Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
V kampani Česko mluví o vzdělávání jde o projasnění cílů vzdělávání a posílení stability vzdělávací politiky, abychom nedělali kotrmelce po každé změně ministra. Jak tomu napomoci?
Proč dochází k těm kotrmelcům, to vystihuje následující výrok Michaela Barbera, který býval hlavním poradcem premiéra Blaira pro oblast vzdělávání: Cesta do pekla je v oblasti vzdělávání dlážděna falešnými dichotomiemi. K pendlování od extrému do opačného extrému vede černobílé přemýšlení a mluvení o vzdělávací politice prostřednictvím extrémních výroků typu: buď se škola zaměří na fakta, anebo na kompetence; buď chceme školu transmisivní, nebo konstruktivistickou; buď škola děti učí informace, anebo rozvíjí jejich osobnost; buď připravujeme pro školu, nebo pro život; apod. Škola musí vždy dělat obojí. (Podobně je třeba dát si pozor na různé bonmoty typu: Vzdělání je to, co zůstane, když zapomenete všechna fakta. To není vzdělání, to je demence Alzheimerova typu, při které přijdete o deklarativní paměť, ale zůstane vám procedurální.)
Škola pracuje normálně v situaci, kdy jsou její cíle velmi nevyjasněné, jsou na ni kladeny protichůdné až neslučitelné požadavky, jimž má vyhovět. Přes to nacházíme v široké škále zahraničních pramenů určitou elementární shodu o tom, že škola jistě má odpovědnost za mnoho cílů a mnoho aspektů života dětí, avšak jejím hlavním a nezastupitelným úkolem je, resp. nadále zůstává nebo dokonce se znovu stává vyučování a učení všech žáků. Například OECD[1] uvádí, že hlavními formálními či oficiálními funkcemi školy jsou nadále vyučování a učení, a proto škola má odpovědnost za výstupy, tj. výsledky žáků. Důležité je, že v tomto pojetí stojí vedle sebe důraz na kvalitu primárních procesů (vyučování a učení) a současně i na spravedlivost systému.
České vzdělávací dokumenty poslání školy nevymezují jasnými termíny jako „učení a vyučování“, ale obecnějšími, snad až mlhavými výrazy – tak podle Bílé knihy se hlavním úkolem školy „stává vytvořit pevné základy…, vybavit nezbytnými nástroji…“ Vždycky jsem si myslel, že na pevné základy jsou betonáři. Na vybavení nástroji jsme měli v dílně takové okénko s paní, ke které se chodily fasovat vrtáky. Dneska jsou na základy a nástroje učitelé. U nás se rovnou děti připravují na život, v zahraničí se připravují (i) na úspěšné zvládnutí požadavků navazujících vzdělávacích stupňů.
Americký politolog Fareed Zakaria říká o stabilitě cílů sektorových politik: „Vlády před sebou mají těžkou volbu: odolat pokušení podbízet se a přijmout politiku směřující k dlouhodobým cílům. Jediným možným způsobem, jak toho v moderní společnosti dosáhnout, je izolovat ty, kteří rozhodují, od neustálého nátlaku zájmových skupin, lobby a politických kampaní – tedy od silného tlaku demokracie.“[2]
Jestli tomu rozumím, tak široká, řekl bych permanentní demokratická diskuse mnoha aktérů o cílech (a obsazích) vzdělávání nemusí být tou nejlepší cestou. Pro zdůvodnění tohoto názoru odkazuji na citovanou knihu. Je fajn, že celé Česko mluví o vzdělávání, ale nechtějme, aby celé Česko mluvilo do vzdělávání.
V logice Zakariových úvah jsou potřeba relativně nezávislé orgány (jako je typicky bankovní rada). Možná bychom proto měli méně nadějí vkládat do papírů, jako je potenciální Národní program vzdělávání, a víc věřit osobnostem (oživit ideu na Národní radu pro vzdělávání? – pokud pro oblast vzdělávání vůbec vhodné osobnosti máme a prošly by přes politickou nominaci). Možná nezbude, než delegovat vzdělávací politiku do Bruselu, protože údajná malá demokratická kontrola evropských orgánů může vést právě k větší koncepčnosti a stabilitě tam vytvářených politik, jak se rovněž Zakaria domnívá.
Na politicích a veřejném mínění relativně nezávislou organizací je Akademie věd. Zdá se mi velmi nepříznivé, že pedagogické vědy nemají v akademii pracoviště. Akademický ústav totiž může sloužit jako určitý arbitr či autorita ve sporných případech.[3]
Tím se dostávám k dalšímu možnému způsobu posílení stability školství. Měli bychom trvat na tom, aby vzdělávací politika byla založena na výzkumných zjištěních a výzkumem ověřených postupech. Tím by se přirozeně omezil prostor pro okamžité nápady nebo ideologická schémata politika, který zrovna sedí v Karmelitské ulici nebo se do ní chystá nastěhovat. Posílila by se tím nejen stabilita cílů, ale i šance na jejich realizaci. Úspěšné vzdělávací reformy probíhají v zemích, kde je rozvinutý a kvalitní pedagogický výzkum (za tuto myšlenku nejspíš vděčím A. Veselému). Píšu to s vědomím, že jsem tu v konfliktu zájmů, protože jsem sám výzkumník.
Když to shrnu: Nemysleme černobíle. Nebojme se pojmenovat cíle základního vzdělávání ve staronových termínech čtení[4], psaní, počítání nebo příslušných (funkčních) gramotností, a k nim přihoďme pár „nových“ kompetencí. Rozlišujme cíle, o něž je třeba usilovat (ty jsou do jisté míry pokračováním humanistické tradice); a cíle, kterých je třeba dosáhnout (měřitelné, lze je ověřovat). To vše v kombinaci high quality/high equity. Věřme víc moudrým lidem než papírům, vytvořme na politicích nezávislé veřejné instituce (Radu, akademický Ústav nebo obojí). Zakotvěme vzdělávací politiku v sociálněvědním výzkumu.
Dominik Dvořák
[1] OECD . (2009). Creating Effective Teaching and Learning Environments: First Results from TALIS, s. 192.
[2] Budoucnost svobody, 2. české vydání, s. 306
[3] Nechci se vracet k tomu, proč byl Pedagogický ústav JAK zrušen. Otázka zní, zda dnes nenadešel čas uvažovat o jeho obnově. Pravda, třeba Sociologický ústav AV ČR se problematice vzdělávání věnuje, ale ne v celé šíři. Mimochodem, jeden z asi nezamýšlených výsledků působení ministra Dobeše je, že zmizelo označení Výzkumný ústav pedagogický, což je – přinejmenším pokud jde o to označení – dobře. Tento ústav totiž reálně nezkoumal a ani to neměl v popisu práce, takže název jen vytvářel klamné zdání, že máme v rezortu školství vytvořenu institucionální základnu pro pedagogický výzkum.
[4] A to i na počítači a anglicky.