Jak fungují školy, kde má právo na vzdělávání každý, ne jen někteří

Co přinesl týden  19. 1. – 25.1. 2015

Témata týdne: Stanislav Štech, poradce premiéra Sobotky pro vzdělávání, tvrdě kritizuje ministra školství Chládka. Záměr zavést plošné přijímačky na SŠ, povinnou maturitu z matematiky nebo způsob, jakým chce zřídit Národní radu pro vzdělávání, podle něj odporují sociálnědemokratické politice (Novinky.cz). Evropská komise stále požaduje po ČR, aby přestala umisťovat romské děti do praktických škol. Ombudsmana Anna Šabatová požaduje vypustit z novely školského zákona část o diagnostice tzv. mentálního postižení kvůli jeho vágnosti. Souhrnný článek o tom, co to znamená inkluzivní vzdělávání (Ona Dnes). V žebříčku českých VŠ, zkonstruovaném redakcí HN, dominují fakulty MU v Brně. Základní umělecká škola v Hostivaři vzdělává i seniory (ČRo). Debatovalo se o zápisech a školní zralosti. Sněmovna pravděpodobně přijme zákon umožňující další existenci lesních školek (iDNES.cz). Města se ráda pochlubí zapojením do projektu Města vzdělávání (Deník.cz). Odlišný způsob prezidentství dle Baracka Obamy, v Poselství o stavu unie opět nezapomněl na vzdělávání (Aj).

Výrok týdne:

„Tak ať se podívá na web, kde je Strategie 2020.“ Ministr školství Chládek se brání kritice Stanislava Štecha, že ministerstvo nemá koncepci pro rozvoj českého vzdělávání. Je přitom nejasné, jak mají Chládkovy záměry k cílům strategie (rovnost v přístupu ke vzdělání, kvalita učitelů a lepší řízení systému) přispět.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • Rodiče za inkluzi. Vzniká nová aliance, představena bude na tiskové konferenci 27. 1. od 12:00 v Era světě, Jungmannovo nám. 767, Praha.
Beduin každý týden odebírá zdarma 6 493 lidí, kterým záleží na českém vzdělávání a chtějí jeho změnu k lepšímu. Podpořte jeho vydávání svým darem a přidejte se mezi aktivní občany, kteří si uvědomují, že vzdělávání je důležité téma.
Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
70 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
snirch
snirch
5 years ago

Pan Štech řekl to, co tady na Eduinu někteří z nás dávno prezentují a co nám je oponenty vytýkáno. „Myslím si, že je iluzorní si myslet, že na základě jednotných přijímaček dokážeme ve čtrnácti nebo patnácti letech vyhovět jak potřebám dětí, tak potřebám společnosti. Ignoruje to názory odborné veřejnosti včetně psychologů, že dítě potřebuje co nejdéle co nejširší vzdělání,“ komentoval záměr profesor v oboru pedagogická psychologie. Střední vzdělání se v současné době podle něj de facto stává součástí vzdělání základního. Pozastavil se nad tím, že ministerstvo školství se na základě debat se zaměstnavateli snaží přizpůsobovat nabídku vzdělání aktuálním požadavkům pracovního… Více »

Josef Soukal
Josef Soukal
5 years ago

Kdyby ty přijímačky skutečně někoho poškozovaly, tak bych byl proti. Ale tady se jedná o něco úplně jiného.

Josef Soukal
Josef Soukal
5 years ago

V některé z diskusí jsem četl, že u nás je integrována většina (tři čtvrtiny?) dětí vyžadujících specifickou péči. Je to tak málo, aby si české školství zasloužilo tenhle opravdu hodně hloupý titulek?

