Tisková zpráva: Povinná maturita z matematiky je nekoncepční a nesmyslná

ilustrační foto. by Blondin Rikard (flickr.com) (CC BY 2.0)

Slabinou českého vzdělávacího systému je mimo jiné nekoncepčnost. Návrh ministra Chládka to potvrzuje.

Praha 11. prosince – Audit českého vzdělávacího systému, který zpracoval a publikoval EDUin, mimo jiné poukazuje na hrozbu nekoncepčního rozhodování a jednání ministerstva školství. Návrh ministra Marcela Chládka zavést od roku 2019 povinnou maturitu z matematiky tento trend potvrzuje: místo snahy změnit výuku a teprve poté hledat prostředky hodnocení celý proces obrací a efektivní změně tak brání.

Řada odborníků na výuku matematiky, jako jsou Milan Hejný, Oldřich Botlík, David Souček, Ondřej Šteffl a řada lidí s matematickým vzděláním (Jana Straková, Petr Matějů a další okolo projektu Matematika s chutí) upozorňují na to, že matematika je na českých školách vyučována nevhodným způsobem. Místo soustředění se na matematickou gramotnost a aplikovatelné dovednosti nutí český systém děti k akademickým výkonům, které jsou pro drtivou většinu z nich nepodstatné, neužitečné a jejichž znalost se velmi rychle vytrácí.

V důsledku toho patří čeští žáci mezi ty, kdo mají k matematice – v porovnání s dalšími zeměmi OECD – vysoce negativní vztah. Dalším důsledkem je nízká míra retence (udržení) získaných znalostí a dovedností, a tím pádem zbytečné mrhání stovkami hodin, které žáci na základních a středních školách výukou matematiky stráví.

Za takové situace je návrh na povinnou maturitu z matematiky v roce 2019 kontraproduktivní. Ministr Chládek, který návrh tvrdě prosazuje, nenavrhuje žádný způsob, jak před tím výuku matematiky zlepšit. Tento postup je zcela nesmyslný, závěrečné zkoušce by měla předcházet změna výuky a teprve na ni by měla navázat diskuse o vhodném způsobu měření výsledků vzdělávání.

Profesor Milan Hejný, spoluzakladatel a popularizátor tzv. Hejného metody výuky, řekl: „Udělám všechno pro to, abych zamezil tomu, aby se matematika stala intelektuálním kladivem na děcka. Celý život jsem zasvětil tomu, aby bylo matematické vzdělání, ale ne matematické galeje. Proti tomu jsem velice silně.“

Bohumil Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Je zarážející, že ministr školství ignoruje tak silné hlasy, které ho vyzývají, aby návrh přehodnotil. Je otázka, jakým motivem je veden, zda poněkud jednohlasně nenaslouchá těm zástupcům českého průmyslu, kteří považují povinnou maturitu za dobrý nástroj.“

Připojit se s

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
26 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiri Janecek
Jiri Janecek
8 years ago

No, asi bychom nasli i radu odborniku s opacnym nazorem, mozna i par lidi s matematickym vzdelanim, a nemusi to byt ani propagatori matematiky s nechuti… Pravda je, ze nekoncepcnost je problemem nasi spolecnosti dlouho, a to nejen ve skolstvi… Jen par poznamek: a. Jako laikovi mi neni jasne, co jsou v dnesnim systemu ty „akademicke vykony“ a co ta ‚aplikovatelna gramotnost‘ (pokud navstevuji stranky EDUinu chlapkove z obchodni komory, muselo jim srdce poskocit radosti). Ja vim, ze je to spousta prace, ale kdyby slo sepsat nejake alternativni RVP pro matematiku nebo ktere to dokumenty to vsechno ridi. b. Obavam… Více »

l.snirch
l.snirch
8 years ago

Pro pana Janečka:
Akademické kontra aplikovatelná gramotnost:

ad a)Například pro střední školy:
Goniometrické rovnice kontra spočíst v excelu pomocí vzorců matematických funkcí pro různé p.a a různě vysoké dluhy výši splátky či roky splácení daného dluhu, diskutovat o vazbách těchto funkcí, zkoumat kolik peněz zůstane navíc věřiteli, případně do výpočtu zapojit výši průměrnou inflace. Jen mi prosím nepište, že excel je ITE a ne matematika.
Mohl bych pokračovat.

