10 principů formativního hodnocení

Co je a co není formativní hodoncení? Jak takový způsob hodnocení ovlivňuje učení?

7 situací, se kterými se můžete potkat ve „formativní“ třídě:

(některé situace pocházejí ze tříd, kde se s principy hodnocení ve formativní funkci pracuje už delší období)

  • Jsme tu, abychom se učili

Sedmák při hodině zeměpisu říká učiteli, který dlouze diskutuje s jiným žákem:” Pane učiteli, nešlo by to s Hynkem probrat někdy jindy? Mně připadá, že je to důležité jen pro něj a my všichni teď čekáme a neučíme se.”

  • Mít možnost dělat víc

Zadávám dobrovolný domácí úkol: Vyrobte s pomocí CDčka a balonku vznášedlo a prozkoumejte, jak je podle vás možné, že vznášedlo funguje. V úvodu příští hodiny si předvedeme vznášedla, sepíšeme vaše hypotézy a ověříme jejich platnost. (Příští hodinu cca polovina dětí měla své vznášedlo, třetina vlastní hypotézu a ¾ chtěly vědět, jak je možné, že to funguje.)

  • Dávej mi zpětnou vazbu

Učitelka matematiky maturitního ročníku na gymnáziu vypráví v kabinetě kolegyni: ”Šla jsem po semináři na hodinu s tím, že použiju ten palcometr, aby mi ukázali, do jaké míry porozuměli zadání. Měla jsem z toho hrozný nervy, že mě s tím pošlou do háje, že je to trapný. Řekla jsem zadání, měla jsem za to, že je úplně jasné a požádala je, aby mi tím palcem ukázali, jak moc zadání rozumí. Mně bylo tak trapně. Oni ale vypadali v pohodě. A představ si, třetina z nich ukázala, že rozumí jen na půl! Ptala jsem se jich, co není úplně jasné a zjistila jsem, že to šlo pochopit úplně jinak. Hele, teď to s tím palcem dělám často, oni to přijali a hlavně mi přijde, že nám to učení najednou jde líp. Jako, že si víc rozumíme a víc to frčí.”

  • Když jsi zvládl/a, nemusíš čekat

Učitelka v průběhu hodiny českého jazyka: “Pojďte mi teď na stupnici 1-10 ukázat, do jaké míry rozumíte tomu, kde se bude psát velké písmeno..” Vidí, že se objevují čísla okolo 6. Říká: ”V jakých případech si teď jste jistí a kde naopak ne? Zapište dva příklady od každého..” V mezičase přistupuje k žákovi, který ukazoval číslo 10 a nabízí mu další pokračování práce, která měla navazovat po pochopení gramatického jevu. Následně pokračuje se zbytkem třídy na vyjasňování porozumění pravidel psaní velkých písmen na příkladech, které děti vymyslely..

  • Přemýšlej o svém učení

Učitel/ka na konci hodiny: připravil/a jsem 3 způsoby, jak lze psaní i/y ve vyjmenovaných slovech trénovat. Vyberte si jeden z nich. Příště budeme začínat otázkou, který ze způsobů jste si vybrali a jak vám pomohl se posunout.

  • Porozumění smyslu aneb proč jsme to dělali?

Učitel, který chce podpořit žáky v jejich porozumění smyslu a užitku výuky, pokládá po ukončení tématu 2. světová válka reflektivní otázky:

V úvodu jsme nejprve hledali odpověď na otázku: Komu a proč by mohlo být užitečné se tímto tématem zabývat. Jak to vidíte nyní? Co podle vás opravdu stojí za zapamatování? Prolistujte sešit, knížku, pracovní listy, výstupy práce skupin a řekněte, která část našeho společného učení ovlivňovala naše emoce, která chuť se dozvědět víc, která nás brzdila nebo odrazovala a čím to bylo? Jak bychom na to mohli jít příště, aby se nám dařilo učit se smysluplně ještě o kousek víc?

  • Formativně znamená mimo jiné průběžně

Dva týdny po pololetním vysvědčení říká učitelka páťákům, kteří před sebou mají kopii svého vysvědčení se slovním hodnocením z Vlastivědy: ”Pročtěte si svoje hodnocení z vysvědčení. Použijte metodu I.N.S.E.R.T. a text hodnocení označkujte. Klidně používejte barvy a zvýrazňovače. Až budete hotovi, napište pod vysvědčení dopis sami sobě, kde se oceníte za konkrétní posuny a doporučíte si jednu důležitou oblast, na kterou se ve Vlastivědě ve druhém pololetí máte zaměřit.”

Stáhněte si komplexní materiál 10 principů formativního hodnocení.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články