Praha, 14.6. 2011
Pane ministře,
připojujeme se ke studentům a ředitelům gymnázií, kteří jasně a zřetelně formulovali své výhrady ke státním maturitám. Plně se s jejich názory ztotožňujeme.
Jako učitele ČJL nás negativa prosazeného maturitního systému zasahují nejvíce. Jsme totiž nuceni přizpůsobovat své hodiny a svou práci nárokům Cermatu, respektive tomu, co tvůrci didaktických testů považují za důležité a směrodatné. Po dvaceti letech relativní svobody ve výběru literárních děl i prostředků, kterými studentům přibližujeme rodný jazyk, se nám do škol vrací povinná četba, rozbory poezie s jediným správným výkladem a faktografická drezura maturantů. Kromě toho je nezbytné, abychom své svěřence opět naučili „myslet jako oni“ – kritické myšlení, vlastní názor a originalita budou pro úspěšné zvládnutí státní maturity spíše překážkou.
Dopřejme našim dětem slušnou maturitu, ve které se bude prověřovat ověřitelné, nikoli dohady, dojmy a schopnost trefit se do průměrného myšlení.
Nebráníme se srovnávacím zkouškám, budou-li rozumné. Nebráníme se centrálnímu zadávání slohových prací, bude-li studentům ponechán čtyřhodinový limit na psaní.
Co se ústního zkoušení týče, prosíme, věřte středoškolským učitelům. Zvládnou o literatuře i jazyce hovořit se studenty sami, bez nařízení a povelů ministerských úředníků. Školení, certifikáty a nesmyslné zásahy do systému z nás lepší češtináře neudělají.
Prosíme všechny odpovědné činitele a všechny občany, kterým není náš společný osud lhostejný: pomozte!
Veronika Valíková, učitelka ČJL, Arcibiskupské gymnázium, Praha; ver.valikova@seznam.cz
Karel Lippmann, učitel ČJL, Biskupské gymnázium, České Budějovice; zástupce petiční akce Učitelé za kvalitní maturitu
Ivana Kimlová, učitelka ČJL, Sportovní gymnázium Kladno I., zástupkyně Výzvy SGK – nespokojenost s novou maturitou
skupina Učitelé za kvalitní maturitu z ČJL
Připojit k otevřenému dopisu je možné zde. (pozn.: váš podpis bude připojen na soupis signatářů po ověření administrátorem webu)
Seznam signatářů naleznete zde. (aktuální stav 76)
Nevím, jak si učitelka z jednoho gymnázia osobuje právo hovořit jménem všech češtinářů. Zato vím, že mezi učiteli ČJL je spousta těch, kteří neumí vyplnit řádně záznamový arch, neumějí sčítat jednoduchá přirozená čísla menší než 10, nejsou schopni rozeznat, co mají na škole uložit k archivaci a co poslat zpět do Cermatu, nevykonávají řádně dozor zadavatele a povolili domlouvaní žáků, opisování a v řadě případů jim aktivně pomáhali. Nerozumí psanému textu a mají potíže s jeho vyhodnocením, o kritickém myšlení ani nemluvě. Předpokládám, že po optimalizaci škol nebudou tito učitelé zabírat místo mladým, kteří možná ještě chtějí něco dokázat a… Více »