Pavel Doležel
Pavel Doležel
5 years ago

„Ignoruje to názory odborné veřejnosti včetně psychologů, že dítě potřebuje co nejdéle co nejširší vzdělání.“ To je zase nesmysl. Co to znamená, že dítě potřebuje co nejdéle co nejširší vzdělání? Že budou absolventi nastupovat do zaměstnání v šedesáti? Že budu děti těsně nad hranicí mentální retardace nutit do studia jaderné fyziky? To je zase nicneříkající obecná proklamace, ještě navíc politická. Pan profesor kandidoval, pokud vím, za ČSSD do senátu. Takovouto „odbornou“ radu, když čtu, tak si říkám, jestli to je míněno vážně. To je jako doporučení odborníka na medicínu, že lidé by měli žít co nejdéle a co nejzdravěji. Povinná… Více »

snirch
snirch
5 years ago

Střední vzdělání není jaderná fyzika ani věk 60 let, dá se to takto zesměšňovat, ale protiargument to není pane Doležele.

Učit matematiku na středním škole – o tom nikdo nepochybuje a nikdo není proti. Ale proč 80 000 studentů z ní má maturovat? To už bych viděl prospěšnější pro občany i společnost, aby se maturovalo ze ZÁKLADU (!) ekonomiky, práva a financí, což je nezbytná podmínka pro život občana ve společnosti.

vittta
vittta
5 years ago

Jako rodič bych se rád zeptal, jestli je matematika nějaký závažný problém pro děti, přijímané na SŠ a pokud ano, proč se neomezí jen na počítání do 50 000? Složitější počty stejně většina lidí nebude potřebovat. Snircha pak mohu ujistit, že děti, které by nejspíš rád v zájmu inkluzivity na SŠ dostal by neudělaly přijímačky ani z těch základů ekonomiky,práva a financí. Pokud by se to neomezilo třeba na to,že není ekonomické si pujčovat na úrok 80% a co to ten úrok vlastně je. Pod použitým pojmem ZÁKLADY se dá totiž ukrýt lecos. Také by mě zajímalo, jestli by se… Více »

snirch
snirch
5 years ago

Psal jsem o maturitě, ne o přijímačkách, je v tom rozdíl.

Ironii ve Vašem komentáři přehlížím.

Je faktem, že dnes občan potřebuje pro život ve společnosti opravdu znát to, co jsem uváděl, aby si například lidi dospělé generace, která tímto vzděláním neprošla, nebrali půjčky na úrok 200 % p.a. a více. Nebo podat daň z příjmu (když má někdo souběh 2 zaměstnání v jednom měsíci) nebo znát Občanský zákoník (mluvím o základech). Atd. Důsledky vidíte na starší generaci, která se v tom plácá.

Pavel Doležel
Pavel Doležel
5 years ago

„Učit matematiku na středním škole – o tom nikdo nepochybuje a nikdo není proti. Ale proč 80 000 studentů z ní má maturovat?“ To je super. Takže vy vlastně jinými slovy říkáte, že matematiku učit chcete, že na střední školu patří, ale že stát, který vás platí, nemá mít právo si ověřit, jaké jsou výstupy vaší práce, chápu to správně? To je jako bych byl majitelem továrny na výrobu jízdních kol a moji zaměstnanci by mě ujišťovali, že vyrábět se musí, o tom nikdo nepochybuje, ale proč proboha zjišťovat, jestli ta kola jezdí? Nemám problém s tím, aby maturita z… Více »

vittta
vittta
5 years ago

Ironii jste nepřehlédl, nepsal byste o tom. Jistě,psal jste o maturitě ale řeč je i o přijímačkách, tak jsem to použil takto, jistě si v podstatě rozumíme, kam mířím. Vaše poukázání na starší generaci, která se „v tom“ plácá není tak úplně fér. Plácají se v tom v podstatě všichni, vč.generace mladší i nejmladší. Dokonce se v tom plácají i právníci. Nebyl bych osobně proti, kdyby se z tohoto udělal samostatný obor a maturovalo se z něj. Nevidím ovšem důvod, rušit maturitu z matematiky. Pokud někdo nemá na absolvování jednotné maturity z matematiky, neměl by prostě maturitu mít. Stejně jako… Více »

Josef Soukal
Josef Soukal
5 years ago

Pane Doležele,

jen drobné upozornění – pro češtinu a cizí jazyky jsou pouhé testy jako měřitelný nástroj nedostatečné, je třeba hodnotit i aktivní písemné a ústní vyjadřování. Padá tedy jedna z eventualit, které uvádíte.

