bEDUin 41/2011

17. 10. 2011
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 10.-16. 10. 2011

Klíčová témata týdne

Prodloužení akreditace Univerzitě JAK, odchod L. Bátory z MŠMT, nový vrchní ředitel kabinetu MŠMT, definitivní odklad maturity z cizího jazyka o rok, česká prvouka nejlepší evropskou učebnicí, výchova k vlastenectví, učňovské školství, školní psychologové, analýza stavu českého školství

Výrok týdne

„Vychovávat a vzdělávat občana, vlastence a demokrata neznamená jen ideály ve školní výuce hlásat, ale seznamovat studenty s realitou a chybami, které se vyskytují v minulosti i současnosti každého národa. „Prakticky“ zaměřená politická studia, analyticky a objektivně koncipovaná, jsou ve výchově k občanství stejně důležitá jako poznání všelidských a humanitních hodnot. Neměly by jim chybět evropské a globální dimenze.“
Marie Homerová, CIEE UK Praha, v článku pro Učitelské listy, 14. 10. 2011

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Odborníci se přou, zda se současnou třetinou žákovské populace na učilištích potřebujeme více, nebo méně učňů. Na jedné straně argumenty MŠMT nebo Hospodářské komory ČR, které tvrdí, že schopných řemeslníků máme málo, na druhé straně argumenty některých podniků a soukromých společností, které upozorňují na to, že současní učni budou žít a pracovat ještě v roce 2060 a je otázka, zda nebudou všeobecné vzdělání potřebovat stejně urgentně jako odbornou zdatnost. Podrobně téma zkoumal Deník.
  •  

  • Ministr Dobeš si přeje, aby vedle matematiky, cizích jazyků a jazyka mateřského byla čtvrtým pilířem pro úspěch českých dětí ve světě „výuka“ vlastenectví. Nyní se ministr rozhodl reagovat na to, jak média jeho představu o národní hrdosti prezentovala. Popravdě Dobešův text naivní představu o vlastenectví založeném na obdivu k velkým českým panovníkům a osobnostem, jako je Jaromír Jágr, příliš nerozptyluje. Na ministrovy představy reagovali středoškolští učitelé otevřeným dopisem – jeho emotivnost vysvětluje jedna z autorek Monika Stehlíková z plzeňského gymnázia. Na druhé straně je fakt, že my Češi trpíváme často podceňováním a negativismem. Jak tedy ve škole vyvážit výchovu k vlastenectví a občanství se v článku zamýšlí Marie Homerová z CIEE (Council on International Educational Exchange) při UK.
  •  

  • SKAV vydal krátký text „Kam spěje české školství„, sumarizující charakteristické rysy současné situace ve školství a jejich dopady, včetně návrhu na nejnutnější opatření. Text bude podkladem pro veřejnou debatu na Kulatém stole konaném 20. 10. v ZŠ Vodičkova od 10:00 hod.
  •  

  • Kritickou situaci kolem školních psychologů a projektu VIP Kariéra analyzuje psycholog Milan Pfeifer.

O čem se diskutuje

  • Seznam „podezřelých“ v detektivce „Pokles úrovně vzdělanosti českých žáků“ sestavil Daniel Műnich. Upozorňuje ale také na faktory, které PISA nezohledňuje a které mohou hrát i opačnou roli v posuzování toho, zda se naši žáci zhoršují, či nikoliv.

Inspirace z praxe

  • Žáci z téměř tisícovky základních a středních škol se zapojili do seminářů „Láska ano, děti ještě ne“ aneb „Rady začínajícím milencům“, které vedou sexuologové a gynekologové. Z výzkumů vyplývá, že jen 5 % dětí se „stihne“ před prvním sexuálním zážitkem poradit s rodiči, navíc mladí lidé raději využijí „nezávislou autoritu“, protože se před rodiči stydí – role školy tedy zůstává nadále důležitá.

Akce tohoto týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 18. 10. Raabe – konference „Vaše škola – tipy pro úspěšné vedení školy v roce 2011/2012“ (Praha)
  • 20. 10. SKAV a EDUin – Kulatý stůl „Kam spěje české školství“ (Praha)
  • 20. 10. Mezinárodní konference „MoodleMoot.cz 2011“ (Ostrava)
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články