Tisková zpráva: Důsledná podpora společného vzdělávání ve školách je priorita č. 1

Audit vzdělávacího systému v ČR definoval klíčová témata vzdělávání v ČR, na která by se měla zaměřit pozornost při řízení a rozvoji systému. Přinášíme sérii tiskových zpráv, v nichž se jim budeme postupně věnovat.

Praha, 9. ledna 2017 – EDUin, s přispěním nezávislých odborníků v oblasti vzdělávací politiky a poradenské společnosti Pwc, připravil další vydání analýzy věnující se stavu a vývoji vzdělávacího systému. Audit identifikuje klíčová témata českého vzdělávání současnosti a blízké budoucnosti. Na prvním místě stojí systémová reforma v podobě vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na běžných školách. S účinností od 1. 9. 2016 platí, že školy a poradenská zařízení mají primárně hledat způsob, jak tyto potřeby naplnit. Vzdělávání ve speciální škole je až poslední instancí. Vzhledem k naladění veřejnosti, velké části učitelů a nejednoznačným signálům o připravenosti reformy ze strany MŠMT hrozí reálné riziko promarněné  příležitosti a prohloubení deziluze v českém školství.

Další vývoj společného vzdělávání ve školách ohrožuje řada rizik, která mohou tento proces zpomalit, paralyzovat nebo dokonce zcela diskreditovat a obrátit v neprospěch učitelů, žáků a rodičů:

  • Poradny zatím ohlašují údajné zavalení administrativou a předpovídají, že nebude možné žákům nová doporučení vystavit.
  • Mezi nezanedbatelnou částí učitelů převládá odpor ke změně v přístupu. Podobný odpor převládá podle dostupných výzkumů i ve společnosti.
  • Nadále hrozí, že bývalým praktickým školám se nepodaří transformace na školy běžného typu a že vzniknou školy odpadové, jež se budou specializovat na vzdělávání dětí, které budou v běžných školách více či méně otevřeně odmítány.
  • Praxe ukazuje, že největší problém představují především děti s poruchou chování na základě diagnostikovaného autismu či ADHD, k nimž učitelé těžko nacházejí cestu.

Doporučení Auditu:

  • MŠMT a další spolupracující instituce (Česká školní inspekce, Národní ústav pro vzdělávání, Národní institut dalšího vzdělávání atp.) by měly velmi pečlivě sledovat situaci ve školách, vyhodnocovat, kde dochází k problémům, a soustředit se na jejich okamžité řešení.
  • Učitelé potřebují podporu. Je nutné vést s nimi otevřený dialog a vycházet vstříc požadavkům, které se ukážou jako reálná překážka společného vzdělávání.
  • Je nutné vést účinnou a otevřenou kampaň vůči veřejnosti, jejíž postoj je ovlivněn mediálním spadem a účelovými kampaněmi krajně neseriózních médií (Blesk, Parlamentní listy).

Bob Kartous, garant analýzy, EDUin, řekl: „Bude-li podobných případů přibývat, reálně hrozí, že po dalších parlamentních volbách může nová vládnoucí garnitura revidovat legislativu a vrátit se zpět k oddělování dětí ve vzdělávání.“


  • Audit vzdělávacího systému v ČR 2016 ZDE.
  • Přehledná infografika k Auditu 2016 ZDE.
Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
11 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pěnice Skalicová
Pěnice Skalicová
3 years ago

Poradny zatím ohlašují údajné zavalení administrativou a předpovídají, že nebude možné žákům nová doporučení vystavit. -Proč údajné? Je to již reálně potvrzeno. Celý proces je nemístně zdlouhavý. •Mezi nezanedbatelnou částí učitelů převládá odpor ke změně v přístupu. Podobný odpor převládá podle dostupných výzkumů i ve společnosti. -Nikdo ze současných učitelů nešel učit s tím, že bude mít na starosti postižené děti. Stále dokola opakuji, že opravdu není povinností naprosto všech učitelů přijmout za své péči o postižené. K tomu prostě musíte být naladěni a mít k těm dětem vztah. A nemít ho, to není neprofesionální. Nikdo není povinen tuto práci… Více »

Pěnice Skalicová
Pěnice Skalicová
3 years ago

Opravuji na :eufemicky

Hyacinta
Hyacinta
3 years ago
Reply to  Pěnice

Vážená paníPěnice,proberte se.Tušíte kolik lidí v této zemi dělá to,co nechtěl,co nevystudoval?Mnoho a můžeme zůstat u vysokoškoláků v soukromé sféře.Tam k žádné nařízené valorizaci jako ve státní sféře nedochází již léta!Zkuste si to a pak uvidíte.Tam totiž,co se nevyrobí a neprodá,to nevytvoří finance a není na mzdy!Ani na Vaše,jak jistě víte.A pokud nevíte,celý život se máme vzdělávat,tedy i ti ve školství-vy jste ti,kteří máte naše děti na to připravit,tak jděte příkladem.Prosím.

