EDUin nabízí novou službu pro učitele: Jak učit a nevyhořet

ilustrační foto. Adam DeClercq (CC BY-NC-SA 2.0)

Skupina pro pedagogy pro podporu prevence a zvládání syndromu vyhoření může pomoci učitelům zvládat intenzivní psychickou zátěž, které jsou vystaveni.

Učitelé jsou lidé, kteří mají významný vliv na děti a jejich rozvoj. Během školní docházky tráví s dětmi často mnohem více času než rodiče. Pedagogové pracují pod intenzivním psychickým tlakem a jsou tak jako jedna z tzv. pomáhajících profesí velmi ohroženi syndromem vyhoření. Lze statisticky prokázat, že na školách působí učitelé, kteří buď vyhořelí jsou, nebo se tomu blíží. Přitom mít na školách psychicky vyrovnané učitele by měl být elementární požadavek kvality vzdělávacího systému a rodiče by se měli o tento prvek zajímat. Ve snaze pomoci učitelům a vychovatelům v jejich nelehké roli nabízí EDUin možnost osvojit si přístup, který pomáhá psychickou stabilitu zachovat, případně obnovit.

Podle Erica A. Hanusheka, mezinárodně uznávaného odborníka na měření výsledků vzdělávání, je na každé škole pár těch učitelů, které jejich práce nebaví. Buď už vyhořelí jsou, nebo k tomu mají významně nakročeno. U nich vidí vysoké riziko nežádoucího přenosu na děti. Nejen dle jeho názoru mohou takoví učitelé děti minimálně demotivovat, v horším případě jim ublížit, a to s dlouhodobými následky. Profesor Hanushek vypozoroval, že se školy snaží takových učitelů spíše zbavit, než aby se snažily jim pomoci. Taková je neúprosná statistická realita. Z pohledu systému, ale i z pohledu škol a samotných učitelů, je pravděpodobně nejsmysluplnější cestou snažit se zabránit tomu, aby se učitelé do takové situace dostali. (Rozhovor s Ericem A. Hanushekem si můžete přečíst ZDE).

Obecně prospěšná společnost EDUin proto otevírá pilotně nový program pro pedagogy, jehož smyslem je pomáhat čelit syndromu vyhoření. „Podmínkou účasti je, aby byli účastníci v přímé práci s dětmi (učitelé, vychovatelé, výjimečně asistenti). Skupině bude k dispozici profesionální facilitátor s psychoterapeutickým výcvikem,“ říká Mirek Hřebecký, hlavní koordinátor programu. „Hlavní metodou práce budou prvky tzv. balintovské skupiny. Postup umožňuje vyjádření a sdílení pocitů, sdílení dobré praxe, vzájemnou podporu. Nemusí sice vést k přímému řešení konkrétních situací, ale poskytuje velmi dobrý mentální trénink k tomu naučit se principy řešení a prevence,“ dodává.

Jak to bude probíhat (poprvé od 22. 10. 2014)

  • Program bude probíhat formou uzavřené podpůrné skupiny pro 6 -15 osob.
  • Uskuteční se 4 setkání, vždy ve středu od 16 hodin (říjen až leden), 90 až 120 minut.
  • První setkání proběhne 22. 10. 2014.
  • Na každém setkání budou prezentovány a následně rozebrány a sdíleny 2-3 „případy“ (zážitky, příběhy, situace, stavy, pocity).
  • Účastníci budou následně pilotní program hodnotit a poskytnou zpětnou vazbu organizátorovi.
  • Tento pilotní cyklus je zdarma.
  • Přihlášky (jméno, pracovní pozice, škola, osobní kontakt, stručně důvod přihlášení) na Miroslav Hřebecký, miroslav.hrebecky@eduin.cz, 777 230 849

 

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments