Občanské vzdělávání podle ODS: Aktivní zájem o veřejné dění hraničí s udavačstvím

Co přinesl týden 13.2. – 19.2. 2017

Témata týdne: Problém s agresivitou ve školách souvisí s přístupem a autoritou učitele. V rozhovoru s psychologem a terapeutem Martinem Hofmanem pro časopis Respekt je kromě tématiky ADHD a stereotypů, které se okolo této diagnózy ve společnosti běžně vyskytují, probírána také otázka agresivity vůči učitelům. Dle zkušenosti psychologa jde hlavně o případy slabých učitelů, ale také těch, kteří uplatňují příliš tvrdý přístup. Pedagogická komora. Učitel Radek Sarközi obnovil svou dlouholetou vizi o vzniku tzv. Pedagogické komory, profesní organizace sdružující učitele na způsob lékařů či právníků. Česká škola připravila k tématu anketu, v níž polovinu respondentů tvoří členové tzv. Učitelského profesního sdružení. Měnící se škola. O přibývajících snahách proměnit vzdělávání ve školách, jak neveřejných tak veřejných, s Vítkem Beranem, ředitelem ZŠ Kunratice, Jitkou Kmentovou, ředitelkou Gymnázia Na Zatlance a Milanem Hejným (Deník.cz). Spádovost škol a školek. Co přinesou nové spádové obvody ZŠ a MŠ, jak je zajištěna rovnost v přístupu ke vzdělání, zda mají rodiče reálnou možnost výběru škol a další otázky na toto téma padnou na Kulatém stole SKAV a EDUin ve čtvrtek 23. 2. (v 10:00 v ZŠ Vodičkova)Gymnázia chystají ústavní stížnost kvli maturitě z matematiky. Ministryni Valachovou tato informace překvapila v pořadu ČT Otázky Václava Moravce.

Výrok týdne: „Nejlepší učitelé jsou ti, kdo vám ukazují, kam se dívat, ale neříkají, co máte vidět.” Mem publikovaný na Twitteru projektem World and Science.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • EXPERT ODS PRO VZDĚLÁVÁNÍ: OBČANSKÝ AKTIVISMUS STUDENTŮ JE UDAVAČSTVÍ

V minulém týdnu se Václav Klaus ml., kterého ODS představuje jako svého experta v oblasti vzdělávání a jenž získal stranickou nominaci do všeobecných voleb, vyjádřil na adresu šestnáctiletého studenta z Prostějova Jakuba Čecha. Student se stal veřejným tématem poté, kdy donutil prostějovskou radnici, aby zveřejnila informace, které po ní požadoval. Radnice odmítala informace zveřejnit proto, že žadatel není plnoletý, což soud odmítl. Klaus označil mladého studenta za udavače, kterého předčí pouze Pavlík Morozov (propagandistický konstrukt stalinského režimu, který měl z fanatického přesvědčení udat vlastní rodiče). Všimla si toho řada médií, například Lidové noviny. Komentář na serveru Tiscali si všímá toho, že bývalý ředitel soukromé školy říká studentům, aby „drželi hubu a krok“. Tomáš Feřtek v komentáři pro Respekt poukazuje na širší kontext, tedy na fakt, že Klaus reprezentuje vzdělávací politiku jedné z parlamentních stran, jejímž předsedou je Petr Fiala, bývalý ministr školství, který v řadě věcí postupoval ve zcela jiném duchu a směru. Martin Fendrych usuzuje v komentáři pro Aktuálně.cz, že Klaus ml. je příkladem posttotalitního myšlení, v němž nemá místo aktivní zájem o věci veřejné. Komentář Václava Duška pro Britské listy si všímá toho, že mladý aktivista kritiku odmítl, neboť pro něj Klaus ml. není autoritou.

  • ROLE ŠKOLSTVÍ V POST-FAKTICKÉ DOBĚ

Karel B. Müller, vedoucí Katedry politologie na Fakultě mezinárodních vztahů VŠE, argumentuje ve svém komentáři pro Respekt, že je důležité, aby vysoké školství produkovalo dost humanitně vzdělaných absolventů. Podle autora je to jedna z cest, jak zabránit propadu západních společností do pasti tzv. post-faktické doby, jejímž důsledkem je například hlasování většiny voličů ve Velké Británii o odchodu z EU. Müller poukazuje také na to, že podle zprávy OECD 60 % lidí v ČR ve věku 15 až 29 let nejeví žádný zájem o politiku, což je mnohem více než v jiných evropských zemích, jak ukazuje odkazovaný graf. V minulých týdnech toto téma oživil návrh místopředsedy asociace exportérů Otto Daňka, aby bylo na humanitní studia uvaleno vysoké školné kvůli jejich údajné nepotřebnosti. Tento názor občas rezonuje mezi průmyslovou lobby a některými populistickými politiky (Miloš Zeman).