Pavel Doležel
Pavel Doležel
5 years ago

Pane Soukale, neměl jsem na mysli pouze písemné testy, nebo dokonce jen testy zaškrtávací.

l.snirch
l.snirch
5 years ago

Pane Doležele nematuruje se přece z 20 předmětů, které mí studenti mají během studia. Nebo voláte po maturitě z 20 předmětů? Každá škola má jiné prioritní předměty a u některých to matika není ani omylem. Na výšce taky neděláte státnice ze všech předmětů, neexistuje od roku 1989, kdy zrušili marxleninismus, jednotná státnice na všech výškách. Kde je tedy logika? Vím, že ji ovládáte, když chcete, teď zrovna nechcete. Vzápětí dodáte, že na některých SŠ nemusí být povinná, tak Vám trochu nerozumím. Důležitost matematiky pro všechny VŠ nerozporuji, jsme ve shodě. Jen u JEDNOTNÉ (elitní gympl i zdravka či učňák mají… Více »

l.snirch
l.snirch
5 years ago

Pane (paní) Vittta přehlížím ve smyslu vidím, ale nekomentují, je to Vaše forma vyjadřování se, kterou Vám neberu, ale moje forma to není. Přijetí na SŠ neznamená v mém pojetí rozdávání maturit za nic, je to ŠANCE studovat, kterou dotyčný využije či ne. Spojujete 2 věci, které s sebou nemusí souviset. Pokles kvality spíše plyne z placení škol za studenta, berete se vše (logicky, pokud škola nemá zaniknout či propouštět). O rozdávání maturit za nic jsem nikdy nepsal. O jednotné maturitě z matiky jsem psal k panu Doleželovi, nebudu opakovat, proč ne jednotně a povinně, je to drahé a nemotivační.… Více »

l.snirch
l.snirch
5 years ago

Dodávám, pro povinné přijímačky jsem od začátku diskuse. Na SŠ i na VŠ. Jejich nekonání je nesmysl. Mí oba synové nedělali přijímačky ani na SŠ ani na VŠ (studují elektro) – nikdy jsem to nechápal. Vše proběhlo jen mailem a poštou. Souvisí to nepochybně s placením škol za studenta. Byl a jsem proti JEDNOTNÝM přijímačkám na SŠ, stejně jako je nesmysl mít jednotné přijímačky na VŠ (třeba na elektro fakultu a na medinu). Koukal jsem se na interview pana ministra 21.1.2015 a už od jednotných přijímaček ustupuje a mluví o 3 formách povinných přijímaček, pak nejen že nemám problém, ale… Více »

vittta
vittta
5 years ago

Pane Smirch, jsem muž. Co se týká naší rozpravy, měl jsem dojem, že se tyto stránky týkají tkz.“moderních“ trendů ve vzdělávání a inkluzivity školství jako celku. Mnoho věcí mi není tak úplně jasných a pod pojmem „vy“ nemyslím konkrétně Vás, ale přiznivce oněch pokrokových metod. Když budu upřímný, pak si nejsem jist, jestli mezi ně patříte, ale zdálo se mi, že hájíte tyto postoje. Píšete, že jste nepsal o maturitách za nic…ovšem, nepsal, ale vystupujete proti povinné maturitě z matematiky, což je obor, který se nejspíš dá nazvat všeobecným. Určitě se tedy nedivím, že zdravotní sestry nematurují se základů elektroniky… Více »

