Reforma maturitní zkoušky je potřeba – s tím souhlasili všichni účastníci Kulatého stolu na téma: Proč a jak konkrétně reformovat maturitní zkoušku?, který ve čtvrtek 21. dubna organizoval EDUin a Stálá konference asociací ve vzdělávání.
„Na ministerstvu školství je naše vize zachovat dvě části maturitní zkoušky, to znamená společnou a profilovou, a bavit se o naplnění obou částí maturitní zkoušky,“ řekl náměstek ministra školství Jaromír Mareš.
S návrhem na úpravu maturitní zkoušky už dřív přišel think-thank Vzdělávání 21, který navrhuje maturitu rozdělit na dvě úrovně – profesní a „klasickou“. Profesní by umožňovala výkon povolání, které požadují ukončené maturitní vzdělání, ale nestačila by pro studium na vysoké škole. To by naopak umožňovala maturita „klasická“.
Podívejte se na záznam diskuse:
Podle Jana Mareše ale toto rozdělení on zatím neplánuje. „Já se spíš kloním k tomu, že by maturitní zkouška měla být kompletní a měla by zahrnovat obě dvě části, i pro to spektrum odborného vzdělávání,“ popisuje Jan Mareš. „Nejsem úplně příznivcem toho, že bychom měli hned na startu říkat, ‚nemusíš skládat společnou část, slož si jen profilovou, a pak se rozhoduj‘“. Já si myslím, že bychom se skutečně měli zabývat tím, že by tam měly být obě dvě části.“
A tento koncept vítá i Jana Podoláková, ředitelka Hotelové školy Poděbrady: „Já se opravdu přimlouvám za jednu maturitní zkoušku, za plnohodnotnou maturitu. Opravdu se přikláním k tomu, aby se nastavily ty parametry, ať už formální, nebo hlavně obsahové, aby maturitní zkouška byla inovována takovým způsobem, aby ji mohli skládat studenti odborných škol.“<
Účastníky panelové diskuze byli:
- Tereza Králová / Akademie řemesel Praha – Střední škola technická
- Jan Mareš / MŠMT
- Jiří Munich / psychometrik
- Jana Podoláková / Hotelová škola Poděbrady
- Renata Schejbalová / Asociace ředitelů gymnázií
- Filip Špelina / maturant
Debatu moderovala Pavla Lioliasová.