Otevřený dopis ministrovi školství (ať jím bude kdokoli) od učitelů ČJL

Praha, 14.6. 2011

Pane ministře,

 

připojujeme se ke studentům a ředitelům gymnázií, kteří jasně a zřetelně formulovali své výhrady ke státním maturitám. Plně se s jejich názory ztotožňujeme.

 

Jako učitele ČJL nás negativa prosazeného maturitního systému zasahují nejvíce. Jsme totiž nuceni přizpůsobovat své hodiny a svou práci nárokům Cermatu, respektive tomu, co tvůrci didaktických testů považují za důležité a směrodatné. Po dvaceti letech relativní svobody ve výběru literárních děl i prostředků, kterými studentům přibližujeme rodný jazyk, se nám do škol vrací povinná četba, rozbory poezie s jediným správným výkladem a faktografická drezura maturantů. Kromě toho je nezbytné, abychom své svěřence opět naučili „myslet jako oni“kritické myšlení, vlastní názor a originalita budou pro úspěšné zvládnutí státní maturity spíše překážkou.

 

Dopřejme našim dětem slušnou maturitu, ve které se bude prověřovat ověřitelné, nikoli dohady, dojmy a schopnost trefit se do průměrného myšlení.

Nebráníme se srovnávacím zkouškám, budou-li rozumné. Nebráníme se centrálnímu zadávání slohových prací, bude-li studentům ponechán čtyřhodinový limit na psaní.

Co se ústního zkoušení týče, prosíme, věřte středoškolským učitelům. Zvládnou o literatuře i jazyce hovořit se studenty sami, bez nařízení a povelů ministerských úředníků. Školení, certifikáty a nesmyslné zásahy do systému z nás lepší češtináře neudělají.

 

Prosíme všechny odpovědné činitele a všechny občany, kterým není náš společný osud lhostejný: pomozte!

 

Veronika Valíková, učitelka ČJL, Arcibiskupské gymnázium, Praha; ver.valikova@seznam.cz

Karel Lippmann, učitel ČJL, Biskupské gymnázium, České Budějovice; zástupce petiční akce Učitelé za kvalitní maturitu

Ivana Kimlová, učitelka ČJL, Sportovní gymnázium Kladno I., zástupkyně Výzvy SGK – nespokojenost s novou maturitou

skupina Učitelé za kvalitní maturitu z ČJL

 

Připojit k otevřenému dopisu je možné zde. (pozn.: váš podpis bude připojen na soupis signatářů po ověření administrátorem webu)

Seznam signatářů naleznete zde. (aktuální stav 76)

 

 

Připojit se s

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
23 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Walík
Walík
11 years ago

Nevím, jak si učitelka z jednoho gymnázia osobuje právo hovořit jménem všech češtinářů. Zato vím, že mezi učiteli ČJL je spousta těch, kteří neumí vyplnit řádně záznamový arch, neumějí sčítat jednoduchá přirozená čísla menší než 10, nejsou schopni rozeznat, co mají na škole uložit k archivaci a co poslat zpět do Cermatu, nevykonávají řádně dozor zadavatele a povolili domlouvaní žáků, opisování a v řadě případů jim aktivně pomáhali. Nerozumí psanému textu a mají potíže s jeho vyhodnocením, o kritickém myšlení ani nemluvě. Předpokládám, že po optimalizaci škol nebudou tito učitelé zabírat místo mladým, kteří možná ještě chtějí něco dokázat a… Více »

Markéta
Markéta
11 years ago

Tato paní učitelka ale nehovoří za všechny. Rozhodně je více učitelů, kteří se současnou podobou maturitní zkoušky nesouhlasí a Vás nikdo nenutí tento otevřený dopis podepisovat…

Peter Sedlacek
Peter Sedlacek
11 years ago

Pro: Walík

Vážený (vážená) Walík, to co jste předvedl(a) ve svém příspěvku je krásnou ukázkou placených „ABL diskutérů“. Pracujete snad v Cermatu? Máte k dispozici statistiku o tom, jaká „spousta“ učitelů ČJL co neumí vyplnit nebo sečíst, nebo jste si dal prolustrovat přímo dotyčnou? Na jakém základě jste uvedl svoje tvrzení? Váš příspěvek je jen propaganda. Uveďte fakta nebo mlčte.