ad b)
to není otázka na mě

ad c) v matematice jde o dovednosti, ale i znalosti pane Janoušku, pokud mi tedy uvěříte, přesně jak bylo uvedeno

Harry
Harry
8 years ago

To jsou zase bláboly …
„Čeští žáci patří mezi ty, kdo mají k matematice – v porovnání s dalšími zeměmi OECD – vysoce negativní vztah“ – já myslím, že podstatné spíše je, jak si čeští žáci při mezinárodních srovnáváních v matematice vedou.
K čemu nám bude, až čeští žáci budou mít k matematice (nebo kterémukoliv jinému předmětu) pozitivní vztah, ale dle znalostí budou v mezinárodních žebříčcích na posledních místech?

l.snirch
l.snirch
8 years ago

Možná nevidíte pane Harry vazbu mezi mít k něčemu vztah a mít dobré výsledky, případně nemít k něčemu vztah a dosahovat výsledky.
To ale neznamená, že neexistuje.
Je obrovský rozdíl s dopadem na výsledky, když k něčemu máte vztah či ne (ve škole, v práci, v životě – jak je libo).

E.Kocourek
E.Kocourek
8 years ago

Nekoncepční jednání Ministerstva není „hrozba“, ale jistota. Ale ministr ani Ministerstvo, ať už jsou jejich „kvality“ jakékoli, nejsou hlavními zloduchy v této komedii. Skutečným viníkem je systém, který dává ústřední vládě tu moc strkat rypák do věcí, do kterých jí nic není, a předepisovat školám, jak mají učit, jak mají zkoušet, a za co mají dávat maturitní vysvědčení. Existují země, kde ústřední vláda tuto moc nemá, a výsledky tamějšího školství nejsou o nic horší, nežli výsledky českého nevolnického školství.

Václav Votruba
8 years ago

pro E. Kocourek:
Stát maturity uvolnil po roce 1990 a najednou – kolem roku 1998 – se zjistilo, že úroveň maturit mezi jednotlivými školami je velmi rozdílná. Má každý zaměstnavatel zjišťovat, kdo na které škole maturoval? To je jeden z důvodů pro společnou část maturitní zkoušky, a proto ji všechny vlády, počínaje ČSSD, konče koalicí ODS-TOP09-VV připravovaly a ta poslední spustila.
Školám nikdo nepředepisuje JAK mají učit, ale CO mají učit, doufám, že v tom cítíte rozdíl.
Dokonce i to, JAK mají zkoušet, si školy upravují samy.

Šárka Kadlecová
Šárka Kadlecová
8 years ago

To Harry: Myslím, že dobrý vztah k jakémukoliv oboru je základním předpokladem pro to, aby tato společnost dokázala včas rozpoznat skutečné talenty a najít mladé lidi, kteří jednou posunou nejen ten který obor kupředu, ale budou ku prospěchu i celé společnosti. Vždyť také od toho by tu školství mělo být. Prostě nezašlapávat talenty, ale naopak – objevit je a posunout dopředu. Mrzí mne, že tomu tak u nás není a asi ani dlouho nebude. Mrzí mne, když vidím mladé lidi, kteří nastoupí na nižší gymnázia s tím, že chtějí být programátoři, technici,astronauti… a po dvou letech už tito mladí lidé… Více »

Harry
Harry
8 years ago

Já samozřejmě souhlasím s tím, že pokud někoho to, co dělá, baví, tak je pak i věší šance, že v této činnosti bude úspěšný. Ale neplatí to automaticky a hlavně narážím na nápady, které občas někteří v článku jmenovaní odborníci často radí českým školám. Tedy co nejvíce používat tablety, facebook, mobily a děti to pak bude bavit a nebudou tak stresovaní. To je sice možné, ovšem s takovýmto přístupem nebudou za chvíli maturanti schopni ani spočítat procenta nebo vyřešit lineární rovnici. Takže ať je raději ve škole i určitý dril (samozřejmě v rozumné míře), ale ať naši žáci kromě vyhledávání… Více »

