bEDUin 3/2012

23. 1. 2012
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 16.-22.1.2012

Klíčová témata týdne:

reforma financování regionálního školství, novela vysokoškolského zákona, čerpání
dotací ESF
, chytře „dělaná“ soutěž o nejlepší školní časopis

Výrok týdne:

„Převážná část úloh, které budou žáci řešit v květnu, bude jednoduchá a bude testovat jen jednu dovednost. Část úloh bude ale určená pro žáky, kteří by test udělali za deset minut a pak by se jen nudili. Kdyby celý test byl jen na úrovni minima, nic bychom se nedozvěděli o tom, co mohou ještě dál rozvíjet jedničkáři nebo dvojkaři. (…) Reálně to bude zhruba tak, že podle toho, jak úspěšný bude žák v první polovině testu, se mu do druhé poloviny vyberou buď zase jen úlohy z minimálního standardu, nebo (pokud těch lehkých vyřešil velkou většinu) i úlohy obtížnější.“
Petr Suchomel z ČŠI o plošném testování v rozhovoru pro LN

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Podobu reformy financování regionálního školství kritizují odborníci, školy i média mmj. proto, že povede k vylidnění malých obcí, kde škola byla jednou ze záruk udržení obyvatel. Návrh reformy odmítl i Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu PSP ČR (vyjádření Vlasty Bohdalové). Předsedkyně Výboru, Anna Putnová, upozornila na důležitý bod, který je pro celou kauzu stěžejní: stavět financování škol a jejich optimalizaci v zásadě jen na jediném kritériu, a to počtu žáků, je nesmyslné. O kvalitě škol tento údaj nic neříká, což dokazuje například i analýza výsledků zemí v testech PISA, kde výborných výsledků dosahují země jak s malým počtem žáků ve třídě (Finsko – méně než 20 žáků ), tak s počty téměř dvojnásobnými (Japonsko). Než počty žáků je totiž rozhodující kvalita učitelů – tu ale v ČR nikdo smysluplně neměří, kvalitu učitelů a také jejich systematický profesní rozvoj ministerstvo neřeší žádným projektem. Kvalitu školy nám nepomohou zjistit ani plošné testy, jak sám říká Petr Suchomel z ČŠI. Vyjádření odborníků k reformě na kulatém stole SKAV a EDUin si můžet poslechnout zde, stanoviska školských a dalších asosiací najdete zde.
  •  

  • Na protest proti věcnému návrhu vysokoškolského zákona a promarněným milionům za reformu terciárního vzdělávání defenestrovali studenti 90 melounů. Tomáš Feřtek v blogu upozorňuje na to, že akademická obec zatím smetla ze stolu všechny pokusy o reformu a do černobílého obrazu vnáší další barvy.
  •  

  • „Josef, ty jsi takovej divně zaseklej,“ řekl o ministru Dobešovi Miroslav Kalousek. Co dalšího na sebe řekl Josef Dobeš v Show Jana Krause?
  •  

  • Již ve školkách se učitelky setkávají s agresí dětí, dokonce se šikanou, kouřením a drogami, jak zjistila ČŠI. Nabízí se otázka, kolik toho může v podobných případech zmoci škol(k)a, a nakolik věc závisí na změně chování rodičů. V této souvislosti je zajímavý příspěvek Vladimíra Burjana, který upozorňuje na to, že v minulosti škola fungovala jako „donucovací“ instituce a dnes by si ráda tento režim zhusta ponechala, ovšem vzhledem ke změnám ve společnosti tradiční represivní prostředky nefungují a jsou bezzubé.
  •  

  • K polemice „IT-filů“ a naproti tomu lidí, kteří technologiím ve školách nefandí, přispívá nyní Apple svým rozhodnutím vydávat levné elektronické učebnice pro iPady. Přichází také s volně dostupnou aplikací, která umožní vytvářet zdarma online elektronické knihy učitelům a dalším zájemcům. I v ČR již existuje pilotní projekt s iPady ve škole – a má zatím velký úspěch.

Inspirace z praxe (a diskuse v jednom)

Akce tohoto týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 24.-25. 1. Evropský veletrh pomaturitního a celoživotního vzdělávání GAUDEAMUS 2012 (Praha)

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články