Debata o povinné maturitě z matematiky a segregaci vynáší na světlo problémy ve školství

Co přinesl týden 24. 11. – 30. 11. 2014

Témata týdne: SŠ v Jihočeském a Libereckém kraji nejeví zájem o pilotáž jednotných přijímaček, tři gymnázia v Královéhradeckém kraji účast odmítla kvůli kolizi s právní odpovědností ředitele za přijímačky (Deník.cz). Překlad 10 znaků digitálně zdatného učitele publikoval Ondřej Neumajer (PedF UK), (převzala Česká škola), který se mimochodem vyjádřil k úspěchu českých dětí v testování informační gramotnosti ICILS 2013: škola za to nemůže. ČR patří podle evidence OSN k 10 zemím, které doposud nezakázaly tělesné tresty dětí. Parodie na zpravodajství o údajné „tragické domácí maturitě“ reaguje na nejasný smysl státních maturit. Sedmdesátiletou historii školních jídelen v českém školství rekapituluje historik Martin Franc (ČT), relativně největší změnou je možnost volby jídla. Článek o protestech dětí v USA proti „zdravým obědům“ dokumentuje, jak silnou zbraní jsou technologie, možnost okamžitého audiovizuálního záznamu a ochota dětí je využívat. O složitosti predikovat vývoj na pracovním trhu a tipy na výběr školy je článek Aktuálně.cz. Národní rada pro vzdělávání? Existuje dobrá i špatná varianta, shodli se panelisté na Kulatém stole SKAV a EDUin.

Výrok týdne: 

 „Suma sumárum, ta škola zkrátka něco do sebe má. Ten chemismus tam prostě je, ať už si Štefflové a jiní proroci říkají, co chtějí. Přiznat jim ovšem musíme, že naše ministerstvo panuje krutovládou bezkonkurenčních nesmyslností. (…) Bylo by chucpe chtít po školách, aby připravovaly do života generaci 21. století, když jim kraluje tak rigidní a nedynamická instituce. Petr Jakubčík, student gymnázia PORG.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

Inspirace z (a do) praxe

  • Hejného matematika, hudebka a technologie. ZŠ Bedřicha Hrozného v Lysé nad L. funkčně propojuje (iDNES.cz).
  • Minipivovar ve škole. Gymnázium a SOŠ dr. Václava Šmejkala v Ústí nad L. láká na chemii (ČRo)
  • Pracovní prostředí na českých univerzitách. Zúčastněte se výzkumu.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • Beseda: Vzdělávat děti jinak? 3. 12., Divadelní klub, Mladá Boleslav
  • Kulatý stůl SKAV a EDUin:  Jakou roli mají hrát zřizovatelé v řízení kvality škol? 4. 12., ZŠ Vodičkova, Praha
  • 6. ročník vzdělávacího sdílení. Konference k inkluzivnímu vzdělávání, 5. 12. v ZŠ Deblín
  • Environmentální aspekty potravin. 8. 12., Kamenná 2O, Brno
Beduin každý týden odebírá zdarma 6 493 lidí, kterým záleží na českém vzdělávání a chtějí jeho změnu k lepšímu. Podpořte jeho vydávání svým darem a přidejte se mezi aktivní občany, kteří si uvědomují, že vzdělávání je důležité téma.
Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
3 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Luboš Vrba
Luboš Vrba
5 years ago

Romové jako menšina nejsou do společnosti integrováni a co je na tom nejhorší, ani o to nemají zájem. Proto nemohou být ani integrovány jejich děti do škol. A opět proto, že o to vlastně vůbec nemají zájem. Ne vždy, ale velmi často přinášejí do škol problémy, se kterými si škola nemůže nijak poradit, protože na to nemá nástroje. Obecně se dá říci, že děti z romských rodin, kde alespoň jeden z rodičů je zaměstnaný, problémy do školy nezanášejí a nebo jsou to problémy řešitelné – pochopitelně, jedná se o dítě z rodiny, která je integrovaná do společnosti. A vlastně ani… Více »

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
5 years ago

Jak se mohou integrovat, když tu stále obchází strašidlo multikulturalismu?

Iva Švarcová
Iva Švarcová
5 years ago

Učit někoho něčemu proti jeho vůli je velmi obtížné, ne- li nemožné.