Peter Sedlacek
Peter Sedlacek
11 years ago

Omlouvám se, že píši příspěvek nesouvisející pouze s ČJL, ale mám před sebou výsledek maturit na jedné nejmenované škole negymnazijního typu a v tuto chvíli si plně uvědomuji nesmyslnost celého systému. Co se ukázalo? Nejdůležitějšími hráči byli zadavatelé! Ve třídách, kde se zadavatelé „snažili“, tam VŠICHNI !!! prospěli. Tam, kde si zadavatelé neuvědomili, že neúspěch může znamenat redukci jejich pracovních míst, byla úspěšnost pouze v řádu jednotek procent. Podotýkám, že žáky dobře znám a znám jejich výkony i možnosti. Co bude následovat? Ředitel školy vysvětlí zadavatelům …

Náhodář
Náhodář
11 years ago

Peter : Naprosto souhlasím.U nás to bylo podobné.Některý učitel dělal že nic nevidí.Jiný naprosto otevřeně radil.Ale nemluvím za všechny.Někteří učitelé si uvědomili nespravedlnost a snažili se aby každý student měl stejné podmínky.Myslím,že hlavně soukromé školy budou mít výborný prospěch jedině díky zadavatelům.Nemohou si dovolit přijít o studenty a udělají všechno proto, aby rodič školu platil.Výborné výsledky zařídí škole studenty … student = peníze…

kolemjdoucí
kolemjdoucí
11 years ago

Náhodář: já jsem letošní maturant (mimochodem maturitu jsem zvládl, dozvěděl jsem se to před pár hodinami) a jsem ze soukromé střední školy, proto mohu krátce poreferovat o tom, jak státní část maturitních zkoušek probíhala na naší škole. Co se týče ústních zkoušek, tak zde nebudu nikomu věšet bulíky na nos, že hodnotitelé sem tam nepřivřeli oko, podle mě tomu tak ale rozhodně nebylo jen na soukromých školách. U písemné části státní maturity mi ale nikdo neradil (hodnotitel už vůbec ne) a tuto část sem musel absolvovat zcela bez pomoci kohokoli jiného, takže prosím neházet všechny soukromky automaticky do pytle s… Více »

Verdík
Verdík
11 years ago

ahoj, jak je možný, že už víš, že jsi odmaturoval a já vím s prominutím ho*no ?

kolemjdoucí
kolemjdoucí
11 years ago

Výsledky se začaly rozesílat už dnes. Tipuju, že do zítra už je bude mít k dispozici většina ředitelů. My mohli zavolat do školy a optat se, záleží na škole.

Milan
Milan
11 years ago

ze serveru novinky.cz…

„Maturitní testy už napadli studenti, ředitelé i odborníci, v otevřených dopisech Dobešovi vyčetli, že otázky byly nejednoznačné a nepovedou ke zvýšení kvality vzdělávání.

Ministerstvo si proto nechalo udělat analýzu testů, na jejímž základě čtyři otázky vyřadí.“

Jak prosím chápete tu poslední větu??? Znamená to, že se bude počítat v ČJ jen 28 otázek místo původních 32? Hranice úspěšnosti bude opět 44%, ale jen u 28 otázek? A které otázky teda nejsou korektní? Jsou v tom strašné zmatky…

Jana
Jana
11 years ago

Na internetu psali,že budou počítat plný počet bodů u sporných otázek,uznají prý dvě možné odpovědi.

Josef
11 years ago

Ty 4 vyřazené otázky byly z testů pro žáky s PUP MZ a není mi známo, že by se něco měnilo pro jiné žáky. Souhrnné výsledky maturit jsou zde http://www.novamaturita.cz/souhrnne-vysledky-maturitni-zkousky-2011-1404035194.html příští čtbrtek bude pokračování.. Další věc: jsem češtinář, myšlenka nových maturit se mi líbí, pravda, některé úlohy letos byly zpackané až hrůza. Nicméně letošní maturanti měli v říjnu a dubnu vě čance si to vyzkoušet a ať mi nikdo nevykládá, že v těch generálkách nebyly špatné úlohy.. Zrovna tak si maturanti vyzkoušeli, že na vyšší úrovni písemných prací jsou témata, která předtím zadávali jejich nároční profesoři všem.. A jestli to… Více »

Veronika Valíková
Veronika Valíková
11 years ago

Pane kolego Josefe, Vy jste češtinář? A tvořil jste úlohy pro CERMAT?
Už chápu….

Veronika Valíková

mara
11 years ago

Zajímavé :)

Lukáš Foldyna
Lukáš Foldyna
11 years ago

Pořád kolem sebe i na webu slyším/čtu, jak na některých školách komisaři a zadavatelé porušovali pravidla: najde ale někdo ze studentů odvahu a rozčísne to? Řeknete: jo, u nás to byla kolektivní práce?
A k napadání soukromých škol: slyšel jsem zvěsti o napovídání u testů, případně degradaci ústní zkoušky zatím výhradně ze státních škol.

Mili
Mili
11 years ago

No co to je, tohle? Když jsem psala testy, měla jsem co dělat, abych to stihla všechno přečíst. Pracovala jsem samostatně a ani mne nenapadlo se jen podívat kolem sebe, nebo na komisaře. Až když prohlásil, že máme posledních pět minut do konce. Zrovna tak u matematiky. Nikdo nenapovídal ani neopisoval. Každý jsme se snažili spočítat a napsat co nejvíc, Nechápu, jak by si mohl komisař dovolit napovídat. Co je tohle za provokaci??? To teda nechápu, fakt.

