Pět bodů ČSSD pro zlepšení školství kombinuje rozumné nápady i omyly

logo_EDUinfo

Komentujeme návrhy, které předložil stínový ministr školství Marcel Chládek.

Praha, 25. února 2013 – Stínový ministr školství za ČSSD Marcel Chládek prezentoval v opozici k 2×5 krokům ministra Fialy ke zkvalitnění školství pět bodů pro zlepšení předškolního a základního vzdělání, jak je navrhuje sociální demokracie. Pozornost věnovanou tomuto segmentu vzdělávání lze ocenit, některá navrhovaná opatření se ale podle našeho názoru míjejí s tím, co opravdu může pomoci školám i dětem.

Poslední rok MŠ povinný a zdarma.

Komentář EDUin: Věnovat větší pozornost předškolnímu vzdělávání je na místě. Stejně tak považujeme za rozumné poslední rok mateřské školy nezpoplatňovat. Současné zavedení poplatku jako opatření, které má snížit množství odkladů, je mylné. Ekonomická motivace při rozhodování o školní zralosti dítěte není na místě.

 

Pozdější nástup do 1. třídy – od sedmi let.

Komentář EDUin: Zavádět toto opatření plošně nepovažujeme za prospěšné. Současné individuální posuzování školní zralosti je vyhovující. Náklady na faktické prodloužení školní docházky o další rok by byly velmi vysoké.

 

Nesouhlas s plošným rušením praktických škol.

Komentář EDUin: Stínový ministr zmiňoval praktické školy jako inkluzivní opatření a řekl, že pokud budou fungovat jako doposud, není rozumné je rušit. To považujeme za zásadní omyl. Dosavadní způsob jejich fungování je opakovaně kritizován ze zahraničí a vysloužil si i rozsudek Mezinárodního soudu pro lidská práva. Z hlediska cílů vzdělávání je klíčové rozhodnout, zda chceme, či nechceme přivést postupně děti s mentálním či fyzickým handicapem do hlavního vzdělávacího proudu tak, jako je to v úspěšných evropských vzdělávacích systémech.

 

Zavedení pracovního a technického vyučování od 1. třídy základní školy.

Komentář EDUin: Považujeme za žádoucí, aby se do mateřských a základních škol vrátil mnohem větší podíl manuálních činností. Je ale otázka, zda je vhodné to udělat zavedením další předmětu – dílen a technické výchovy. Waldorfské a montessori školy, které manuální zručnosti věnují velkou pozornost, se snaží integrovat co největší kontakt s hmatatelným světem do všech předmětů. Školní vzdělávací programy to umožňují a jde o efektivnější cestu. Není rozumné na každý nový požadavek zavádět nový předmět.

 

Odmítnutí domácího vyučování na druhém stupni základních škol.

Komentář EDUin: Zavedení možného domácího vzdělávání na druhém stupni považujeme za rozumný krok. Argument, že ho budou zneužívat ti, kteří se chtějí vyhýbat školní docházce, se za celou dobu dosavadní existence domácího učení nepotvrdil. Naopak, tento způsob vyučování využívají velmi angažovaní rodiče, kteří dbají na kvalitní vzdělávání dětí. Domácí vzdělávání nemá být určeno jen pro děti s postižením, má být projevem různých vzdělávacích cest, které mohou vést k jednomu cíli. Domácí vzdělávání se navíc týká tak omezeného počtu rodin a dětí, že není třeba je nijak úředně omezovat.

 

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Marcel Chládek řekl, že tato opatření předkládá sociální demokracie k diskusi. To vítáme, protože některá z těchto opatření jsou sporná, omezují svobodnou volbu rodičů a dětí v oblasti vzdělávání a směřují k jednotnému vzdělávacímu modelu. Jejich zavádění nepovažujeme za přijatelnou cestu k modernizaci vzdělávací politiky.“

Kontakty:

· Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, o. p. s.

e-mail: tomas.fertek@eduin.cz , mobil: 602 687 016

 

Poznámky pro editory:

  • Vystoupení Marcela Chládka můžete zhlédnout ZDE.