Pavel Doležel
Pavel Doležel
5 years ago

„Přijetí na SŠ neznamená v mém pojetí rozdávání maturit za nic, je to ŠANCE studovat, kterou dotyčný využije či ne.“ Pane Šnirchu, to je přesně ono. To je ten problém, který vy nevidíte a asi ani nemůžete vidět, protože jste uvnitř systému. Stát ono „využije, či ne“ FINANCUJE! Rozumím tomu, že Vám je to jedno. Čím více studentů, tím více učitelů. Ale já nevidím důvod, abych držel na studiích až do 26 let věku 90% populace, když 50% z toho se neuplatní. Ano, můžete argumentovat tím, že je stejně budu muset držet na podpoře, ale tím si nejsem tak jist.… Více »

l.snirch
l.snirch
5 years ago

Pane Vittta, pod slovo moderní se dá schovat cokoliv. Mám názory pro konkrétní problematiky, neříkám, že vždy musí být správné. Prostě názory obyčejného občana, který se je v občanské společnosti v rámci diskuse snaží vyjadřovat. Jiné ambice nemám. Vystupuji proti jednotné a povinné maturitě z matiky, která jednotným způsobem testuje studenty elitních gymplů i odborných učňáků bez ohledu na jejich dotaci předmětu. Srovnávat školu, která za studium učí matiku 8 hodin se školou, která učí matiku 16 hodin, je nemotivační. Pro jedny snadné, pro druhé těžké. A to nemluvím o občanech, kteří si doplňují vzdělání, aby měli požadovanou maturitu, kterou… Více »

l.snirch
l.snirch
5 years ago

Pane Doležele uvnitř systému jsme oba, Vy i já, oba jsme předpokládám občany tohoto státu a taky daňovými poplatníky. Pro stát je prokazatelně nejvýhodnější investici nabídnout co nejvíce občanům vzdělání. O tom nepochybuji ani na vteřinu. Nevolám po plýtvání, aby byli financování ti, kteří se na škole několik let jen flákají. Dostat šanci není flákání se. Nelze směšovat. Ale v 15 letech segregovat, ten šanci dostane, ten ne – tak na to nemám, to dělal předchozí režim a navíc hodně blbě. Diplom žádnou jistotu nenese, natož aby “ za validitu a reliabilitu této informace ručil stát.“ Maximálně nese předpoklad, který… Více »

Josef Soukal
Josef Soukal
5 years ago

DOPORUČENÉ minimum? Pak se povinné přijímačky změní na na zcela zbytečný podnik a půjde o zcela vyhozené peníze, každý si přijme, koho bude chtít. S tím jste spokojený, pane Snirchu?!

vittta
vittta
5 years ago

Pane Snirchu, já Vám rozumím. Vy byste chtěl, aby se systémové problémy společnosti vyřešily ve školství samotném. Moje „bejvalka“ chtěla jít v létě na brigádu, prodávat zmrzlinu. Nevzali jí, protože nemá maturitu. Tato- možná extremní ukázka špatného pracovního prostředí (či pracovního trhu) má dvě řešení. Zrušit či znemožnit požadování neadekvátního vzdělání vůči požadované práci, nebo dát systémem školství požadované vzdělání každému, kdo umí číst a psát. Dnes vidíme tu druhou cestu a nelze se proto v podstatě divit, že někdo maturitu při prodeji zmrzliny požaduje. Automaticky totiž očekává, že ten, kdo jí nemá, je totální superblb a prodávat zmrzlinu vyžaduje… Více »

l.snirch
l.snirch
5 years ago

Kompetentní v přijímacím řízení je ředitel školy, jinak je už tam pomalu zbytečný, pokud o všem rozhoduje stát.
Takže s novou formulací pana ministra jsem spokojen, ano.
Školy dostanou testy „zdarma“ (taky pěkná manipulace, ale nechť), dostanou doporučenou hranici, příjimačky budou povinné, ale ne jednotné (bude více možnosti), hranice minima bude doporučená. Ano, takto si myslím, že je ideální z mého pohledu.

l.snirch
l.snirch
5 years ago

Pane Vittta, spíše kombinaci obého – zrušit některá nesmyslná omezení pro pracovní trh a dát možnost studovat co největšímu počtu obyvatel. O obojím mluví i ministr, otázka, kdy a jak se povede ty zákony osekat, to není práce na jeden rok. A jestli vůbec bude politická vůle. Zaměňujete důsledky a příčiny – ty omezení pro pracovní trh byly dřív. To, že dneska studuje skoro každý, má taky příčinu v poklesu množství studentů a placení za kus. SŠ se rušily a budou rušit, jak řekl ministr. U VŠ je to totéž. Jak jsem psal, kvalita studia nemusí přímo souviset s množstvím… Více »

