Má smysl zavádět povinnou předškolní docházku pro všechny?

bEDUin

Co přinesl týden  23. 2. – 1.3. 2015

Témata týdne: Ministr školství Marcel Chládek oznámil změny ve financování regionálního školství s cílem ovlivňovat na státní úrovni obory SŠ podle zájmů trhu práce, komentář k tomu pro ČT24 poskytl Bob Kartous. O zkušenostech s kariérovým poradenstvím v zahraničí a poněkud zaostalém a stigmatizovaném pojetí v ČR píší HN, s přispěním kolegyně Silvie Pýchové. Proděkan FF UK v Praze Jan Bičovský vyvádí z omylu o zaměstnanosti a potřebnosti absolventů VŠ Miloše Zemana (Metro). S radostí oznamujeme, že se po krátké prodlevě opět otevírá EDUpoint, a to na zbrusu nové, vpravdě „luxusní“, adrese. Aneb přijďte se pobavit o vzdělávání pod orloj

Výrok týdne:

„Zaútočil na ministerstva zdravotnictví a školství. Tím vyslal premiérovi Bohuslavu Sobotkovi vzkaz, u kterých ministrů za ČSSD bude v příštích měsících vyvíjet tlak na výměnu.“ LN v článku o sjezdu Hnutí ANO a projevu stávajícího i budoucího předsedy Andreje Babiše.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Týden otevřeného vzdělávání už tak trochu začal. Celosvětová kampaň Týden otevřeného vzdělávání proběhne od 9. – 13. 3. 2015, v ČR už ale začala. Stránky Otevřené vzdělávání jsou v provozu a nabízejí přehled akcí, které v rámci týdne proběhnou, dále možnost svou vlastní akci zaregistrovat, případně nabídnout odborníka, který se bude moci kampaně zúčastnit. Zároveň probíhá soutěž „Hledáme on-line vzdělávací materiály!“. Zúčastnit se můžete tak, že přihlásíte zdroje na vybraná témata. Zatím je přihlášeno 41 materiálů. Více se dozvíte na stránkách kampaně.  Kampaň probíhá pod patronací Open Educational Consortium a od  9. – 13. 3. 2015 proběhne Týden otevřeného vzdělávání. EDUin bude podporovat tuto akci v ČR.

  • Povinný předškolní rok vzdělávání vzbuzuje spíše odmítavé reakce. Poslední kulatý stůl SKAV se věnoval právě tomuto tématu (EDUin). Napříč odbornou diskusí, které se zúčastnili zástupkyně ČŠI, dětský psycholog, zástupci neziskových organizací a také učitelé z praxe, zaznívalo zejména to, že plošná povinnost bez možnosti výjimky je nevhodné řešení, které postihuje ty, kdo nejsou adresáty opatření. Názor, že většinovou populaci toto opatření nijak nepostihne, protože drtivá většina MŠ navštěvuje, byl v menšině. MŠMT počítá s možností kontrolovaného domácího vzdělávání. Krátký souhrn poskytuje interview Boba Kartouse pro ČT24.  Na téma předškolní péče o děti ohrožené neúspěchem proběhl odborný seminář, který organizoval Člověk v tísni a Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV).  V této souvislosti bychom rádi upozornili na průzkumy Chicago Longitudial Study a HighScope Perry Preschool Study, které prokazují vysoce pozitivní vliv předškolní výchovy na budoucí život dětí ze sociálně oslabeného prostředí.

  • Lze toleranci a empatii děti učit? Lidové noviny vydaly rozhovor se spisovatelkou Sylvií Heinleinovou, autorkou knihy Bláznivá teta a já, která je o přátelském vztahu mezi dívkou a její mentálně postiženou tetou. Autorka na příkladu vlastního syna ukazuje, jak důležité je inkluzivní vzdělávání a jeho dopady na toleranci většinové společnosti vůči handicapovaným. Britský vývojový psycholog Simon Baron-Cohen, autor knihy Zero Degrees of Empathy, v níž se snaží na základě psychologických studií a studií mozku ukázat, že nedostatek empatie je velmi důležitým determinantem v lidském jednání, v rozhovoru potvrzuje, že empatii je možné rozvíjet učením. Podle některých studií je však míra dědičnosti altruismu vysoká.

