bEDUin 25/2013: V USA se vracejí k dělení žáků podle úrovně dovedností

24. 6. 2013
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 17.–23. 6.

Témata týdne:

Kampaně k cílům vzdělávání prezentují závěry; MŠMT hodnotí kladně letošní maturity; EDUin analyzuje, které problémy ve státní maturitě přetrvávají.

Výrok týdne:

„Podívejte, lidi si pořídí děti a pak chtějí, aby se o ně od dvou tří let staral stát. To přece není vůči těm dětem zodpovědné a ani to není jinde v Evropě obvyklé. Za svého pobytu v Anglii jsem viděl, že třeba tam toto není vůbec běžné. Pokud rodiče musí chodit do práce, tak malé děti hlídají například babička s dědečkem nebo chůva.“
Martin Jelínek, vedoucí brněnského magistrátního odboru školství, na otázku redaktorky MF DNES Nepřijatých dětí jsou letos víc než dva a půl tisíce. Co s tím hodlá město dělat?

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Kvalitní škola pro každé dítě v každé škole – další materiály a postřehy z konference MŠMT, EDUin a Pomáháme školám k úspěchu: Přečtěte si článek Michala Komárka z Literárních novin, který se konference zúčastnil a reflektuje zásadní rozhodnutí MŠMT a závěry kampaní. Ke zhlédnutí doporučujeme na krátkých videích vystoupení hlavních protagonistů, prostudovat si můžete také vyhodnocení veřejné konzultace ke Strategii 2020, kterou uveřejnilo MŠMT.
  •  

  • MŠMT hodnotí letošní maturity kladně: MŠMT si předsevzalo, že při letošních maturitách minimalizuje negativní dopad průběhu zkoušek na studenty a tohoto cíle podle svého vyjádření dosáhlo. Senátor Chládek apeloval na ministra školství, aby řešil letošní špatné výsledky žáků v matematice, které ČSSD připisuje nekvalitní výuce na školách a nekvalitním dovednostem a znalostem žáků (v dřívějších vydáních beduina jsme upozorňovali na to, že problém lze vidět i jinde, např. v konstrukci matematických testů; k zhodnocení situace chybějí „tvrdá“ data). Poslechněte si jeho vyjádření na videu a přečtěte krátké prohlášení. Tomáš Feřtek v tiskové zprávě analyzuje, co se oproti loňským maturitám podařilo zlepšit, a které problémy přetrvávají. V červnu proběhlo také veřejné slyšení v Senátu na téma budoucnosti státní maturity, poslechněte si rozdílné názory odborníků, např. bývalého ministra školství Petra Piťhy nebo Ondřeje Hausenblase.
  •  

  • Máme dělit děti do skupin podle dovedností? Zahraniční článek popisuje vývoj v USA, kde se v 80. letech minulého století upustilo od dělení dětí do skupin podle úrovně dovedností, přičemž se k této praxi americké školství nyní vrací. Uvedenou zkušenost nesmíme ovšem zaměňovat s tzv. společnou školou (do jedné školy chodí děti různých schopností a předpokladů). Další článek popisuje tipy, jak dosáhnout efektivního učení žáků ve skupině. Krátké české shrnutí obou textů čtěte zde.
  •  

  • Za špatné vysvědčení knihu! Proč by právě děti se „špatným“ vysvědčením měly dostat knihu, uvažuje v blogu Dominik Dvořák.
  •  

  • Knižní tipy – Summerhill a První věta: Poprvé v Česku vychází kniha o legendární „demokratické škole“ Summerhill – škole, ve které si žáci sami rozhodují o tom, co, kdy, kde, jak či od koho se budou učit a která navíc existuje už od roku 1921. Knihu První věta vydala Smysluplná škola, ZŠ a MŠ Lyčkovo náměstí v Praze, a je výsledkem celoročního literárního projektu jejích žáků.
  •  

  • Co je v dnešní době vzdělanost? Doporučujeme zamyšlení Jimmyho Hayeka, který polemizuje s kritikou vzdělanosti z úst Václava Klause. K tématu se vztahuje také článek na České pozici Kam se ztrácí vzdělanost?

Inspirace z (a do) praxe

  • Dětská univerzita se opět otevře zájemcům: Rodiče mohou již nyní hlásit svoje děti na přednášky a kurzy Dětské univerzity UP v Olomouci. Určena je pro děti od 8 do 12 let a více se dočtěte zde.
  • Střední odborné školy mohou získat zajímavou spolupráci s firmami a stát se pilotními školami projektu Pospolu: Školy mohou v projektu navázat partnerství s firmami, na každé z nich je vyčleněno 1,75 mil. Kč. Přihlásit se je možné do 8. srpna. Podrobnosti o výběrovém řízení najdete zde.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 24. 6. Konference DisCo 2013: New technologies and media literacy education (Praha)
  • 24. 6. Diskuzní seminář „Jak spolu souvisí národní rámec kvalifikací a kvalita vzdělávání?“ (Praha)
  • 27. 6. EduFórum – Desáté setkání v Praze (Praha)
Více akcí a podrobnosti ke každé z nich najdete v EDUkalendáři.
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články