Pěnice Skalicová
Pěnice Skalicová
3 years ago
Reply to  Hyacinta

A vy se domníváte, že se učitelé dále nevzdělávají? Tak se proberte. A povídání o tom, jak vy vytváříte hodnoty a my ne, to už jde zcela mimo mě. Tyhle řeči si nechte od cesty.

Kateřina Venclová
Kateřina Venclová
3 years ago

Zase se má vést dialog s učiteli a kampan pro veřejnost? Jakože „musíme si ještě víc namlouvat, že to funguje, když to očividně nefunguje“… Myslím, že by bylo lepší zamýšlet se nad skutečně pomáhajícími doporučeními. (Např. v inkludovaných třídách strop 15 žáků bez sražení peněz za podměrnou třídu.)

poste.restante
poste.restante
3 years ago

ad Hyacinta
Je dost velký rozdíl mezi tím, když například stavař z firmy, která staví budovy přejde do firmy, která staví mosty a mezi studiem běžné a speciální pedagogiky.
Pokud nechápete rozdíl mezi vzděláváním dětí hendikepovaných, např. s mentálním postižením a dětí intaktních, pak se prosím k této problematice nevyjadřujte. Pouze se ztrapňujete.
Každopádně zkuste pochopit alespoň tohle. Nejde o „lenost“ učitelů, ale o podmínky pro vzdělávání dětí. „Inkluze po česku“, ke které teď dochází, je zločinem na těch nejbezbrannějších.
P.S.: Já zkušenosti z průmyslového prostředí mám. Kolik let praxe ve školství máte Vy?

Hyacinta
Hyacinta
3 years ago
Reply to  poste.restante

To je nepochopení.Víte kolik chemiků dělá ve stavebnictví,kolik textiláků muselo jít do jiných oborů?Co asi šli dělat oděváři z Prostějova, když zaměstnavatel zkrachoval?Co dělají horníci ze zrušených dolů-existuje rekvalifikace,ale asi jen pro někoho jiného,než pro náš vysokoškolsky vzdělaný učitelský stav,že.PaníPěnice píše,že nechce učit postižené.Dle mne má dvě možnosti v případě,když chce dělat něco jiného,než chce zaměstnavatel.To je shodné všude.Přizpůsobit se,nebo odejít.To ještě nepíšu o rodičích dětí,které někteří nechceme vzdělávat.Těm se většinou zcela změnilo zaměstnání aTi si nevybírali.Někteří nemají zaměstnání žádné a určitě nechtěli být s rodinou pouze na jednom platu a my jim ještě místo pomoci hážeme klacky pod nohy.Napište… Více »

Pěnice Skalicová
Pěnice Skalicová
3 years ago
Reply to  Hyacinta

Mila kyticko, to jste se fakt sekla. Ja hendikepovane ucim pres 30 let. A prestante papouskovat neomarxisticke myslenky o chudacich hendikepovanych, kteri teprve ted konecnou dojdou lepsiho zivota. Boze jak vy vite houby o postizenych! Tak jako vetsina inkluzivnich expertu.

poste.restante
poste.restante
3 years ago

A jen tak pro připomenutí. Mohli by nám „odborníci“ z EDUINu (konečně) odpovědět na základní otázky:
Jak pomůže dětem s LMP zrušení RVP ZV s přílohou LMP?
Jak jim pomůže, pokud nebudu vzdělávány v prostředí s kvalifikovanými učiteli, v menších třídách a podle programu uzpůsobeného jejich hendikepu?

Pavel Herold
Pavel Herold
3 years ago

Mne by zajímalo, kolik odborníků ze všech možných i nemožných institucí má pedagogické zkušenosti 5, 10 a více let. Jsou to opravdu odborníci? Nebo věří nějakým svým ideálům? Fakt inkluzi rozumí? Proč jim mají ostatní věřit?

poste.restante
poste.restante
3 years ago

Ad Hyacinta podruhé. Aha. Takže když je někdo doktor – obvoďák, tak také může dělat neurochirurgii. Stačí, když se „dovzdělá“ v nějakém víkendovém kurzu. Tušíte vůbec, že i v péči o hendikepované jsou tak specifické oblasti, že tzv. „speckaři“ se věnují konkrétním typům postižení? O tom, jak inkluze funguje „jinde“, víte zřejmě jen to, co znáte z novinových článků. Nikde ve světě nefunguje tak hloupý systém, jaký je zde v současnosti zaváděn. Pouze se ztrapňujete. Je mi to líto. Ne kvůli Vám, ale kvůli dětem, které na takové postoje v důsledku doplatí. A aby bylo jasno. Je obrovský rozdíl mezi… Více »