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • EDUpoint, Začínáme diskusí s Ondřejem Štefflem, 4. 3. od 19:00. Skautský institut, Staroměstské náměstí 4, Praha
  • Cestou Montessori.  Diskuse na Hořickém gymnáziu, Blahoslavova 2105, Hořice, 5. 3. v 17:00
  • Film a vzdělávání. Konference v rámci festivalu jeden svět na školách. 4. – 5. 3., Goethe institut, Masarykovo nábřeží 32, Praha.
Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

32 komentářů k "Má smysl zavádět povinnou předškolní docházku pro všechny?"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
l.snirch
l.snirch
1 year 3 months ago

“ Názor, že většinovou populaci toto opatření nijak nepostihne, protože drtivá většina MŠ navštěvuje, byl v menšině.“

Tato věta je silně manipulativní, protože správně formulovaná bez manipulace by zněla takto:

„Názor, že většinovou populaci toto opatření NIJAK nepostihne, protože drtivá většina z většinové populace MŠ navštěvuje a tedy postihne jen menšinu z většinové populace, byl v menšině, a to právě proto, že menšinu z většinové populace zbytečně postihne.“

„Výzkumy prokazují vysoce pozitivní vliv předškolní výchovy na budoucí život dětí ze sociálně oslabeného prostředí.

Na to člověk nepotřebuje výzkumy, stačí selský rozum, ale selský rozum to neřeší povinnosti pro všechny bez možnosti domácí výchovy (kontrolované).

Iva Švarcová
Iva Švarcová
1 year 3 months ago

Je absurdní, aby se majorita přizpůsobovala minoritě, zvlášť, když ta minorita o to nestojí.
Děti, které by raději byly doma opečovávané svými rodiči a prarodiči, budou chodit do mateřské školy, protože to bude povinné a ty ostatní tam stejně chodit nebudou, protože jim slovo povinnost nic neříká.

Jarda
Jarda
1 year 3 months ago

Uz zase princip koliktivni viny?

l.snirch
l.snirch
1 year 3 months ago
Pane Kartousi kdyby níže uvedená věta padla v televizi při Vašem vystoupení či zde na Eduinu dříve a ne až dnes a asi jen na BL, byla by diskuse jednodušší a soulad bychom našli mnohem dříve. „Pro dokreslení kontextu celé diskuse nutno dodat, že ministr školství Chládek zveřejnil tento návrh v podobě, kdy se řada lidí oprávněně obává povinnosti bez výjimky, tedy bez možnosti vzdělávat své děti v předškolním věku jinak než v mateřských školách. Zdá se ovšem, že jde pouze o intelektuální neobratnost ministra, je-li možné domácí vzdělávání na 1. stupni ZŠ, bylo by zcela nelogické, aby totéž nebylo… Více »
vittta
vittta
1 year 3 months ago

Paní Švarcová, vidíte černě problémy, které se dají snadno řešit. Osobně bychn navrhl povinné vzdělávání v délce 13 let, které začne už od 2 let věku dítěte. Takové dítě bude povinně umístěno do jeslí, které se ovšem nově budou jmenovat předmateřskoškolní přípravka. To by v tom byl čert, aby nakonec ty děti nestudovaly!
Co se týká přizpůsobování majority minoritě, toto se v pohodně vyřeší samo. Vlivem natality různých etnik budeme brzy minoritou my. A nám se rozhodně nikdo přizpůsobovat nebude.

vittta
vittta
1 year 3 months ago
Pane Kartousi, pozorně jsem si přečetl text na BL a rád bych se zeptal, jaká je vlastně vaše konkrétní pozice, co se odbornosti na danou problematiku týká, a jestli je brán nějaký zřetel na váš „poradní“ hlas při přijímání různých zákonů. Samotný text je pak plný manipulací, dokonce jste citoval jednoho zdejšího diskutujícícho, ovšem jen určitou část, při čemž to důležité – tedy jak dotyčný diskutující zpochybňuje relevanci konkrétního výzkumu, jste neuvedl. V tomto prostoru není možné konkrétně oponovat celému textu, vybral jsem si tedy jednu zajímavou pasáž: “ Český vzdělávací systém si s nimi neumí poradit a separuje je… Více »
Josef Soukal
Josef Soukal
1 year 3 months ago

Četl jsem článek na BL: Klasická manipulace. Nejde jen o citaci, ale hlavně o to, že celý problém je stavěn na hlavu. K akvizici v podobě B. Kartouse mohu EDUinu jen gratulovat – píše příkladně v duchu kojzarovsko-botlíkovských tradic. Nikdo nedokáže lépe zdiskreditovat naše záměry než my sami.