Jiri Janecek
Jiri Janecek
8 years ago

Pane Snirchu: Jiste, kazda dovednost je podlozena nejakou znalosti. Vtip je podle mne v tom, vetsina tech znalosti se na skolach vyzaduje jen proto, aby se trenovala pamet a schopnost zaka odfiltrovat nepodstatne od podstatneho (to s tou pameti jsem dokonce nasel i v RVP G, do nichz jsem se dival, kdyz uz jsem volal po tech alternativnich RVP; kdyz jsem videl ty stavajici, tak uz radeji nechci videt zadne jine… myslel jsem, ze je to sestaveno prece jen o chlup lidsteji). A tu schopnost filtrovat dulezite od neduleziteho naucime tak, ze rekneme ‚toto je dulezite protoze proto…‘ (pripadne navedeme… Více »

l.snirch
l.snirch
8 years ago

To jste pěkně pane Harry otočil:
Článek, který komentujete, označíte nejdřív za blábol, pak souhlasíte a začnete mluvit o tabletech, mobilech, o kterých článek vůbec nehovoří.
Umění číst text a pochopit jeho obsah – to je taky umění.
Produkovat negativa na cokoliv – i to je způsob života, uznávám. Zejména, když píšu anonymně.

Jiri Janecek
Jiri Janecek
8 years ago

Ke vztahu zaku k matematice – ono ten vztah byl zjistovany asi nejakou anketou, v niz odpovidali zaci. Neni mozne ty vysledky pojmout tak, ze nasi zaci jsou v anketach uprimnejsi a nedovedou se predtvarovat… Pripadne – jestli to vychazi z nejakeho relativniho srovnavani predmetu – ze ostatni predmety se vyucuji supervhodne a proto je deti miluji holt vic nez tu normalni matiku? Ja teda mam vzdy celkem problem u vsech tech anket typu ‚ohodnotte od 0 do 10 vas vztah…‘ A dovedu si predstavit, ze u deti muzou hrat roli i jine faktory nez jen „co to je za… Více »

E.Kocourek
E.Kocourek
8 years ago

ad Václav Votruba: Má každý zaměstnavatel zjišťovat …? Zaměstnavatel, který se domnívá, že po zavedení státní maturity má maturitní vysvědčení z každé střední školy stejnou hodnotu, si samozřejmě nemusí zjišťovat nic, protože je tak vzdálen realitě, že by z těch zjištěných údajů stejně nic nepochopil. Předpokládám, že běžný svéprávný zaměstnavatel si dokáže vlastními prostředky zjistit, co který zaměstnanec nebo uchazeč o zaměstnání umí, a těm zaměstnavatelům (státní a „veřejnoprávní“ instituce, předpokládám), kteří to zjistit nedokáží a proto svoje jednání zakládají na příslušné bumážce (maturitní vysvědčení), to může být jedno. „Školám nikdo nepředepisuje JAK mají učit“ — usuzuji, že jste nikdy… Více »

l.snirch
l.snirch
8 years ago

Pane Janečku: „jsou v zivote i vetsiny absolventu gymnazii opravdu k nicemu, stejne jako treba schopnost pocitat ten urok z půjček“ Jestli myslíte, stejně jako milion občanů, kteří jsou v exekucích a osobních bankrotech, že dovednost spočíst si úrok z půjček je v životě k ničemu, tak potěš koště. Vymlouvat Vám to nebudu. Nejde přece o aplikaci geometrické posloupnosti, jde o simulaci a úvahu, jaký úrok, jakou splátku, jaký dluh můžu utáhnout a co to znamená. Pokud to podáváte jako učivo geometr. posloupnosti, asi nezaujmete, pokud do toho promítnete hypotéky, tak vidíte na očích studentů zájem a někdy i údiv:… Více »

l.snirch
l.snirch
8 years ago

Pane Votrubo,
dělal jsem někdy u soukromé firmy ? Fakt si myslíte, že někdo kouká na maturitní vysvědčení a nehodnotí jen, co ten člověk umí?

Tak funguje jen stát, ten bez bumážek by byl naprosto dezorientován a nevěděl by, co počít (viz zákon o PP).

Dál už Váš příspěvek nemá cenu komentovat, protože je odtržen od života.