Pavel Doležel
Pavel Doležel
5 years ago

„Uvnitř systému jsme oba, Vy i já, oba jsme předpokládám občany tohoto státu a taky daňovými poplatníky.“ Nejsme. Vy jste placen z mých daní, já z Vašich nikoliv. Nemusím Vám snad vysvětlovat rozdíl mezi veřejnou a komerční sférou ekonomiky, viďte? Rozumím vám, že pro vás není problém, aby se každému dítěti dala šance, ale stejně tak by mohli argumentovat lékaři, že není problém, aby každý občan měl právo na osobního lékaře a veškeré léky, nebo silničář, že by každý občan měl mít právo na to, aby jezdil po nerozbitých silnicích, apod. Ano, všechno tohle je super, ale nejsou na to… Více »

Pavel Doležel
Pavel Doležel
5 years ago

„Je to značný rozdíl oproti tomu, co bylo publikováno loni v srpnu o přijímačkách o povinné a jednotné zkoušce jednoho dne se státem stanoveným nepodkročitelným minimem. Nyní je formulováno doporučené minimum a 3 možné formy. Snad i diskuse k tomu posunu přispěla, pak má smysl diskutovat.“ Publikováno kým? Já také nemám problém s tím, aby bylo více úrovní maturit, ale stát by pak měl mít právo na to, omezit některé obory, či vysoké školy, na pouze určitý typ maturity. Např. maturita bez matematiky neumožní hlásit se na práva, ekonomii, medicínu, psychologii, techniku, matfyz a přírodní obory. Na studium sociální práce,… Více »

Pavel Doležel
Pavel Doležel
5 years ago

„Dnes vidíme tu druhou cestu a nelze se proto v podstatě divit, že někdo maturitu při prodeji zmrzliny požaduje. Automaticky totiž očekává, že ten, kdo jí nemá, je totální superblb a prodávat zmrzlinu vyžaduje ovládat příslušný stroj.(jinými slovy, pracovní trh pouze reagoval na podmět, který přišel ze školství a pokud školství ještě zjednoduší získání čehokoliv,zareaguje zas a už bude místo maturity požadovat ke zmrzlině bakaláře) Zároveň ale ten, kdo jí má, nezískává nic lepšího, než jakýsi „glejt“ základní gramotnosti.“ Přesně tak. Ale tuto zpětnou vazbu některé mozky nepochopí. Pan Šteffl v jedné diskusi argumentoval, že je vždy lepší mít horníky… Více »

Pavel Doležel
Pavel Doležel
5 years ago

„Kompetentní v přijímacím řízení je ředitel školy, jinak je už tam pomalu zbytečný, pokud o všem rozhoduje stát.“

Dát ředitelům, jakožto zástupcům státu, volnou ruku, se neosvědčilo. Úroveň maturit (a maturita je státem garantovaná zkouška, která opravňuje k přijetí na vysoké školy) klesá. Nevidím problém v tom, aby stát určil jednotnou úroveň. Aby maturita, či SŠ vzdělání na daném typu školy znamenalo totéž v Aši, jako v Bohumíně. Mimochodem, to je ta státem garantovaná reliabilita o níž jsem dříve psal.

snirch
snirch
5 years ago

Pane Doležele,
od ekonoma Vašeho formátu neočekávám text, který jste uvedl.

Ad 1 – platím taky daně, takže když tak jsem placen i ze svých daní, nejen z Vašich
ad 2 – já zase například platím ze svých daní silnice, na kterých jezdí ti, co mají auta (já nemám), a mraky dalších služeb, které nechci pro Vás vyjmenovávat.