Perun
Perun
1 year 3 months ago

Pane vittto, pan Doležel několikrát ve zdejší diskusi načapal pana Kartouse s kaťaty u kolen, hlavně co se interpretace statistických dat a statistické metodologie týče. A to je určitě nepříjemné, takže citaci i článek můžeme vnímat i v tomto kontextu – jako projev alespoň symbolického či ideového triumfu, když už to nejde odborně. A ano – teď zcela jistě neargumentuji ad rem, ale ad hominem. Ovšem stejně pofiderní amatérskou psychologii obsahuje i článek na Blistech, takže je to snad pochopitelné.

vittta
vittta
1 year 3 months ago
Pane Perune, přesně tak článek na BL vnímám. Pan Doležel pak má pro pány Kartouse tu nesmírně nepříjemnou vlastnost, že není líný si dané odkazy prostudovat. Dávání odkazů na statistiky a vědecké práce je klasická manipulace, kdy autor spoléhá na to, že si odkazy nikdo buď nepřečte, nebo to není prakticky možné, resp. není možné práci krátce oponovat..(její délka, nutný kontext k jiným pracem atd.) Tady si toho samozřejmě lidé všimnou, ale to nevadí, protože daleko větší část lidí si toho nevšimne a tedy článek nakonec svůj účel (bohužel) splní. A argumentace ad hominem….osobně si myslím, že pokud to není… Více »
l.snirch
l.snirch
1 year 3 months ago
Tak se manipulace často na BL používá – mraky odkazů, vytržené kontexty, z toto rádoby jasné závěry. Proto jsem tento web rychle přestal číst. Jen tam čtu články o školství. Příklad: „že ti, kdo formálního vzdělání dosáhli, jsou VESMĚS přesvědčeni, že je to výsledek jejich individuálních kvalit“ – jak lze dokázat slovo vesměs pane Kartousi? A takových manipulativních formulací je článek plný. Ten článek na BL se panu Kartousovi nepovedl, stejně jako manipulativní Beduin (nevím kdo psal – vysvětloval jsem níže), stejně jako vystoupení na ČT pana Kartouse – najednou píše o neobratnosti ministra, předtím v televizi použil slovo donutit.… Více »
Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
1 year 3 months ago

Pan Kartous na BL odkazuje na studie, které „Sledují vývoj dětí ze sociálně nepodnětného, rizikového prostředí, jimž se dostalo předškolní péče v porovnání s těmi, jimž se této péče nedostalo.“ Ale MŠMT chce předškolní péči vnutit všem. Proč?

l.snirch
l.snirch
1 year 3 months ago

To právě MŠMT nikdy neřeklo. A asi ani neřekne.

Buď to neví a je to jen takový nápad neprodiskutovaný a společensky neprojednaný, který trošku narazil, nebo by muselo říci, že 2 ministerstva školství a soc. věcí neumí adresovat pomoc potřebným, nebo jsou za tím prachy z Evropy (nutno čerpat). Nebo něco podobného, co se občanům přímo říci nedá. Jinak by se již dávno řeklo.

Na začleňování by se tak neúčinně a draze nešlo, tomu nevěřím.

Pavel Doležel
Pavel Doležel
1 year 3 months ago
Pane Šnirchu, snad je zřejmé, že tady nejde o to, že by někdo neuměl adresovat pomoc potřebným. Jde o to, že v rámci politické korektnosti a díky nejrůznějším „bojovníkům za lidská práva a rovnost“, se znevýhodnění nesmějí určovat podle původu a jejich určování podle socio-ekonomického statusu zase narazí na shromažďování citlivých dat o rodinách. Však už to známe. Tak dlouho se někdo snaží, aby si byli všichni rovni (alespoň marketingově a politicky), až se stane zakázaným určovat, nebo dokonce jen hledat, odlišnosti. Mimochodem, i kdybyste ty znevýhodněné určil, tak jim nemůžete dát povinnost, kterou ostatní nemají. To je jako byste… Více »
Pavel Doležel
Pavel Doležel
1 year 3 months ago

Ono to došlo dokonce tak daleko, že je zakázáno používat některé charakteristiky i třeba v bankovnictví, či pojišťovnictví. Znáte to s těmi nižšími sazbami životního pojištění pro ženy, které si nakonec vymohly, že budou platit více, aby byly rovny mužům. Byť tedy příroda a životní podmínky je obdařily vyšším průměrným věkem dožití. Soukromá společnost má tedy zakázáno používat informace, které má, aby nemohla optimalizovat svoji činnost a diverzifikovat cenu.

mestavzdelavani
mestavzdelavani
1 year 3 months ago

zaujalo mě, jak se tu v diskusích ujalo slovo „nepřizpůsobivý“. Dovolím si tu dát odkaz na článek, který mapuje používání tohoto slova a jeho konotace.