Harry
Harry
8 years ago

Pane Snirchu, víc demagogicky by to nešlo? Já jsem ve svém příspěvku napsal, že „v článku jmenovaní odborníci“ takové rady ohledně mobilů, facebooku nebo tabletů často dávají, což je minimálně u pánů Botlíka a Šteffla pravda a vy to nejspíš moc dobře víte …
A nevím, proč tady řešíte jakousi anonymitu, když to je na internetových diskusích věc zcela normální. Když se tady někdo podepíše např. jako Václav Klaus, tak budete mít stoprocentní jistotu, že je to opravdu on? :-)

l.snirch
l.snirch
8 years ago

Že je něco většinové neznamená, že je normální, pane Harry. Anonymita diskuse zhoršuje, bo snižuje zodpovědnost (i Vaši), byste možná pod svým jménem neplácl.

Musel byste citovat, co konkrétně v jiných článcích (aspoň odkazy) o mobilech, tabletech atd. říkal a psal, aby si to čtenář mohl ověřit. To by byl z Vaši strany profesionální přístup, když už se neumíte pod svůj názor podepsat. Tedy neprofesionalita na druhou. Nemůžete ji zakrývat tím, že plácnete, že jsem demagog. Zkuste to doložit.

Jiri Janecek
Jiri Janecek
8 years ago

Pane Snirchu: No, ja teda jenom, ze banka vetsinou rekne (musi) kolik a jak vysokych splatek klient zaplati… Urcit o kolik preplatim pujcenou castku na urocich je pak veci matematiky 4 tridy – nasobeni vicecifernych cisel. Tak jsem to myslel s tim, ze to nikdo nepouzije.
Krome toho se ceny hypoteky pocita nejak sloziteji, takze ta procenta nejsou myslim vse, stejne jako roli hraje ta budouci inflace. Takova diskuze je urcite ve skolach uzitecna, ale neni to myslim duvod pro vyskrtnuti geometrickych rad z RVP G.

l.snirch
l.snirch
8 years ago

Pane Janečku: Nepsal jsem o vyškrtnutí geometrických řad, to jste něco popletl. Banka „musí“ – to by nebyl 5 miliardový problém se špatným stanoveným RPSN u dcery jedné významné banky u půjček na auta, že. Jasně, můžete se spoléhat, že Vám banka Vám vše správně spočte a Vy tomu nemusíte rozumět, ale to přicházíte o nezávislost a jste odkázán na férovost (nebo manipulaci – vyberte si) poskytovatele půjček (nejen bank, nejen hypoték). Pochopitelně o budoucí inflaci jsem psal, musí se to toho zahrnout a jestli jsou to pak počty pro 4. třídu ZŠ – OK, nemám jak s Vámi polemizovat.… Více »

l.snirch
l.snirch
8 years ago

Zkuste pane Janečku dát maturantům fakturu za elektřinu či plyn a zeptejte se, kolik stojí stojí jeden kilowatt proudu či kubík plynu a kolik stojí měsíční poplatek na obojí. Každý máme elektřinu či plyn, kdo to umí spočíst a dá mi odpověď? Přitom hodiny máte na kilowatty a plyn na kubík a nikdo to nezná. Já si počítám již 10 let a odpovím Vám. Ale napíšete mi odpověď Vy ? Napíše mi odpověď každý maturant? A přitom jde o ty nejjednodušší kupecké počty, násobení, sčítání. Ale proč učit pro život, když tady máme krásné akademické matfyzácké abstraktní témata. Zkuste dát… Více »

Václav Votruba
8 years ago

Ano, ano. Já o koze, vy o voze – jde-li o společnou část maturity, kterou definuje stát, je zřejmé, že stát předepisuje i formu zkoušení. Ale jde JEN o společnou část maturitní zkoušky. Jak budete zkoušet např. elektrotechniku nebo dějepis ve školní části maturitní zkoušky, vám stát nepředepisuje.
A pokud jde o metody, inspekce při kontrole maximálně konstatuje, že převládá nějaká metoda, víc udělat nemůže. Koneckonců i oboroví didaktici připouští, že existuje více cest k jednomu cíli.