Jsme občany jednoho státu, platíme daně a stát je rozděluje přes rozpočet. Vaše koruna daní ani moje není označena, nevíte, na co šla.
Prioritou každého moderního státu je vzdělání společnosti.
Zbytek komentáře s dovolením nebudu komentovat.

snirch
snirch
5 years ago

Proč pane Doležele nechcete dělat jednotné státnice napříč všemi VŠ? Proč jen u různých odborných SŠ. Nechápu.

Pavel Doležel
Pavel Doležel
5 years ago

„Dostat šanci není flákání se. Nelze směšovat. Ale v 15 letech segregovat, ten šanci dostane, ten ne – tak na to nemám, to dělal předchozí režim a navíc hodně blbě.“ Dostat šanci není flákání se, a já jsem nic takového netvrdil. Na počátku vzdělávacího procesu mají všichni zdraví jedinci z pohledu státu, stejnou šanci. Dostávat ale šanci na SŠ a pak na VŠ, to něco stojí. A společnost nemá prostředky na to, aby člověka hloupého a líného dvacet let prostřednictvím odborníků a asistentů všeho druhu přesvědčovala o tom, že se chce učit, že se chce něco naučit a že ho… Více »

snirch
snirch
5 years ago

Pane Doležele,
přečtěte si tiskové zprávy ministerstva ze srpna 2014, na internetu hledat umíte. Pak pochopíte.
O mých zájmech s dovolením nepište, nic o nich nevíte. Vím, že znáte pravidla diskuse, tak zbytečně falešně nenálepkujte.

snirch
snirch
5 years ago

Titul nikdy nebyl jistota použitelnosti člověka pro cokoliv.
Vždy jen předpoklad, s vyšší mírou či menší mírou rizika. Existovali špatní lékaři před 40 lety i dnes, atd.

Šárka Kadlecová
Šárka Kadlecová
5 years ago

Souhlasím, pane Doležele, přesně tak to je. Potíž s maturitami je v tom, že už dávno se upustilo od prapůvodního vnímání smyslu maturity. Maturita přece by měla říkat o jejím nositeli to, že tento „držitel“ maturitního vysvědčení JE SCHOPEN SAMOSTATNĚ SÁM „SE UČIT“. To, že se naučil „SE UČIT“ prokazoval až do nedávné minulosti (až do počátku 90.let) složením maturitní zkoušky. Toto je přeci smysl maturity. Ta má přece prokázat, že člověk během čtyřletého středoškolského studia ovládl schopnost „učení se“ a je schopen dalšího „sebevzdělávání se“ (a toto prokazuje při maturitě několika způsoby: písemným i mluveným slovem v jazyce českém,… Více »

Pavel Doležel
Pavel Doležel
5 years ago

„Prioritou každého moderního státu je vzdělání společnosti.“

Přesně tak, nikoliv „vzdělávání společnosti“, jak je tomu u nás.

„Platím taky daně, takže když tak jsem placen i ze svých daní, nejen z Vašich.“

Pokud jde o placení daní, pane Šnirchu, trvám na tom, že já skutečně nejsem placen z vašich daní, zatímco vy z mých ano. To nemá nic společného s ekonomií. To je vaše fajnovost, pokud jde o elementární logiku. Pravím-li, že jste placen z mých daní, tak tím netvrdím, že nejste placen i z jiných, třeba svých, chcete-li.

Pavel Doležel
Pavel Doležel
5 years ago

„Proč pane Doležele nechcete dělat jednotné státnice napříč všemi VŠ? Proč jen u různých odborných SŠ. Nechápu.“ Jednotnost v mém pojetí není absolutní jednotnost. Nebudu dělat jedny přijímačky na SŠ, VŠ, do mateřských školek, do cechu natěračů a lakýrníků, jako třeba přijímačky do domova důchodců. Jednotné přijímačky i jednotná maturita v mém pojetí znamenají státem zadané a vyhodnocované na centrální úrovni tak, aby pro daný typ školy byla úroveň všude stejná. Diferenciace nároků v rámci různých typů SŠ, VŠ, MŠ, či domovů důchodců je jistě žádoucí. Že nebudou muset povinně maturovat z matematiky budoucí studenti FAMU, DAMU, JAMU, HAMU, či… Více »