  • ZÁKON O PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍCÍCH: UČITELSKÉ VOLNO, VÝJIMKA PRO RODILÉ MLUVČÍ

Do v současnosti otevřeného zákona o pedagogických pracovnících by se mohly dostat některé zajímavé novinky (Aktuálně.cz). Poslankyně Anna Putnová (TOP 09) navrhuje, by měli učitelé po 15 letech nárok na půlroční volno (tzv. sabatikl, čili tvůrčí volno), které by mohli dle svého uvážení využít jako prevenci proti vyhoření. Sabatikl není v ČR novum, některé VŠ jej svým pedagogům poskytují, například na Fakultě sociálních studií UK. Pro učitele na nižších úrovních vzdělávacího systému (nejen) je sabatikl uzákoněn např. v Rakousku (Nj). Poslanec KDU-ČSL Jiří Mihola navrhuje, aby mohli rodilí mluvčí učit kromě cizích jazyků i další předměty, pokud v nich mají nepedagogickou kvalifikaci. K projednání se pravděpodobně dostane i návrh na to, aby se do dvouletého období pro učitele začátečníky mohli dostat i VŠ absolventi bez pedagogického vzdělání, dále status sociálního pedagoga a uznání kvalifikace z neformálního vzdělávání.

UPDATE: SOUKROMÉ ŠKOLY A POSTOJ MŠMT

V minulém i předminulém Beduinu jsme se věnovali kauze týkající se údajné snahy MŠMT omezit vznik dalších neveřejných základních škol na území ČR. I přes tvrzení MŠMT, že o žádostech nerozhoduje paušálně, přetrvávají pochybnosti. Jsou založeny zejména na informacích od žadatelů z různých částí ČR, kteří byli vyrozuměni, že jejich žádost nebude schválena, případně že schválení jejich žádosti naráží na dostatečné kapacity státních škol v dané oblasti. V Táboře se bude 22. 2. konat pod záštitou místostarostky Michaely Petrové tisková konference na téma rodičovských postojů k rozvoji vzdělávání a snahy rozvíjet alternativní vzdělávací modely. Ondřej Šteffl, jeden z provozovatelů sítě soukromých škol, v komentáři pro LN soudí, že podobný zákaz by byl v rozporu s demokracií a že stát se chová jako monopolista, který z pozice síly omezuje konkurenci. Žadatelé ze Zlínska poslali ministryni školství otevřený dopis, v němž ministerstvo obviňují z manipulace s fakty a z nezákonného jednání.

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře

  1. 2., 17.00, Edupoint Praha – Peďák+: Jak využít digitální technologie k inovaci vaší výuky
  2. 2., 9.15, Goethe – Institut, Praha: Konference Mediální vzdělávání a české školství
  3. 2., 10.00, ZŠ Vodičkova, Praha, Kulatý stůl SKAV a EDUin: Kam „spadne“ vaše dítě? Co řeší spádovost škol a školek
Beduin každý týden odebírá zdarma 6 493 lidí, kterým záleží na českém vzdělávání a chtějí jeho změnu k lepšímu. Podpořte jeho vydávání svým darem a přidejte se mezi aktivní občany, kteří si uvědomují, že vzdělávání je důležité téma.
Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
18 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Josef Soukal
Josef Soukal
3 years ago

Proč má tzv. EDUin potřebu zpochybňovat Učitelské profesní sdružení? Bojí se snad tzv. Bob Kartous a jeho přátelé publikující např. na tzv. Britských listech názorů učících učitelů?

Pěnice Skalicová
Pěnice Skalicová
3 years ago

….Česká škola připravila k tématu anketu, v níž polovinu respondentů tvoří členové tzv. Učitelského profesního sdružení……..

Nepochopila jsem, zda si Eduin myslí, že je to dobře nebo špatně.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
3 years ago

Můžete mi objasnit, proč stále píšete tzv. UPS? Proč nepíšete tzv. před ostatními asociacemi? Třeba tzv. SKAV?

Pěnice Skalicová
Pěnice Skalicová
3 years ago

Padly tu tři otázky. Myslím, že je slušné na ně odpovědět.

Pěnice Skalicová
Pěnice Skalicová
3 years ago

Takže Eduin slušný není. kdybych tu napsala nějakou sprosťárnu nebo něco, co by oni považovali za rasismus, to by byl fofr. Alespoň člověk ví, co jsou zač. ode dneška všude píšu tzv. Eduin

Bob Kartous
Editor
3 years ago

V kontextu odkazu v newsletteru jde o to poukázat, že Česká škola zjevně vydává organizaci, která de facto reprezentuje názor několika jedinců, za reprezentanty profese, což diskusi na téma pedagogické komory nutně vychyluje. Tzv. UPS, s ohledem na prezentované názory, rozhodně nelze považovat za více než jednu z mnoha učitelských organizací. Proto takové označení.

