Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Co máme chtít po Vveřejném ministru školství?

9. 6. 2010
EDUin

Autor: Tomáš Feřtek

Je mírně řečeno nešťastné, že prakticky jediné, co vzešlo z prvního jednání koaličních expertů na vzdělávání, je sdělení, že hodlají zavést školné, zvednout platy učitelům a  vyzkoušet státní maturitu. Opravdu jsou tohle klíčové problémy našeho školství? Na nic podstatnějšího nepřišli? A co bychom měli vlastně po koalici a novém ministrovi chtít?

 

Proč navrhují Jan Vitula (TOP 09), Walter Bartoš (ODS) a nejpravděpodobnější kandidát na ministra Josef Dobeš (VV) zrovna tenhle recept na léčbu neduhů českého školství, vám dojde, když zpětně nahlédnete do volebních programů vítězné trojkoalice(krátkou analýzu najdete ZDE a podrobnější ZDE) . Vzdělávací program ODS je až příliš ekonomistní, program TOP 09 nekonkrétníVV vnitřně rozporný – méně korektně řečeno zmatený. Berme to ale tak, že po volbách není příliš důležité, co bylo v programech, ale je zásadní, co bude napsané v koaliční smlouvě a vládním prohlášení.

Za organizaci, na jejíž práci se podílím (EDUin), nabízím několik témat, která je třeba akutně řešit a která jsou zároveň zvládnutelná ve vymezeném čtyřletém vládním období. Snažil jsem se je formulovat co nejkonkrétněji, protože právě konkrétnost mi ve volebních programech chyběla nejvíc. Rád bych od nového ministra a vládního prohlášení slyšel odpovědi na tyto otázky:

 

Jak snížit vysokou selektivitu – výběrovost našeho školství, jehož jedním z projevů je odsunutí obrovského množství romských dětí do zvláštních škol?

Jak se vyrovnat s odlivem dětí na víceletá gymnázia, který likviduje kvalitu výuky na základních školách?

Jak přitáhnout k učitelské profesi vysokoškoláky ze všech profesí, kteří by rozšířili učitelskou základnu o praktikující odborníky?

Jak získat a zaplatit školní psychology, což je vyzkoušená a ověřená cesta k řešení šikany a výchovných problémů na školách?

Jak přilákat do technických a přírodovědných vysokoškolských oborů nové studenty. Těch je stále méně, zatímco pracovní trh a věda a výzkum si právě takové kvalifikované osoby žádá?

Jak vyřešit nepropojenost středního odborného a učňovského školství s trhem práce. Jejím důsledkem je nezájem o učební obory i vysoká míra nezaměstnanosti absolventů.

 

To samozřejmě nejsou všechny problémy, které v současném českém vzdělávání vidím, ale vybíral jsem ty, které jsou relativně rychle řešitelné. Protože třeba na otázku Jak probudit reformu školství, která usnula v půli cesty? se stručně odpovídá jen obtížně. Pokud vidíte další problémy, které je nutné (a možné) vyřešit v příštích čtyřech letech, pište je sem do diskuse. Pokud budou zajímavé, rád je do „vládního“ seznamu doplním. A požádám příštího ministra, aby na ně odpověděl.

——————————————————

Diskusi k článku můžete číst zde.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články