  • Komentář k opatřením ministra Fialy čtěte ZDE.

  • EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin, o. p. s. byla založena v květnu 2010 a realizuje a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz.

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

13 komentářů k "Pět bodů ČSSD pro zlepšení školství kombinuje rozumné nápady i omyly"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Nikola Křístek
3 years 6 months ago
… se přidám ;) ad 1) to, že se v MŠ děti „ještě nemusí učit“ je patrně příčinou, proč se tam ještě učí. Méně pozornosti = méně očekávání = více učení, mám někdy dojem ;) ad 2) dobrý krok ke zrušení docházky do středních škol. Nástup v 7mi, konec v 16ti… to už si člověk váží života a svobody na to, aby… mno, experiment :) Jen… mít v jedné instituci děti od 2,5 do 7mi let… to se paní učitelky z MŠ asi pěkně poděkují :) Ale asi ne, určitě dostanou notičky, co se vlastně mají ty předškoláci všechno naučit,… Více »
Radek
3 years 6 months ago

Mně přijdou všechny návrhy jako nerozumné. Jsou tu navíc mnohem důležitější věci k řešení!

Kristýna F.
Kristýna F.
3 years 6 months ago
Dobrý večer, souhlasím s vámi (s komentáři eduinu) ve všem kromě názoru, že by předškoláci měli povinně navštěvovat MŠ. Bydlím v malém městě, kde máme pouze jednu mateřskou školu, která má velmi špatnou pověst. Děsím se toho, že sem jednou budu muset své děti dát. Dojíždění jinam u nás nepřipadá v úvahu, nemáme auto. Řešením by pro nás mohlo být např. založení dětské skupiny. Ty ale ČSSD také nehodlá podporovat. Jestliže je u nás možné vzdělávat své děti doma, připadá mi nelogické nutit rodiče, aby posílali děti do školky. Pro určité skupiny dětí (např. děti z tzv. vyloučených lokalit) by… Více »
Zdeněk Slejška
3 years 6 months ago

Dobrý den Kristýno, zřejmě došlo k chybnému výkladu členění zprávy. Nadpis nad komentářem je stručnou citací opatření ČSSD, nikoliv naše stanovisko. Náš komentář je vždy pod opatřením. Takže za nás také není ideální plošné opatření povinné docházky v MŠ.

Zdeněk Slejška, EDUin

Václav
Václav
3 years 6 months ago
Dobrý den, pracuji ve školství skoro 30 let, zažil jsem nápady dobré a méně povedené. Po přečtení návrhu stínového ministra školství Marcela Chládka si stále více myslím, že již dávno nejde o žáky, vzdělání atd. Tady jde jen a jen o další rýpnutí do problému školství z dílny ČSSD, která něco rozvrtá (viz. SMZ) a pak se z toho budeme dlouho psychicky a finančně probírat. Pamatuji si bývalého kolegu, když jsem začínal, který říkal, že kdo má do pozadí díru, rozumí školství. A je tomu tak. Tyto návrhy tu již vícekrát byly a opět se vrací. Kdyby bylo možné provést… Více »
Zdeněk Slejška
3 years 6 months ago

A proč si myslíte, že by to pomohlo? Jaké konkrétní kroky dle vás nejvíce ochromily vzdělávání? Myslíte si, že kdyby se tyto kroky nezrealizovaly, že bychom na tom byli lépe? Osobně si to nemyslím, ale třeba se pletu.

