ČOSIV: Co se (ne)mění ve vzdělávání od září 2016 aneb MÝTY A FAKTA O INKLUZI

Publikujeme tiskovou zprávu ČOSIV, která shrnuje výstupy tiskové konference Mýty a fakta o inkluzi, která se konala v pátek 26.2. Na konferenci vystoupili: Jiří Zlatuška, Dagmar Dzúrová, Klára Šimáčková Laurenčíková, Marie Gottfriedová, Jana Straková, Veronika Doležilová a Pavla Baxová. Byla představena analýza výsledků PISA ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání (ZDE), co se od 1. 9. (ne)mění (ZDE) a základní vzdělávání žáků s postižením v datech (ZDE). Sestřih záznamu tiskové konference najdete od 35. minuty ZDE.

V mediálním prostoru se objevuje řada mýtů o změnách, které nastanou ve vzdělávání dětí s postižením od září 2016. Největší změnou je nárok všech dětí s jakýmkoliv hendikepem na podpůrná opatření a zajištění jejich stabilního financování. Žádný masový přesun hendikepovaných dětí do běžných základních škol se nekoná.

„Vzdělávání dětí s postižením v běžných základních školách je již mnoho let realitou, což dokládají i statistické údaje,“ dodává Lenka Felcmanová, místopředsedkyně ČOSIV. V běžných základních školách se vzdělává téměř 52 tisíc dětí s postižením, z toho téměř 46 tisíc formou individuální integrace. Z celkového počtu 4100 běžných ZŠ individuálně integruje děti s postižením 3175 škol. Ve speciálních školách se pak vzdělává téměř 24 tisíc dětí s postižením. Největší podíl dětí ve speciálních školách tvoří děti s mentálním postižením, i jejich počet v běžných školách však trvale roste.

Nejvýznamnější změnou je to, že děti s jakýmkoliv handicapem (zdravotním i sociálním) budou mít zdarma nárok na podpůrná opatření (např. speciálně pedagogickou péči, doučování, asistenta pedagoga), která jim pomohou při vzdělávání ať už v běžné nebo speciální škole. V současné době mají školy ze zákona povinnost poskytovat všem dětem s handicapem podpůrná opatření, většina z nich na to ale od státu nedostává potřebné peníze a další finance musí hledat jinde. Zavedení nároku na podpůrná opatření pomůže školám k tomu, že na ně dostanou peníze v plném rozsahu

Děti s postižením se i nadále budou moci vzdělávat v běžných i speciálních školách.  Postup přijímání do speciálních škol se oproti současnosti nemění, podmínkou přijetí bude stejně jako nyní žádost rodičů a kladné doporučení poradenského zařízení. Školy mají také již nyní povinnost oznámit orgánu sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD) postup rodiče, který závažně poškozuje zájem dítěte.

„Děti s lehkým mentálním postižením (LMP) budou mít stejné vzdělávací výstupy jako doposud, nedojde k tomu, že by musely nově zvládat stejné učivo, jako jejich vrstevníci bez postižení,“ doplňuje Klára Laurenčíková, předsedkyně ČOSIV. Jedinou změnou je to, že se více sjednotí počty hodin některých předmětů běžného vzdělávacího programu a bývalé přílohy pro žáky s LMP, aby žáci s LMP v běžných školách nemuseli na některé předměty docházet se žáky jiných ročníků. Zároveň pro žáky s LMP bude možné zařadit více hodin předmětů, které jsou pro ně smysluplné.

Analýzy výsledků celosvětového šetření PISA ukazují, že děti s nejlepšími dosahovanými výsledky pocházejí ze zemí, kde je podporována kvalita a zároveň rovné šance ve vzdělávání. Naopak žádný ze států s vysokou mírou segregace ve vzdělávání se neumístil v nejlepší desítce. Mezinárodní data tak dokládají, že inkluzivní vzdělávání nesnižuje vzdělávací výsledky dětí, ale naopak dokáže podpořit rozvoj vzdělávacího potenciálu každého dítěte.

K tomuto tématu se bude konat tisková konference v pátek 26. 2. 2016 od 10:00 v prostorách Galerie Langhans, Vodičkova 37, Praha 1.

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
5 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pěnice Skalicová
Pěnice Skalicová
4 years ago

Jedinou změnou je to, že se více sjednotí počty hodin některých předmětů běžného vzdělávacího programu a bývalé přílohy pro žáky s LMP, aby žáci s LMP v běžných školách nemuseli na některé předměty docházet se žáky jiných ročníků. Zároveň pro žáky s LMP bude možné zařadit více hodin předmětů, které jsou pro ně smysluplné….. Tyto věty si navzájem docela hezky odporují. Přečtěte si to po sobě někdy. Už se těšíme na to až v hodině chemie se vzadu bude žák s LMP učit pracovat s pilkou a vyřezávat koníka. Nebo v hodině přírodopisu dá učitelka Př žákovi diktát z češtiny,… Více »

Pěnice Skalicová
Pěnice Skalicová
4 years ago

A nyní ta fakta,žádné mýty Dokument:AKČNÍ PLÁN INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ NA OBDOBÍ 2016 -2018 Splněno:2015 -2016 - úpravy všech částí RVP ZV, které souvisejí se zrušením RVP ZV-LMP a úpravami RVP ZV, především kapitoly 5, 7 a 8 - kontrola úprav všech kapitol RVP ZV 9  -předložení upraveného RVP ZV do porady vedení MŠMT - zaslání Evropské komisi  -schválení upraveného RVP ZV v poradě vedení - příprava metodické podpory k tvorbě ŠVP včetně informací na metodickém portálu RVP, návrh upraveného individuálního vzdělávacího plánu (IVP), interaktivní komentovaný RVP ZV (upravený) Já jen přidám – co má co EU kecat do… Více »

Dan Foldyna
Dan Foldyna
4 years ago
Reply to  Pěnice

ahoj prosim te pekne mohla bys mi poslat odkaz kde je tento text? je silene ze cela inkluze je na objednavku z bruselu. zitra delam velky rozhovor do novin rad bych to videl cerne na bilem at mam jistotu ze to tak je. jsem pedagog co se zabyva prave slabsimi detmi…moc bys mi pomohla. dekuji moc chci to poradne natrit idiotum co poslouchaji psychopaty z brusely… deti s LMP v normalni skole nemaji co delat proste na to nemaji aby zvladly cokoli uz v 6. tride…dekuji ti moc!

Pěnice Skalicová
Pěnice Skalicová
4 years ago
Reply to  Dan

Zapojte Zasláno na FB, snad není později, je toho tam více.

Pěnice Skalicová
Pěnice Skalicová
4 years ago

Pane Foldyno, tohle je nátlaková hra. Strana, která tlačí i přes moc pomlouvá tu druhou, že si vymýšlí – tedy pedagogy, speciální pedagogy a další. Je zřejmé, kdo vyhraje – ten, kdo má více na ufinancování kampaní. Není to o dětech. Ty jsou v jejich optice to poslední. Uvědomte si, kolik kolem toho lítá lidí a za jaké peníze. A teď opět nehovořím o učitelích a dalším „plebsu“. Kolik dostane přidáno učitel, když bude mít ve třídě postiženého? O tom se VŮBEC nemluví, takže nic. Kolik dostanou učitelé za to, že zase budou přepisovat RVP? Nic. Kolik peněz navíc bude… Více »