Pavel Doležel
Pavel Doležel
5 years ago

„Titul nikdy nebyl jistota použitelnosti člověka pro cokoliv. Vždy jen předpoklad, s vyšší mírou či menší mírou rizika. Existovali špatní lékaři před 40 lety i dnes, atd.“ Ano, pane Šnirchu. Už přecházíte na typickou argumentaci EDUinu a spol. Jasně, vlamujete se do otevřených dvěří. Pár komentářů zpět jsem to vysvětloval. Ani negativní výsledek testu na HIV pozitivitu vám nedává jistotu, že nejste HIV pozitivní. Proto existují pojmy jako specificita a senzitivita testu. Ani nejlepší testy nemají obě hodnoty rovny jedné. V žádném oboru lidské činnosti. To ale není relevantní argument proti nim, protože nikdo nic takového netvrdí. To je jako… Více »

Pavel Doležel
Pavel Doležel
5 years ago

„Já zase například platím ze svých daní silnice, na kterých jezdí ti, co mají auta (já nemám), a mraky dalších služeb, které nechci pro Vás vyjmenovávat.“ Ano, pane Šnirchu, ale po těch silnicích jezdí kamiony, které i vám vozí jídlo a další zboží. Ale já jsem neargumentoval tím, že vás platím, a tudíž mám nějaké právo vás úkolovat. Já jsem pouze argumentoval tak, že máte jiné uvažování, protože jste uvnitř toho systému. Vás nepálí neefektivní vynakládání prostředků na školství, protože vám to dává vyšší šance na živobytí, aneb kapři si sami rybník nevypustí. Chtěl jsem tím říci, že nejste v… Více »

snirch
snirch
5 years ago

„Vás nepálí neefektivní vynakládání prostředků na školství, protože vám to dává vyšší šance na živobytí, aneb kapři si sami rybník nevypustí.“
Píšete o mě oznamovací věci, ničím nepodložené nálepky, překračujete silně hranici slušné diskuse, je to ale Váš problém. Nic z uvedené není pravda, nic z toho neumíte doložit. Kdyby jste mě znal, prosím, nic o mě ale nevíte, jen si vymýšlíte.

snirch
snirch
5 years ago

Nevolám po rušení maturit, chci mi přijímačky povinné – nechápu Vaši argumentaci na uvedených příkladech. Jen jsem psal, že žádný diplom není garanci čehokoliv u všech, jen předpoklad.

snirch
snirch
5 years ago

Ve jménu Vaši logiky i já přispívám ze svých daní na silnice, po které jezdíte autem ((pokud máte), či cokoliv dalšího. Takové argumentování nemá logiku.
Stát definuje, z čeho a jaké má příjmy, jaké a na co má výdaje. Stát je vláda a Parlament volený občany. Označování, kterou korunou a od koho je placeno je čirý populismus.

Josef Soukal
Josef Soukal
5 years ago

Povinné přijímačky s možností jejich výsledky úplně ignorovat je alibistický nesmysl.

snirch
snirch
5 years ago

Pane Soukale
Povinné přijímačky s možnosti volby ze 3 forem neznamená ignorovat výsledky přijímaček – nechápu logiku argumentace.

Pan ministr 21.1. zmínil v TV 3 formy:
zmínil státní zadarmo(pro školu) s doporučenou hranicí, vlastní náročnější nebo koupené od někoho (za peníze školy).

Josef Soukal
Josef Soukal
5 years ago

Vzhledem k tomu, že hranice je DOPORUČENÁ, nechápu, o čem polemizujete.