Co Čech, to přizpůsobivý

Pokud vám řeči o „nepřizpůsobivých“ znějí jako ze slovníku nějakého arizátora, nejste úplně mimo. Za druhé světové války se analogickým termínem „unanpassungsfähig“ označovaly nepohodlné skupiny obyvatel — Židé, bezdomovci, mentálně hendikepovaní a další „parazité národa“. Snad proto si jej tak oblíbili čeští soft-fašisté v čele s Tomiem Okamurou. Právě hnutí Úsvit přímé demokracie, v jehož čele Okamura stojí, jím rozhodně nešetří.

http://www.sedmagenerace.cz/text/detail/neprizpusobivi-tulaci-a-nefachcenkove

vittta
vittta
1 year 3 months ago
Paní Lánská, a co tím chcete vlastně říci? To může nějaké slovo získat nálepku zlého slova jen proto, že ho používali nacisté? Slovo je slovo a vyjadřuje nějaký děj, nějakou myšlenku, či nějaký objekt. Nepřizpůsobivý je ten, kdo se nepřizpůsobuje většině, v našem kontextu se jistě shodneme, že v záporném slova smyslu, co se kultury, hygieny nebo hodnot týká. Osobně nemám nic proti tomu, když budou třeba Romové nepřizpůsobiví, ale ať tím neobtěžují ostatní, nebo ať to není za hranou zákona, a pokud je, pak ať policie nekompromisně jedná. A také v kontextu k tomu článku nechápu, proč tedy těmto… Více »
Josef Soukal
Josef Soukal
1 year 3 months ago
Jazyk může stigmatizovat, takže slovu „nepřizpůsobivý“ bych se vyhýbal. Byť je pravda, že se častým užíváním jeho expresivita částečně setřela. Ale nechtějme se brodit v týchž kalných vodách jako ti, kteří by v konečném důsledku všechny problémy řešili klackem. „Soudruha“ už si také do běžného užívání nevrátíme, a jaké to bylo pěkné slovo, třeba i do indiánek. Stejně tak člověka zamrazilo, když například premiér ČR běžně užíval frazémy typu „noc dlouhých nožů“. Jiná věc je, jak fenomén „nespolupráce“, „vyhýbání se základním povinnostem občana“, „asociálního jednání“, „nerozumného počínání“ (vyberme si) pojmeme. Tady je zakopaný pes: Omezuje většina (systém, stát) menšinu v… Více »
Pavel Doležel
Pavel Doležel
1 year 3 months ago
„Jazyk může stigmatizovat, takže slovu „nepřizpůsobivý“ bych se vyhýbal. Byť je pravda, že se častým užíváním jeho expresivita částečně setřela. Ale nechtějme se brodit v týchž kalných vodách jako ti, kteří by v konečném důsledku všechny problémy řešili klackem.“ Mně nepřipadá slovo „nepřizpůsobivý“ nijak expresivní a ani jeho používání necítím potřebu spojovat s broděním se v kalných vodách. Rozdíl mezi „nepřizpůsobivý“ a „sociálně vyloučený“ vidím zejména v původci děje (resp. „ne-děje“). Nepřizpůsobivým je označen ten, kdo se nechce přizpůsobit, zatímco sociálně vyloučeným ten, koho někdo vyloučil. Nesnáším marketingové nálepky pro cokoliv, protože si myslím, že život je příliš krátký na… Více »
Josef Soukal
Josef Soukal
1 year 3 months ago

Pane Doležele,

není to takový detail, jak se Vám zdá. Ale je to Vaše věc.