l.snirch
l.snirch
8 years ago

Školám nikdo nepředepisuje JAK mají učit, ale CO mají učit, doufám, že v tom cítíte rozdíl.
Dokonce i to, JAK mají zkoušet, si školy upravují samy.
12. 12 .2014 07:28

Pane Votrubo, jste nenapsal u předmětů mimo státní maturitu, napsal jste, že nepředepisuje stát JAK učit ani JAK zkoušet (viz výše citace).
Při tom je jasné, že státní maturita ovlivňuje JAK učit (forma státní testu si to vynucuje) i JAK zkoušet.
Příště si přečtěte, co píšete, abyste nemusel sám sebe nazývat já o voze a já o koze (tedy v každém příspěvku jinak).

E.Kocourek
E.Kocourek
8 years ago

Tím se vše vysvětluje! Představuji si, jak ministr přijde do Úřadu, zavolá si svého podržtašku a říká mu náměstku, ten redaktor v televizi naznačoval, že na školách se bez befelu shora nesmějí ani … Tak jak ono to vlastně v těch školách vypadá? Ve Strakovce se mě na to určitě budou vyptávat. A dozví se, že školám nikdo nepředepisuje JAK mají učit, ale CO mají učit (což je rozdíl), a dokonce i to, JAK mají zkoušet, si školy upravují samy. Tedy světový vrchol liberálního přístupu, neboj se pejsku. A že prý oboroví didaktici připouští, že existuje více cest k jednomu… Více »

l.snirch
l.snirch
8 years ago

http://echo24.cz/a/wsT5m/revolucni-reseni-telefonni-displej-primo-na-kuzi

Jakým opatřením zareaguje Cermat u maturit?
Když máte tou „nejvhodnější“ formou zformulovaný test (piškvorky), tak uhlídat technologie bude chtít po Cermatu hodně silnou fantazii.
Ale možná je s velkou nadsázkou řečeno cíl – ti technologicky silní udělají maturitu a bude to signál pro zaměstnavatelé – ber je, umí využívat technologie (i když neumí logaritmus ani větný rozbor – ale vadí Vám to?)

E.Kocourek
E.Kocourek
8 years ago

U maturit se přece nezkouší větný rozbor – ten je velice potřebný a užitečný! – ale zkouší se věci IMO zcela zbytečné a nesmyslné. Vadí mi, že se tam ten rozbor nezkouší, a zaměstnavatelům by mělo vadit, kdyby uchazeč ten větný rozbor neuměl – to totiž znamená, že dotyčný POŘÁDNĚ neumí žádný jazyk. Ani mateřský, ani cizí.

Existuje středoškolský jazykář, který ještě od studenta neslyšel „Co je to podmět?“ ? Bože, jak hluboko jsme klesli! A pád se zrychluje …

Václav Votruba
8 years ago

Žiji na jiné planetě a mluvím jiným jazykem, proto větě „Pane Votrubo, jste nenapsal u předmětů mimo státní maturitu, napsal jste, že nepředepisuje stát JAK učit ani JAK zkoušet (viz výše citace).“ nerozumím. Větě „Při tom je jasné, že státní maturita ovlivňuje JAK učit (forma státní testu si to vynucuje) i JAK zkoušet.“ rozumím, ale při výuce matematiky testové otázky dávám tak v 1/10 písemek, vyplňovat testy neučím vůbec. V tomto směru se státní maturitou ovlivněn necítím. — „A že prý oboroví didaktici připouští, že existuje více cest k jednomu cíli? Proč potom Ministerstvo z těch údajných více cest vždy… Více »

l.snirch
l.snirch
8 years ago

To nevadí pane Votrubo, že nerozumíte, to není nutnou podmínkou diskuse.
Někdy neznamená nikdy, když napíšete neovlivňuje, tedy nikdy, neznamená to dle Vašeho výkladu někdy neovlivňuje. Snad už rozumíte.
Ale výuka není ovlivněna jen zákony, vyhlášky, ale nepřímo i státem vynucené formy státních zkoušek. To asi víte nebo aspoň tušíte, a nemluvili jsme o Vás, ale o výuce na školách obecně. Vy můžete odolat tlaku formy, k výhodě či nevýhodě Vašich studentů, to nedokáži posoudit, bo je neznám.