Daniel Münich: O dopadech vzdělání učitelů na výsledky žáků

Publikujeme shrnutí Daniela Münicha, uveřejněné na jeho facebookovém profilu, které přináší základní přehled faktorů souvisejících se vzděláním učitelů ovlivňujících vzdělávací výsledky žáků. Working Paper verze materiálu ZDE, originál ZDE.

Skvělý a zřejmě dnes nejlepší existující metapřehled vědeckých poznatků posledních 15ti let o dopadech vzdělání učitelů na výsledky žáků. Shrnutí jak pro mě, tak pro FB přátele:

* Obecná pedagogická certifikace pozitivní přínos nevykazuje. Oborově specifická certifikace, hlavně v matematice, přínosy vykazuje.
* Přínos vykazuje oborově specifické magisterské vzdělání v oblasti matematiky a přírodních vědách.
* Matematické schopnosti učitele se pozitivně promítají do matematických výsledků žáků. Neplatí to u znalosti a výuky jazyků.
* Alternativní cesty k pedagogické aprobaci nemají negativní dopady na výsledky žáků.
* Požadavek na magisterský titul u učitelů, při zanedbávání významu oborových znalostí (kdo co učí je důležité), je neefektivní přístup.
* Učitel by měl učit předmět resp. obor, který skutečně nejlépe zná, který skutečně vystudoval, a ne že každý učí všechno, kde je někdo potřeba.
* Kvalita vysoké školy kde učitel studoval hraje roli, ale jen u učitelů na středních školách.
* Dominantní většina empirických studií na tohle téma pochází z USA, něco málo z Holandska a Švédska. Zbytek Evropy včetně Česka to moc nezajímá. O to více je však každý druhý v těch zemích chytrý.

Working Paper verze zde http://www.tierweb.nl/…/Working%20pap…/TIER%20WP%2014-28.pdf

Original zde https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/joes.12210

2
Přidat komentář

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozorňovat mě na
Radek Sárközi

„Učitelé“ bez kvalifikace a aprobace české školství nezlepší… „Přestože právní předpisy vyžadují pro výuku v základní škole pouze kvalifikaci pro 1., resp. pro 2. stupeň, ČŠI zjišťovala také aprobovanost pro výuku daného vyučovacího předmětu zejména na 2. stupni. Vliv kvalifikovanosti a aprobovanosti na používání metod a forem se projevil právě v zařazování různých forem a metod. Kvalifikovaní a současně aprobovaní učitelé využívali rozmanitější možnosti výuky. U kvalifikovaných neaprobovaných učitelů byla méně často využívána např. samostatná práce žáků nebo skupinová výuka a současně byla zaznamenána nižší účelnost zařazovaných forem a metod výuky. Problémové učení bylo celkově zaznamenáno v menším podílu hospitovaných… Více »

Antonin Jancarik
Antonin Jancarik

Děkuji za opravu předchozích vyjádření, že kvalifikace dle zahraničí nehraje roli. Situace je mnohem složitější. Musím přiznat, že z počátku jsem zkušenosti z didaktiky matematiky zobecňoval na všechny obory. Po seznámení se s různými studiemi, jako je ta, co citujete, jsem názor částečně přehodnotil. Matematika, resp. přírodní vědy v jejich abstraktní podobě, se prostě liší a kladou na učitele jiné nároky.