vittta
vittta
1 year 3 months ago
Pane Soukale, kalná voda není používání slova „nepřizpůsobivý“ ale chování těchto lidí. Co se řešení těchto problémů týká…klacek vám přijde moc nemoderní, jak to tedy udělat? Můžete to zkusit sám v malém, začněte přemlouváním a dobrým slovem. Potom podbízením penězi a jinými statky, pokračujte tolerancí k hlučnosti, ničení cizího majetku atd., pak přejděte k litování a následně k sebemrskačství a sebeobviňování.(ve myslu majority) Vyjde vám dnešní realita. Pak pokračujte pozitivní diskriminací, kolektivní buzerací (inkluze, povinná docházka do MŠ) a tady nevím, co vyjde, medodika je zpracována do r.2020 a cílem je plná integrace Romů do společnosti. (v oblasti vzdělávání) Myslím,… Více »
l.snirch
l.snirch
1 year 3 months ago
„Petr Bannert MŠMT: Individuální vzdělávání bude alternativou a bude probíhat kontrolovaným způsobem.“ Nějak to do zákona MŠMT definovat musí – komu kontrolovaným způsobem umožnit vychovávat vlastní dítě ve věku 5 let, požádá-li (tedy bude-li chtít). Podle vzdělání rodiče? Podle příjmu rodiče? Podle sociálních dávek rodiny? Všem? Budou zkoušky 5letých dětí? Budou zkoušky rodičů? Nebo si rodič bude muset založit na vlastní dítě živnost hlídání vlastního dítěte? Vše, co jsem uvedl, je pochopitelně absurdní, neabsurdní hledisko mě však nenapadá. Tím neříkám, že neexistuje. Pan Kartous nazval intelektuální neobratnosti ministra, že to neuměl vydefinovat. Já myslím, že si na tom vylámou zuby… Více »
Iva Švarcová
Iva Švarcová
1 year 3 months ago

Přidat komentář

Iva Švarcová
Iva Švarcová
1 year 3 months ago
Opatření, o kterém se dnes mluví a jedná – povinná docházka pětiletých dětí do mateřské školy – není žádné systémové řešení, je to jenom malá záplatka, která několikaleté zanedbávání některých dětí trochu zmírní, ale nespraví. Nejblíž k pravdě v této věci byl ve svém ironicky míněném příspěvku pan Vittta, když napsal: “ Osobně bych navrhl povinné vzdělávání v délce 13 let, které začne už od 2 let věku dítěte. Takové dítě bude povinně umístěno do jeslí, které se ovšem nově budou jmenovat předmateřskoškolní přípravka.“ Děti z nekulturního prostředí, a tady nemám zdaleka na mysli jenom děti romské, ale i dětí… Více »
l.snirch
l.snirch
1 year 3 months ago

Psal jsem i o povinných školních družinách, bo jaký má smysl, když přijde dítě ze školy do nepodnětného prostředí a nemá s kým ani kde napsat úkol, natož podporu rodiny se učit.

Takže povinně od 2 let povinná výchova (dle návrhu pana Vittty) a děti půjčovat rodičům z POVINNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ jen na noc a víkendy, snad již nic nezkazí. Svět by byl tak krásnej.

Nerad používám ironii (se omlouvám), ale tady už nic jiného nezbývá. Jako vždy končím vírou, že to páchání dobra zatrhne Parlament.

Politici myslí na naše dobro. NENECHEJME SI HO VZÍT.

l.snirch
l.snirch
1 year 3 months ago

Pěkný blog zde:

http://blog.aktualne.cz/blogy/dalibor-spok.php?itemid=24802

Taky používá místy ironii a nadsázku, mimo ně věcně naprosto přesné.