Ivan
Ivan
11 years ago

Pro pana Josefa a jiné…

Stále slyším a čtu: “ státní maturity ano,ale..“ Kdy už konečně pochopíte,že stát není dobrý hospodář ani vizionář zlepšovatel.Myšlenka státních maturit je od samého počátku zcestná a kvalitu vzdělávání nemůže prostě garantovat.Je to degradace učitelského stavu. Bohužel se na tomto stavu podílí dost učitelů,kteří postrádají kritické myšlení a poslušně vykonají pokyny shora.Připomíná mi to dobu nedávno minulou a papouškování marxistických pouček až do omrzení.Souhlasná stanoviska některých ředitelů gymnázií považuji za podobnou kolaboraci s nepovedeným systémem. Naštěstí existují (a není jich málo) další učitelé a odborná veřejnost,která si uvědomuje principiální nesmyslnost tohoto experimentu.

Jana
Jana
11 years ago

Panu Josefovi, češtináři:
Pane Josefe, jste zatím jediný, kdo se k tvorbě otázek přiznal. Za to dík, protože dosud jsem si myslela, že ty stovky tvůrců, o kterých pan Zelený hovoří, jsou jen vymyšlené a že otázky tvořil pan Zelený sám a odměnil se taky sám. Tak už jste aspoň dva…

Panu Ivanovi:
Pane Ivane, jednoznačně s Vámi souhlasím!

Ivan
Ivan
11 years ago

Ještě jeden postřeh k Walíkovi.ABL je opravdu neoriginální lidovou milicí jedné sekty.Ten diskutér,placený ABL by se mohl alepoň odlišit od paní Valíkové,jež je autorkou dopisu. Tolik k provokacím.

Dále bych chtěl doplňit předchozí článek ujištěním,že pokud se „učitelská obec“ důrazněji neozve,pak zůstane jen v roli pouhého statisty a jako společenský stav bude hrát jen doplňkovou roli ve vzdělávání.Učitelé nechápou,že si pod sebou podřezávají větev a kolaborací legitimizují tento absurdní stav a já si myslím,že čtyřicetiletého absurdna jsme si užili dost a dost.

Jana Kočí
Jana Kočí
11 years ago

Pane Josefe, tvůrce otázek pro Cermat! Děkuji, že se můžu konečně zeptat někoho přímo „od pramene“! Nejvíce by mě zajímalo, proč struktura otázek v did. testu z ČJ vůbec neodráží obsah,učivo tohoto předmětu? Deklarovaných 35% otázekzaměřených na „porozumění textu“ je výrazně překročeno, název testu „ČJL“ je neobhajitelný. Literatura, tak důležitá složka výuky předmětu na SŠ, není v zákl.úrovni zastoupena vůbec!!? Proč studenti nesmějí za žádnout cenu nic z učiva znát, umět??? Myslím konkrétně třeba na to, že když už se objeví jev a termín „univerbizace“, což už musí na všech typech SŠ znát z 1.-2.ročníku, tento termín je pod textem… Více »

Josef
11 years ago

Pane Ivane a paní Jano, prosím vnímejte kriticky to, co se kolem nás povídá a píše. Kdyby státní maturity byly zcestným nápadem, nepustily by se do nich všechny okolní země (a mnohé další). Je to dobrá myšlenka, jiná věc je to, že v Česku se podařilo státní maturity zpolitizovat, zuavedly se až letos, mají „porodní bolesti“ (silné) a sumna sumaruum je Česko se státními maturitami za Polskem, Slovenskem i Ruskem. Je třeba tedy pracovat na tom, aby se to odehrávalo tak, jak se to má dělat. To, že učitelé napíší úlohy pro Cermat, naprosto neznamená, že ty úlohy budou použity… Více »

Poláková
Poláková
11 years ago

Pro Josefa: Zvažte prosím, že na každý úkol měl maturant 2 minuty. A jistě není tak zběhlý v používání českého jazyka jako vy. Myslím si, že na některé zpackané otázky, které CERMAT v testu nezodpovědně použil, student ještě ani nedozrál a nikdy neměl tolik času a možností, aby se nad jazykem tak přehluboce zamýšlel jako vy.

Poláková
Poláková
11 years ago

Nevím pane Josefe, jakého vzdělání jste dosáhl a jaká je vaše profese. Uvážil jste ve svém příspěvku, že test je určen maturantům(kám), tedy devatenáctiletým lidem. Kolik ti tak toho asi načetli a nakolik se mohli věnovat jen češtině, si netroufám ani odhadnout. Osobně si myslím, že CERMAT by se měl nad svým „výtvorem“ zamyslet. ( Učitelka českého jazyka, tlumočnice)