Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Publikujeme komentář Ondřeje Šteffla ke stavu českého školství a způsobu, jakým jsou do systému zaváděny změny a nová opatření. Text vyšel 27. 12. na zpravodajském webu Hospodářských novin.
Neznám za poslední léta ve školství případ, že by se u nějakého opatření či zákona analyzovala rizika, zkoumaly možné nezamýšlené důsledky nebo snad že by se něco vyzkoušelo na malém vzorku. Dopředu se nehledí, rozhoduje se na základě dojmů, pocitů, iluzí, ba i omylů. Poslední rok se lišil hlavně ještě větším množstvím nepromyšlených zásahů, jejichž hořké plody sklízíme a ještě sklidíme.
Například inkluze. Ještě v roce 2013 bylo proti jen asi 20 procent lidí, letos je to už více než 60 procent. Někde inkluze probíhá dobře, ale na mnoha školách jsou potíže větší než malé, naštvaní jsou učitelé i rodiče. Pročpak se to nejdříve nezkusilo v jednom kraji? Už je jasné, že náklady budou o miliardy větší, než se počítalo. To vše nasvědčuje tomu, že jinak rozumný záměr nebyl promyšlen. Nikdo se neptal, zda jsou na to školy, učitelé a rodiče připraveni, a pokud nejsou, co je třeba udělat? Jaká jsou rizika? Nikdo nespočítal, co to doopravdy bude stát.
A tak je to ve školství se vším. Ať se podíváme kamkoliv. Jen za poslední dva roky od povinného posledního ročníku mateřské školy přes povinné přijímačky na střední školy, povinné plavání či maturitu z matematiky až po změnu zákona o pedagogických pracovnících, nikde nerozhodovaly data a analýzy, ale dojmy, pocity a iluze.
Zcela nedomyšlená je změna financování škol, které má nastat od 1. ledna 2019. V důvodové zprávě k zákonu se píše, že to bude stát 2,5 až pět miliard ročně. Miliarda sem, miliarda tam. Nikdo neví! Stejně jako u inkluze. Hlavně ale nikdo neví, zda nové socialistické financování může mít pro kvalitu vzdělávání vůbec nějaký přínos. A jaká jsou rizika?
Povinná státní maturita z matematiky ještě nezačala a už roste zájem o obory, kde nebude. Čili si tam mohou žáky vybírat a budou tam studovat ti šikovnější. To asi nebyl záměr, že? A co budou dělat vysoké školy, až se v roce 2021 sníží počet maturantů. A zda o 20, nebo o 50 %, to nikdo neví. Jsou na to školy, žáci a rodiče připraveni, a pokud nejsou, co je třeba udělat? Jaká jsou rizika? A co učitelé matematiky? Dojmy, pocity a iluze máme, ale data a analýzy zase ne.
Nová vláda přidá učitelům. To je jistě správné. Někdo tvrdí, že je třeba nechat na ředitelích, komu přidají, jiní hájí kariérní řád a další by navyšovali platy plošně. A budeme přidávat i špatným učitelům, nebo jen těm dobrým? Kolik je kterých? A umíme je najít? Jak? A jak to udělat, aby další desítky miliard do školství znamenaly lepší vzdělávání pro naše děti? To by přece měl být ten hlavní, zdaleka nejdůležitější úkol a cíl. Řeší to někdo? Bez dat a analýz, bez znalosti rizik a slabých míst se snadno může stát, že do školství natečou další peníze jako do černé díry − a nezlepší se nic.
Nový ministr už ohlásil, že se na inkluzi podívá a postupy upraví. Ale shromáždit data, provést podrobné analýzy, zvážit a ošetřit rizika, vyhodnotit dopady na kvalitu a dostupnost vzdělávání, na trh práce, dopady ekonomické i sociální, a to v krátkodobé i v dlouhodobé perspektivě, to by přece mělo být samozřejmé u každého systémového opatření. Kdyby na tohle ministr uvolnil jen pár promile rozpočtu, určitě by se to nám všem vyplatilo.