Zdeněk Slejška, EDUin

Radek
3 years 5 months ago

Chtělo by to nějaké rozumné politiky, kteří se vyvarují podobných nápadů…

Václav
Václav
3 years 5 months ago
RE dan: Myslím, že nejvíce škodí školství politici a jejich nekoncepčnost. Vzdělávací cyklus je běh na dlouhou trať, ale pokud změny dějí metodou omylu a pokusu … co na to říct. Školství (odborné školství) nejvíce potopilo zrušení metodických komisí, schválených učebnic, ŠVP, zrušení přijímacích zkoušek (sice záleží na škole, ale dnes rodiče nerozhodují ve valné většině o kreditu školy, ale o jakémsi odkladišti a tím pádem o vzdělání cestou nejmenšího odporu) tím přijímací zkoušky nepřipadají v úvahu, reformy sekundárního vzdělávání (asi by to mohlo začít od reformy primárního vzdělávání), státní maturitní zkoušky v této podobě, papírová mašinerie, která je kladena… Více »
kama
3 years 5 months ago

Školní docházka od 7 je teda fakt trefa! My, co jsme v 17 letech maturovali, jen nevěřícně koukáme, jak už nyní, 17 – 18 letí studují 2. ročník SŠ, zaparkují před školou, dokouří a učitelé pak drží o přestávkách dozory, aby se „dětem“ něco nestalo a kontrolují, jestli mají bačkory. Pokud se tím pozdějším nástupem myslí to, že se děti naučí číst a psát již v MŠ, pak je to OK. Jinak je z nás retardovaný národ zpožděný ve vývoji za vyspělým světem.

jana
jana
3 years 5 months ago

Opravdu si myslím, že je to výkřik pana Chládka do éteru.
Jediné co mi přijde smysluplné je nezpoplatnění posledního roku docházky do MŠ a jeho povinnost.
ŠVP ve školách umožňuje zařazovat technické a pracovní činnosti i v prvním ročníku.
Možná by se měl pan Chládek nejdříve zeptat učitelů co je trápí a kde hledat řešení.

Karel T.
Karel T.
3 years 5 months ago

Je vidět, že si každý, kdo má deset let praxe na základní škole, může dát do svého CV „titul“ stínový ministr školství. No, přežili jsme Ivana a Petru, přežijeme Marcela.
Jinak. Nástup v sedmi letech je nesmysl. Pro řadu dětí rodiče (nesmyslně!) prosadí odklad i tak. Osmnáctiletí v polovině středoskolského studia. …

Anna
Anna
3 years 5 months ago
Dílčí, nevýznamné hlouposti. Proč se pan ministr nezeptá DĚTÍ, jak se jim škola líbí? Jak jim vyhovuje náš skvělý systém – vyučovací hodina = desetiminutová písemka + dvacetiminutové zkoušení + desetiminutový „výklad“ (rozuměj rychlé opsaní čehosi z tabule nebo zapsání diktátu). Takhle šestkrát nebo sedmkrát za den… Obrovské kvantum často zbytečných (v případě potřeby lehce dohledatelných) informací, které je třeba si uložit do krátkodobé paměti do příští prověrky nebo zkoušení. Propojení učiva do logických celků mezi předměty (např. dějepisu a literatury nebo matemetiky a přírodních věd) neexistuje, každý učitel drezíruje jen svoji látku. Vlastní úvahy a projekty – nejsou vítány.… Více »
Jarka
Jarka
3 years 5 months ago
Chybí tam jedna a zcela zásadní věc. Výchova dětí. Škola ji nezvládá – a v 7 letech je už příliš pozdě se základními návyky u mnoha dětí začínat. Dítě, které si ještě na konci 1. třídy chce ve škole při vyučování dělat, co chce, tedy i volně si hrát, běhat po třídě, házet vším možným po spolužácích, rozbíjet pomůcky, vykřikovat a všemožně rušit ostatní (toto se běžně děje v 1. třídách), zákonitě narušuje práci ostatních. Stačí dvě až tři takové děti a je po všem – učitelka se musí věnovat jejich zklidňování, zabavování, odvádění, přemlouvání, musí jim dávat náhradní úkoly,… Více »
wpDiscuz