Pavel Doležel
Pavel Doležel
5 years ago

„Ve jménu Vaši logiky i já přispívám ze svých daní na silnice, po které jezdíte autem ((pokud máte), či cokoliv dalšího. Takové argumentování nemá logiku. Stát definuje, z čeho a jaké má příjmy, jaké a na co má výdaje. Stát je vláda a Parlament volený občany. Označování, kterou korunou a od koho je placeno je čirý populismus.“ Pane Šnirchu, diskuse není o tom, co kdo platí. Diskuse je o tom, že vaše názory jsou ovlivněny tím, že jste učitel. Jako učitel argumentujete tím, že každý by měl dostat šanci se vzdělávat, rozuměj, každý by měl dostat šanci, aby mu stát… Více »

Pavel Doležel
Pavel Doležel
5 years ago

Pan Soukal má naprostou pravdu. Doporučená hranice je nesmysl. Co asi, pane Šnirchu, byste řekl, když ředitel uvidí, jak dopadli studenti, hlásící se na jeho školu. Nevíte? Tak já vám to povím. Udělá totéž, co dělá dnes. Podívá se, jakou má maximální kapacitu a tu naplní. Pokud by doporučená minimální hranice projevených znalostí vedla k vyššímu počtu žáků, tak dá hranici výše, protože více studentů přijmout nemůže. Pokud by naopak vedla k daleko nižšímu počtu studentů, tak ji bude ignorovat, protože jinak přichází o peníze. Připadá mi ale už docela nevhodné, pane Šnirchu, že musím každou trivialitu vysvětlovat.

Pavel Doležel
Pavel Doležel
5 years ago

vsuvka do předchozího příspěvku: „… byste řekl, ŽE UDĚLÁ ředitel, když …“

snirch
snirch
5 years ago

25 let jsem dělal v soukromém sektoru, platil 2x větší daně než nyní. Mé názory na školství vyplynuly v soukromém sektoru a proto jsem šel učit i za cenu snížení platu na polovinu.
Nic z toho byste nepochopil, píšete nesmysly, učit nechcete, bo byste neuživil svůj dům (vás cituji). Z toho pak plyne Vaše vidění světa a uvažování o jiných (zcela chybné).

snirch
snirch
5 years ago

Problém je s placením škol (SŠ, VŠ) od studenta, myslet si, že se to napraví přijímačkami, je holý nesmysl. Řekněte Vy či kdokoliv jiný, musí se část středních škol zavřít. To je celá pravda.
To je ta trivialita.

vittta
vittta
5 years ago

Pane Šnirchu, nemohu s Vámi souhlasit vůbec v ničem, byť se nezdá, že by vaše motivace byla nějak zlá. Naopak musím dát za pravdu Vašim oponentům. Při vší úctě – škola je vzdělávací instituce a má vzdělávat, ne suplovat sociální službu státu. Pokud student na studium nemá – schopnosti nebo chuť, nemá v té škole co dělat. Dostane šanci si vybrat školu, kterou by chtěl studovat, dle jeho zájmů a schopností. Dostane pak šanci připravit se na přijímací zkoušky a na konci studia musí své znalosti potvrdit u maturity či státní zkoušky. Jakékoliv další dělení je nesmyslné. Samozřejmě, pokud se… Více »

Pavel Doležel
Pavel Doležel
5 years ago

„Problém je s placením škol (SŠ, VŠ) od studenta, myslet si, že se to napraví přijímačkami, je holý nesmysl. Řekněte Vy či kdokoliv jiný, musí se část středních škol zavřít. To je celá pravda.“

Problém je s placením škol od studenta, nicméně to je důsledek obecnějšího problému přístupu ke vzdělání. Tento přístup je postaven na aplikaci neoliberálního smýšlení na veřejný statek. Pokud zavrhujete přijímačky, tak navrhněte konkrétně nějaký nový a funkční systém financování. To si rád přečtu. Ano, některé školy se budou muset zrušit a to jak střední, tak vysoké. Zejména ty s nejhoršími výstupy.

l.snirch
l.snirch
5 years ago

Pane Doležele

Posté píšu, snad již pochopíte. Jsem dlouhé léta (minimálně 15 let) pro povinné přijímací zkoušky na SŠ i na VŠ. Lze to pochopit?

Bez dalších přídavných jmen jako jednotné a to na SŠ i na VŠ.