Josef Soukal
Josef Soukal
3 years ago
Reply to  Bob Kartous

To je odpověď hodná Boba Kartouse, nikoli seriozního a slušného člověka.

Josef Soukal
Josef Soukal
3 years ago
Reply to  Josef

Lépe: To je odpověď hodná tzv. experta na vzdělávání…

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
3 years ago
Reply to  Bob Kartous

Ale u ostatních z mnoha asociací tzv. nikdy nepíšete. Třeba tzv. ČOSIV. To malé tzv. vyjadřuje ne realitu, ale vztah. (Vzpomeňme na lháře Uhla. Proč nepřepočítal také členy právě ČOSIV?) Ne že bych se z toho hroutil, připadá mi to spíše trapně malicherné. Zároveň však výmluvné.

Jakub Malinovský
Jakub Malinovský
3 years ago

A vydávat Českou středoškolskou unii, jak to činí nejen EDUin, za hlas středoškoláků je OK?

Pěnice Skalicová
Pěnice Skalicová
3 years ago

…rozhodně nelze považovat za více než jednu z mnoha učitelských organizací. …..
Z čehož mi vyplývá, že od příště budete všechny tyto organizace nazývat takzvanými? Tedy např. tzv. SKAV, tzv. ČOSIV atd? Bylo by to spravedlivé, nezdá se vám, nebo máte nějaké limity, že od toho a toho počtu lidí v dané organizaci už nejsou takzvaní? Ráda bych znala vaše kritéria.

Vladimir Stanzel
Vladimir Stanzel
3 years ago
Reply to  Pěnice

Je zjevné, že pan Kartous bere lekce od Jiřího Ovčáčka, protože podobné myšlenkové perly člověk hned tak někde nenajde. Na webu UPS jsou jména jeho členů, momentálně jde o 102 lidí, pro „logika“ Kartouse to ovšem je několik jedinců. Ale nedivím se tomu, od člověka, který ve svých textech bez skrupulí použije polopravdu, lež či dehonestaci, lze stěží očekávat seriózní přístup.

Bob Kartous
Editor
3 years ago

Takhle učíte své žáky interpretovat text? To je smutné. 1) Odkazuji na kontext (anketa České školy, disproporční zastoupení UPS), 2) odkazuji k tomu, že za tento spolek (de facto) mluví několik jedinců (všichni se shromáždili v této diskusi), tedy že nutně nemůže jít o nějaký komplexní obraz zástupců učitelské profese, což název spolku implikuje. Btw. Pane Malinovský, pokud by se v podobné situaci ocitla Česká středoškolská unie, označení tzv. by bylo na místě.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
3 years ago
Reply to  Bob Kartous

„Za tento spolek mluví několik jedinců!“ A kolik jedinců mluví za ostatní spolky? Proč to nevmetete do tváře také jiným spolkům? Ubohé! Takovou argumentací děláte EDUinu medvědí službu. A obnažujete svoji již pověstnou nejen mediální „úroveň“.

Vladimir Stanzel
Vladimir Stanzel
3 years ago
Reply to  Bob Kartous

Pane Kartousi, v prvním komentáři jste uvedl: „Česká škola zjevně vydává organizaci, která de facto reprezentuje názor několika jedinců, za reprezentanty profese“. Není to pravda, protože a) UPS zastupuje více než 100 aktivních vyučujících; b) Česká škola rozhodně UPS nevydává za reprezentanty profese, což byste zjistil, kdybyste se zeptal pana Komárka, šéfredaktora ČŠ. Víte vůbec, koho v anketě oslovil a kolik lidí z oslovených odpovědělo? Předpokládám, že ne. Jisté je, že Vy zde vydáváte svoji domněnku za zjevný fakt. V následném komentáři tvrdíte, že odkazujete „k tomu, že za tento spolek (de facto) mluví několik jedinců“ – mohl byste nás… Více »

poste.restante
poste.restante
3 years ago

Kolik členů má tzv. „OPS“ tzv. EDUin?
Kolik lidí „mluví za tento spolek“?
Jakým právem si tzv. EDUin a jeho „mluvčí“ osobují nárok vyjadřovat „odborné“ názory na školství a to natolik, že sami sebe označují za „odborné konzultanty“, nebo „odborníky na vzdělávání“ ?
Na základě čeho se tzv. EDUin a jeho „mluvčí“ vyjadřují v médiích jako „zástupci nepedagogické veřejnosti“?

P.S.:
Uvozovky mají naznačovat vztah.
Např. uvozovky u zkratky OPS naznačují, že o „obecné prospěšnosti“ této společnosti lze přinejmenším pochybovat.

Jan Hučín
Jan Hučín
3 years ago

Přátelé, vážně, tohle se vám trochu nepovedlo. A vy, které z EDUinu znám osobně, víte, že proti vám nechovám žádné nepřátelství.