dívali do očí.

Rozvoj „rozvoj nanotechnologií, biotechnologií, genotechnologií, 3D tisku, softwarových produktů“ možná vydělá víc peněz (a to zejména majitelům firem ze Svazu průmyslu), ale líp se nám tady žít nebude.

vittta
vittta
7 years ago

„Nelobujte ale za něco, čemu nerozumíte a co bude mít dalekosáhlé sociální následky pro mladé lidi a celou společnost, byť je to pro vás levné.“ Kdo tomu vlastně rozumí, rodiči? Tedy podle vás. Tohle je unikátní, to se vám povedlo. „…..v sobě zahrnuje znalost základů ekonomie, politologie, antropologie, religionistiky, finanční gramotnosti, znalost cizích jazyků, geografie, historie, přírodovědy, hudby, orientaci v umění a jeho historii, IT a jiných předmětů, jelikož nynější společnost potřebuje lidi flexibilní, nestádovité, kriticky, sociálně i altruisticky myslící, tvůrčí, geograficky, třídně i profesně mobilní.“ Jinými slovy, dnešní společnost potřebuje dokonalého, demokratického člověka, který bude kromě matematicky ovládat všechno.… Více »

vittta
vittta
7 years ago

Vaše podobenství, pane Šteffle je sice krásné, ale zkuste to vysvětlit mladým. Ti kašlou na čučení do očí, chtějí nové mobily a jiná udělátka.
A bylo to tak vždycky, jenom místo mobilu chtěli třeba radio, které jejich rodiče nejen nepotřebovali, ale měli také za dílo satanovo!

rodič
rodič
7 years ago

Pane vitto, průmyslníkům chybí kvalifikovaní pracovníci, nemocnicím zoufale chybí lékaři a zdravotní personál, je nedostatek řemeslníků, instalatérů, elektrikářů, policistů, hasičů, dobrých učitelů, vysokoškolských profesorů mladších 70 let, vědců, řidičů, kuchařů, sociálních pracovníků, speciálních pedagogů, atp. Všechny tyto nedostatky mají jeden společný jmenovatel, peníze. Na průmyslovkách a učilištích se neučí „zručnost, iniciativa, samostatnost a kreativita“ protože tam nejsou dobří a dobře placení mistři a kantoři, protože peníze nejsou zaplacení. Nadšenců zas není tak mnoho. Školy existují, ale je potřeba vysokých investic do zajištění kvalitních učitelů a vybavení. Pak se zlepší i úroveň absolventů soš a sou. Nahnáním více lidí do odborných… Více »

Miloš Rathouský
Miloš Rathouský
7 years ago

Těší mě, pane „rodiči“, že nakonec dokážete argumentovat věcně a rozumně, bez překrucování fakt a dehonestací. Ty první dvě věty z vašeho příspěvku ze 20:50 bych neměl (po doplnění několika drobností) problém podepsat. Ty drobnosti zní: základů matematiky, fyziky, chemie, biologie, základní manuální zručnosti ap. Koneckonců, když požadujete „co nejvíce lidí se širokým spektrem dovedností a znalostí, jak měkkých tak i tvrdých“, jakto, že vám nevadí, že některé znalosti a dovednosti vám ze seznamu vypadly? O potřebě flexibilního vzdělávání pro budoucnost jsem tady na EDUinu psal už před třemi lety, viz: http://rathousky-blog.eduin.cz/2012/06/12/konec-sveta-a-ctyri-k/. Jen vidím, že k tomu budu muset připsat… Více »

vittta
vittta
7 years ago

Pane rodiči, píšete, že naše společnost potřebuje kde co a kde koho. Pomalu jako v tom filmu „Na samotě u lesa“, jestli si vzpomínáte. Sice nechápu souvislost s tou zpropadenou matematikou, ale rozumím tomu, že vidíte problém v penězích. Jestli čtete EDUin, pak jistě víte, že není důležitější věci, jak inkluze, a jmenovitě inkluze dětí ze sociálně nepodmětného prostředí. To bude stát samozřejmě peníze, moc, moc peněz. Je zřejmé, že pokud už nějaké peníze školství získá, rozhodně nebudou „vraženy“ do učňovského či lépe řečeno řemeslného školství, kde-jak tuším, právě pracujete. Víte proč? Není na to žádný politický tlak, peníze se… Více »

vittta
vittta
7 years ago

Jinak, abyste neřekl,přidávám se k panu Rathouskému, že tentokrát to mělo od vás potřebnou úroveň.
Já to své napsal s velkou nadsázkou, ale to gró je tam jasné.
Politický tlak.
Jak je možné, že EDUin s inkluzí, za situce naprosto špičkové sítě speciálních škol, má větší slovo, než svaz průmyslu, možná zase není taková záhada.
V každém případě to je pro NÁŠ společný cíl, tedy zkvalitnění výstupu z jakékoliv školy, silně kontraproduktivní.
Na inkluzi dětí ze sociálně nepodmětného prostředí si můžeme hrát, až budou vyřešeny závažnější problémy.

Pavel Doležel
Pavel Doležel
7 years ago

„Pak bude průmyslová lobby zřejmě naléhat, že je potřeba povinná maturita z environmentálních a sociálních studií.“ Třeba ano, ale nechme to na dobu, až to nastane. Při poslední debatě s oponenty, které se zúčastnil i pan Rathouský, jsem se, coby tentokrát tichý posluchač, dozvěděl pro mě zajímavou informaci a to totiž, že v Německu plánují vzdělávání řemeslníků a učňů doslova na mikroúrovni podle aktuálních potřeb. Nechápu, proč bych měl dnes vyrábět nějaké absolventy sociálních prací a antropology na nějakou v budoucnu možná vzniklou potřebu, která také vůbec nemusí nastat. Reagujme na dnešní svět a dnešní potřeby i s tím rizikem,… Více »

Pavel Doležel
Pavel Doležel
7 years ago

„průmyslníkům chybí kvalifikovaní pracovníci, nemocnicím zoufale chybí lékaři a zdravotní personál, je nedostatek řemeslníků, instalatérů, elektrikářů, policistů, hasičů, dobrých učitelů, vysokoškolských profesorů mladších 70 let, vědců, řidičů, kuchařů, sociálních pracovníků, speciálních pedagogů, atp. Všechny tyto nedostatky mají jeden společný jmenovatel, peníze.“

Pokud chybí peníze, znamená to, že po těchto profesích chybí koupěschopná poptávka. Lékaři nám odcházejí do zahraničí, vysokých škol potřebujeme mnohem méně, než jich máme a sociálních pracovníků nedostatek opravdu nevidím. No a nedostatek řemeslníků je důsledkem toho, co tady spolu s panem Rathouským a dalšími kritizujeme dlouhodobě-rozdávání maturit a masové přijímání na VŠ.

Pavel Doležel
Pavel Doležel
7 years ago

„Nepotřebuje montéry do továren, techniky, supervisory či údržbáře. Ty velmi brzy nahradí přistěhovalci první generace, ochotní pracovat za minimální peníze, které průmysl nabízí a tito budou o trochu později sami nahrazeni stroji, protože to bude nejlevnější.“ A víte, že to ani nepozoruji? Spíš mi připadá, že je pomalu problém narazit na česky mluvící zdravotní sestry a někde i lékaře. Ekonomická praxe ukazuje přesný opak těch vašich naivních představ o fungování světa, v němž se lidé dělí podle toho, zda ovládají matematiku, či nikoliv a to na moudré humanitní bytosti a tupé robotiky a techniky. Ale když se podívám třeba jen… Více »

rodič
rodič
7 years ago

Pánové vitto, Doležele, Rathouský, vaše vhledy a názory na vzdělávání dětí a potřeby společnosti (rozuměj průmyslu) by jistě udělali radost sociálním inženýrům třetí říše. Mimo jiné vaše myšlení prohlubuje propast sociální nerovnosti, zamezuje rovný přístup všech vrstev obyvatelstva ke vzdělání a devalvuje vzdělání na prostředek k naplnění něčí poptávky. Moje „vize“ budoucnosti vlastně nejsou vize, ale snadno dohledatelné zkušenosti z demografického, sociálního a hopodářského vývoje srovnatelných evropských zemí. Vygůglujte si to. Ale máte pravdu. Kdo ví co bude za rok. Třeba bude potřeba dovednosti ulovit svůj oběd. Také proto je snaha o řízení toků žáků do průmyslu zcestná. Mimochodem, „základy… Více »

vittta
vittta
7 years ago

Jistě…III.říše by z nás měla radost. Já ale stejně nechápu, co je špatného na směrování mladých do průmyslu, na specializované pozice. Co se mě týká, já tady nechci uprchlíky, raději bych byl, kdyby jakoukoliv práci dělali našinci, a rodiči, i Cikán je našinec. Já tomu mohu rozumět i tak, že všemožní humanitně vzdělaní mládežníci mohou mít akutní zájem na přílivu uprchlíků, protože to je pak pro ně kšeft, byť u hlavního koryta nebudou. Nemám rád fanatiky, kteří se mohou z masy takových lidí stát. A rodiči, ani ty tzv, napravo, ani ty tzv. nalevo. Obě skupiny totiž vytvářejí časem zákonitě… Více »

rodič
rodič
7 years ago

vitto, nechcete uprchlíky. Jen abyste nebyl jednou uprchlíkem vy.

vittta
vittta
7 years ago

To by se mohlo stát, rodiči. Třeba tak, že budu ze své země prchat před uprchlíky. Ale jsou to jen žvásty, protože na světě jsou milirady lidí, kteří trpí nouzí a bídou, o které se vetšině těch uprchlíků ani nezdá. Nemůžeme pomoci všem, i kdybychom chtěli. Čím většímu množství budeme pomáhat, tím méně budeme mít my. Třeba i na to školství. Stejně ale nepomůžeme ani zlomku těch, kteří by to potřebovali. A co je nejhorší, nedostane se nám vděku. Svět je zlej, rodiči, jestli chcete dokonalý, tak si čtěte „Strážní věž.“ Zabíjíme zvířata, abychom měli co jíst a aby měli… Více »

Luboš Vrba
Luboš Vrba
7 years ago

Tak opravdu nevím, kam svůj komentář dát ….. snad možná sem :-) Co by měla udělat nová paní ministryně školství, aby něco dobrého učinila pro naše školství? Dát výpověď komplet všem pracovníkům ministerstva …. snad kromě vrátných, udržby a úklidu. A obratem všem nabídnout smlouvy na dobu určitou a to sice na půl roku. Tedy přesně to, co udělalo a čím stále hrozí i dalším učitelům ministerstvo školství. Ne jako nějakou pomstu, i když by to tak klidně mohl někdo pociťovat, ale především, aby sama měla jistotu, že může pracovat, že může i třeba něco změnit a že ji nepotká… Více »