Publikujeme komentář Boba Kartouse, který vyšel 12.3. v Literárních novinách pod názvem Novela školského zákona. Autor v něm komentuje nejvýraznější změny, které byly součástí první letošní novelizace školského zákona, jak ji schválila Poslanecká sněmovna a v současnosti i Senát. Obecný komentář k novele napsal i Tomáš Feřtek (ZDE) a Pavel Jíška se věnoval zavedení jednotné závěrečné zkoušky na učňovských oborech (ZDE).
Ostatně, jde „jen“ o vzdělávání, kromě odborných kruhů tato problematika nevyvolává žádné zvláštní politické vášně.
Berme jako velmi pravděpodobné, že novela vstoupí v této podobě do života škol, učitelů, dětí a rodičů. Zrekapitulujme si, jaké změny norma přináší a zároveň zkusme načrtnout, jak právní předpis zareaguje s reálným prostředí českého školského systému. Rozdíl mezi předpoklady a důsledky může být zcela zásadní.
Konec nálepkování dětí?
Některé předpoklady novely se pravděpodobně naplnit podaří. Nejširší mediální publicity se dostalo zákazu prodeje sladkostí a sladkých nápojů na školách, jakož i zákazu umisťování reklamy na tyto rizikové potraviny v prostorách školy. Asi proto, že jde o téma tak jednoduše pochopitelné. Jde o záměr, který má svou logiku, všeobecnou podporu a naplňuje veřejný zájem. Je jednoduše proveditelný a jednoduše vymahatelný a dá se očekávat, že i ty školy, které v pomatení mysli podobnou praxi zavedly (a není jich málo), budou zákon respektovat.
Ticho kolem učňovských zkoušek
Další velmi důležitou změnou jsou jednotné závěrečné učňovské zkoušky. Je signifikantní, že oproti státním maturitám proběhla diskuse okolo nich v naprostém „utajení“ a pouze mezi zainteresovanými. Bohem zapomenutá učiliště, na nichž se vzdělává bezmála třetina populace, nikoho nezajímají. Záměrem MŠMT je nastavit minimální úroveň výstupů vzdělávání a sjednotit úroveň učilišť. V čistě odborné diskusi panuje většinou shoda, že se jedná o krok dobrým směrem, ale existují i výjimky. Argument, že rozdíl mezi výbavou učňů je tak obrovský, že ti dovední zvládnou zadání hravě, kdežto pro ty slabé bude každé zadání těžké, nelze opomíjet. Jednotná zkouška by byla k užitku, kdyby posílila úroveň všeobecných gramotností (matematické, čtenářské, informační atp.), která je u českých absolventů učilišť podle mezinárodního srovnání PIAAC mizerná. Zda se to podaří či zda bude dopad stejně bezvýznamný jako u státních maturit, je ale otázka, kterou zodpoví až budoucnost.
Má reforma šanci?
Celkově vzato, novela školského zákona je po mnoha porodních bolestech krokem správným směrem. Formálně. U těch nejdůležitějších opatření ovšem bude záležet na tom, jak se je podaří realizovat a zda je školský systém přijme. Důležitý bude samozřejmě rozpočet – náklady na podpůrná opatření pro znevýhodněné žáky a přípravné třídy se odhadují na miliardy. Ministerstvo školství je ale zatím nijak nekalkulovalo, alespoň ne veřejně, což je bohužel zcela běžný jev.
A pokud jde o školský systém, ten už mnohokrát prokázal, že i vůči těm nejlépe míněným změnám dokáže být vysoce rezistentní.
Pane Kartouzi, proč pořád dokola opisujete od někud ty samé (s prominutím) blbosti. Zkuste to jinak, ano? Neshazujte se se.