vittta
vittta
1 year 3 months ago
Navážu na komentář Paní Švarcové ohledně „neromských“ dětí. Sice jsem to už psal, ale pro jistotu ještě jednou. I mě nejde jen o romské děti ale o jakékoliv potřebné dítě. Bohužel tomu tak není u těch, kteří rozhodují. Ty nezajímají žádné děti, ale u romských dětí jdou získat značné finanční prostředky. Na děti alkoholiků, feťáků a dlohodobě nezaměstnaných nedostane nikdo nic a především se tady vychází z toho, že si za to mohou (ty rodiny) sami, zatímco u Romů za to můžeme my. Navíc je naprosto nepřijatelné, aby jich bylo 35% v praktických školách, protože lidé jsou si přece rovni… Více »
vittta
vittta
1 year 3 months ago
Pane Snirchu, ten blog je opravdu silně extremní. Ten člověk je příliš ideologicky zatížen na to, aby mohl o něčem psát. Tím nechci říci, že některé jeho myšlenky nejsou trefné, ale ideologická podjatost je doslova zatemňující. Navíc to bude ročník, který si z reálsocialismu pamatuje tak první stupeň ZŠ. Jinak by věděl, že se jeho vize tehdy do značné míry uváděly do praxe. Co tehdy musel vědět u zkoušek zedník, dnes nechtějí po maturantovi.(když to zjednoduším) Řešení má také rychlé, pokud možno vysokoškolské vzdělání. To je ale ten samý problém, jako u inkluze v ZŠ. Dítě s IQ 75 prostě… Více »
l.snirch
l.snirch
1 year 3 months ago
Psal jsem o ironii a nadsázce, na druhé straně těžko politik dnes může reálně určit, co bude člověk potřebovat za 15 let a čím se bude živit a směřovat vzdělání dnes určitým směrem je taky nereálné, byť se o to ministr pokouší a snaží se vyhovět momentální poptávce průmyslu. Ten článek chápu tak, že je tam 60 % reálných postřehů a 40 % nadsázky a ironie a to je škoda, protože ty ten článek trošku shazují. Ale to reálné má smysl si přečíst. Jen se obávám, aby se lidé v diskusích nevrhli na ironii čím dál více kvůli pocitu bezmoci… Více »
Josef Soukal
Josef Soukal
1 year 3 months ago

Pane „vitto“,

klacek byl příměr pro ty. kterým víc než o nějaké řešení jde právě o ten klacek.
Domnívám se, že i když jsme zapomněli na to, že k výchově a ke škole (a nejen k ní) patří také řád a zodpovědnost v základním slova smyslu, a dnes řešíme důsledky, přičemž jsme mediálně masírováni těmi, kteří nic nepochopili, neměli bychom zapomínat, že klacek je krajním prostředkem, navíc s limitovaným úspěchem.

Pavel Doležel
Pavel Doležel
1 year 3 months ago
Ten zmiňovaný článek mě nijak zvlášť nepobuřuje. Dovedu si představit dva extrémy: 1) úplné centrální plánování se vším všudy, v němž stát plánuje počty otvíraných oborů a jejich obsahy má plně pod kontrolou, stejně jako počet studentů, kteří mohou na daný obor nastoupit, 2) stát nechává počty oborů, jejich obsahy i počty studentů pouze na poptávce po nich. Jedni argumentují ve prospěch druhého tím, že přece není možné dnes vědět, jaké vzdělání bude třeba za dvacet let a že vzdělávání není jen výrobou konkrétních práci vykonávajících biologických jednotek na objednávku průmyslu a druzí ve prospěch prvního, že není možné, abychom… Více »
Jiri Janecek
Jiri Janecek
1 year 3 months ago
K poslednimu prispevku pana Dolezala: Ja bych vedle tech ‚narodohospodarskych‘ argumentu pridal jeste jeden pro ten ‚centralneplanovacsky‘ pristup – pokud se nabidka oboru prizpusobi jen poptavce zajemcu*, logicky vzroste nabidka tech atraktivnich a to vede ke snizeni motivace (v tomto pripade zaku ZS). A ke snizeni kvality… Recykluju prirovnani – je to jako by pekar (v anarcho-bolsevicke komune, kde by dostaval suroviny zdarma) pekl vice cokoladovych muffinu, protoze je v nich vetsi pridana hodnota nez v chlebu. Navic nevi, kolik lidi bude dnes chtit jaky druh peciva… Ale protoze by dodavky a kvalita mouky (a kakaa) byly stale stejne, pekl… Více »
Pavel Doležel
Pavel Doležel
1 year 3 months ago
Každý, kdo se někdy skutečně hluboce zabýval ekonomickou teorií ví, že nejpodstatnější vlasntostí trhu (vedle jiných), je jejich Pareto-efektivita. Jenže tato vlastnost platí pouze tehdy, když jsou splněny základní předpoklady fungování trhu, kterými je zejména dobrovolnost směny a jediný vyčišťující parametr směny, jímž je cena a tato cena nemůže být proměnnou, závilsou na vlastnostech prodávajícího, či kupujícího. Ve chvíli, kdy tomu tak je, přestává, logicky, Pareto-efektivita platit. Jinými slovy, pokud by bylo možné, aby kdokoliv, kdo je ochoten za danou cenu koupit vzdělání v kvantové fyzice, tuto směnu realizoval a stal se tím vzdělaným v tomto oboru, pak by skutečně… Více »
wpDiscuz