Jaké systémové změny ve vzdělávání nás čekají?

Co přinesl týden  21. 3. – 27. 3. 2022 

Krátce: 

Výrok týdne:

„Žáci zkrátka neporozuměli zadání. Ale pak je tam ještě jedna věc. K zadání se nevraceli, což by člověk u někoho, kdo se s ním pere, předpokládal. Často si ho přečetli jednou, pak se podívali do tabulky a rychle začali vybírat z odpovědí. Proč, těžko říct. Jestli je to lenost, nebo nedostatek sebedůvěry, nevím. Byl to samozřejmě omezený vzorek žáků, ale i tak z něj můžeme usuzovat, že na základní škole jim takový přístup prochází a unikne učitelově pozornosti,“ říká Martina Tóthová, která ve své diplomové práci sledovala, jak středoškoláci čtou zadání úkolů z chemie (eduzin.cz).

V souvislostech

  • Novela zákona o pedagogických pracovnících: řada příjemných překvapení, několik zásadních opomenutí

Ještě než se Petr Gazdík zabydlel v nové pracovně v Karmelitské, označil za jednu ze svých priorit přípravu novely zákona o pedagogických pracovnících. Její předcházející verzi (připravenou ještě Robertem Plagou) shodili v poslední možnou chvíli před loňskými podzimními volbami ze stolu poslanci vládního hnutí ANO. Sněmovna ji nejprve odhlasovala – aby ji pak poté, co ji Senát s několika technickými připomínkami vrátil zpátky, znovu schválit odmítla.

Důvodem, proč se na novelu v minulém volebním období dlouho čekalo a proč se o ní u odborné veřejnosti i na politické rovině vedly ostré spory, byla otázka, zda mají ředitelé dostat možnost přijímat na učitelská místa vysokoškoláky bez učitelské kvalifikace (s tím, že si kvalifikaci během následujících tří let doplní). Nakonec ale ztroskotala na pozměňovacím návrhu, který se do ní dostal během projednávání v parlamentu – konkrétně na návrhu tehdejšího pirátského poslance Lukáše Bartoně, aby přímo v zákoně byly učitelské platy navázány na průměrný příjem v české ekonomice.

Od změny ve vedení ministerstva ještě neuplynulo ani půl roku a novela zákona o pedagogických pracovnících má za sebou připomínkové řízení (k dispozici je zde). Oba sporné body z minula (tedy zaměstnávání ne-učitelů i garance 130 procent průměrného příjmu) v ní zůstaly. Cenné je ukotvení pozic provádějícího, uvádějícího a třídního učitele nebo školního logopeda. Část důležitých věcí ale v návrhu není – zcela například chybí ukotvení pozice sociálního pedagoga do vzdělávacího systému. Jasno novela nedělá ani kolem zaměstnávání školních psychologů a speciálních pedagogů, které dnes školy financují především z časově omezených evropských dotací.

Toho, že novela neřeší systémové financování psychologů a speciálních pedagogů ani uvádějících nebo provázejících učitelů, kritizují ve společném stanovisku organizace Učitel naživo, Učitelská platforma, Otevřeno a Začni učit! (které jinak novelu jako celek hodnotí převážně kladně). A nelíbí se jim také to, že vedle školního logopeda nepřibude mezi systémem uznávané pedagogické profese sociální pedagog. Minimálně financování školních psychologů a speciálních pedagogů slibuje ministerstvo nejpozději od roku 2025 řešit vyhláškami ke školskému zákonu (novinky.cz).

Opomenutí sociálního pedagoga příliš neladí s koaličním programem a také s řadou prohlášení ministra Gazdíka. Ten za jednu ze svých priorit označil snižování nerovností v přístupu ke vzdělávání s tím, že posílení podpůrných pedagogických pozic na školách bude patřit k základním kamenům jejich strategie. Jak upozorňuje analytik EDUinu Jan Zeman, ukotvení pozice sociálního pedagoga nebo školního psychologa v zákoně by mělo smysl, i kdyby na něj školy spolu s tím okamžitě nedostaly peníze v rozpočtu na platy. „Financování těchto pozic se stále ještě ověřuje, ale při rozvoji vzdělávání je nutné vidět za roh, a již nyní víme, že tyto pozice jsou na školách potřeba,“ říká Jan Zeman.

Otázkou podle něj je, zda nárůst učitelských platů na 130 procent průměru a garance jejich udržení na této úrovni některé z poslanců nevyděsí. Ministerstvo školství podle předkládací zprávy počítá se zvýšením výdajů na platy v regionálních školství o 22,5 miliard. To bylo ale ještě před vypuknutím války na Ukrajině. „Na druhou stranu vláda zvýšení investic na základě HDP v programovém prohlášení slíbila,“ dodává Jan Zeman.

Z edukalendáře:

Beduin každý týden odebírá zdarma 6 493 lidí, kterým záleží na českém vzdělávání a chtějí jeho změnu k lepšímu. Podpořte jeho vydávání svým darem a přidejte se mezi aktivní občany, kteří si uvědomují, že vzdělávání je důležité téma.

Připojit se s



Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments