Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Snaha zavést spádovost i u mateřských škol se dostává do rozporu s reálným chováním rodičů

4. 4. 2017
EDUin
Screenshot_1

Nabízíme zápis a video záznam z kulatého stolu SKAV a EDUin na téma Kam „spadne“ vaše dítě? Co řeší spádovost škol a školek? Debata se konala 23. února, účastnili se jí Veronika Bazalová, Kancelář veřejného ochránce práv, Veronika Doležilová, Rodiče za inkluzi, Marcela Erbeková, ředitelka ZŠ Mnichovice, Ivan Langr, náměstek primátora Liberce, Jaroslava Vatalová, oddělení předškolního a základního uměleckého vzdělávání, MŠMT. Moderoval Milan Kotík z AISIS. Kromě přehledu hlavních témat a videa nabízíme i zvukový záznam debaty, který je ke stažení ZDE, a prezentaci, která je k nahlédnutí ZDE.

Hlavní myšlenky z debaty:

  • Základní změnou je zavedení povinného posledního roku mateřské školy a spádovosti i pro tento typ škol. Smyslem opatření není nařídit rodičům, do které mateřské školy musí dát své dítě, ale dát jim jistotu, že existuje mateřská škola, která má povinnost jejich dítě přijmout.
  • Obce často považují nové opatření za chybné. Stát diktuje obcím povinnosti, aniž by měli možnost jejich podobu ovlivnit. Obce nemají možnost v termínu, který jim zákon ukládá, se opravdu připravit na příchod nových dětí do mateřských škol. Postihne to především malé obce, které mají menší možnosti najít v rozpočtech potřebné peníze. (Ivan Langr)
  • Rodiče se při výběru mateřské školy chovají zcela jinak než při výběru základní školy. Častěji dávají dítě tam, kde pracují, případně do místa bydliště prarodičů. Spádovost jim proto spíše komplikuje život, než aby jim pomáhala. (Ivan Langr)
  • Problém je to zvláště v příměstských oblastech, kam se stěhují mladé rodiny. Tady naráží předpis na životní realitu. Mnoho rodin tu nemá trvalé bydliště, protože ještě nemají zkolaudovaný dům, případně je nějaký jiný důvod, proč jsou trvale hlášeni na jiné adrese. To vede spolu se zápisovou turistikou k velkým nejasnostem, koho vlastně lze a nelze do mateřské či základní školy přijmout, pokud je zájemců více než míst. (Marcela Erbeková)
  • Na rodiče lze při zápisové turistice vyvíjet nátlak prostřednictvím právních kroků. Pokud jsou rodiče hlášeni jinde než dítě, lze na ně činit nátlak, případně je ohlásit na OSPOD s tím, že se o dítě nedostatečně starají. Podobně lze využít i nátlak ze strany finančního úřadu. (Veronika Doležilová)
  • Zápisová turistika existuje nejen mezi obcemi, ale je i vnitroobecní. Někteří rodiče mají pocit, že nějaká škola je lepší než jiná, proto si přehlašují bydliště, aby tam mohli dát své dítě k zápisu. Obce s tím mají velký problém. Je to pošlapávání práva těch dětí, které opravdu žijí ve spádovém obvodu. (Ivan Langr)
  • Je opravdu zvláštní, že bychom měli trestat rodiče za to, že chtějí pro své dítě dobrou školu a snaží se přizpůsobit docházku svých dětí svým reálným potřebám. K tomuto chování je dotlačil systém. (Jana Udatná)
  • Obce mají povinnost předvídat demografický vývoj a tomu přizpůsobit kapacity škol. (Veronika Bazalová)
  • V mnoha případech demografický vývoj předvídat nelze, často se přihlásí až o třetinu více dětí, než by odpovídalo informacím z matrik. Proto je občas nutné zavést i losování uchazečů, a to i u spádových dětí. Navíc je problém, že obec má povinnost připravit kapacitu pro všechny děti, ale z hlediska rodičů jde jen o nárok, může tedy přijít mnohem méně dětí, než jaká je nově vybudovaná kapacita a ony investice přijdou vniveč. (Ivan Langr)
  • Do jisté míry by pomohlo, kdyby měli rodiče při vstupu do školy dostatek informací o tom, čím se škola liší od druhé a vybírali by si tedy kvalifikovaněji. (Veronika Doležilová) Takový portál například v Liberci mají. (Ivan Langr)
  • Jistým řešením je také udělat u školek s odlišnou nabídkou služeb větší spádovou oblast, třeba i celé území města, aby si rodiče mohli vybírat mezi běžnou (nejbližší) mateřskou školou a alternativní školou.

Celou nahrávku Kulatého stolu v délce 1 hodina 58 minut si můžete stáhnout a poslechnout ZDE.

Doporučení ochránkyně práv k zápisům (ZDE).

Informace MŠMT o povinném předškolním vzdělávání (ZDE).

Portál města Liberce pro podporu zápisů do mateřských škol (ZDE).

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články