Tisková zpráva: Dobrá zpráva z maturit: Žáci umějí češtinu používat

ilustrační foto by John Loo (flickr.com) (CC BY 2.0)

Iniciativa Maturitní data – odtajněno zítra představí výsledky všech úloh maturitních testů z češtiny i matematiky v „lidsky čitelném formátu“.

Praha, 30. května 2016 – Maturitní data uvolněná Cermatem a zpracovaná iniciativou Maturitní data – odtajněno ukázala, že v češtině jsou na tom maturující žáci lépe, než obecně předpokládáme. V úlohách postavených na čtenářských dovednostech obstáli. Neúspěšní jsou naopak nejčastěji u úloh ověřujících znalosti či dovednosti, které jim v každodenním užívání jazyka nepomůžou. Přehledně graficky zpracovaná data nejen za češtinu, ale i za matematiku, představíme zítra na tiskové konferenci.

Pohled na jednotlivé úlohy a úspěšnost odpovědí v testu Český jazyk a literatura ukázal zajímavé skutečnosti. Maturanti prokázali velmi slušné dovednosti a znalosti v oblastech, které jsou opravdu důležité pro jejich občanský život i další studijní a profesní kariéru. Jde především o práci s textem, schopnost pozorně číst a posuzovat, co z textu vyplývá. Naopak velmi vysokou míru neúspěšnosti, až nad 80 %, vykazují úlohy postavené na znalosti nějakého lingvistického či literárněvědného pojmu, který se v praktickém životě nepoužívá. V testu je to například úloha 22.2, v níž žáci hledali v ukázce přísudek jmenný se sponou. U ní neuspělo 88,9 % prvomaturantů. Takto zpracovaná data umožňují zahájit debatu o tom, co opravdu mají testy ověřovat a jaké úlohy v nich mají a nemají být.

Na tiskové konferenci, která se koná zítra, tedy v úterý 31. května od 10.30 v prostorách Skautského institutu na Staroměstském náměstí 4, představí zástupci iniciativy Maturitní data – odtajněno diagramy úspěšnosti pro všechny úlohy testů z češtiny a matematiky a doplní je vysvětlujícím komentářem. Oba soubory ve formátu PDF budou mít novináři k dispozici. Na tiskovou konferenci byli pozváni i zástupci Cermatu a Ministerstva školství.

Oldřich Botlík, zakladatel iniciativy Maturitní data – odtajněno, řekl: „Maturitní data ukázala, že v češtině je výchozí situace vlastně dobrá. Stačí posilovat ty stránky výuky, které u žáků pěstují dovednost používat mateřštinu správně: srozumitelně vyjadřovat myšlenky a s porozuměním je přijímat. V hovoru i v textu. A naopak rychle odstranit z výuky i testů zbytečnosti, které jen zabírají čas a nevedou k žádné dovednosti důležité pro všechny žáky. Chceme otevřít debatu na toto téma, a to nejlépe nad úplnými informacemi. Proto jsme zástupce Ministerstva školství i Cermatu pozvali na zítřejší tiskovou konferenci, aby měli možnost komentovat závěry, které jsme vyvodili z našeho zpracování dat.“

Přidat komentář

avatar
  Odebírat komentáře  
Upozorňovat mě na