Maturitní diskuse: Hlavní problémy státní maturity

Publikujeme další příspěvek z  maturitní diskuse.  Příspěvek původně reagoval na potíže s  hodnocením maturitních „slohů“, nakonec ale Oldřich Botlík analyzuje jednotlivé systémové problémy současné podoby státní maturity a ptá se, zda je za těchto okolností rozumné koncept státní maturity dále rozvíjet. Starší příspěvky z této diskuse najdete například ZDE či ZDE.

 

JAK NASTAVIT LAŤKU?

Problém se samozřejmě netýká jen „slohů“, ale všech předmětů a všech forem ověřování výsledků vzdělávání, které se státní maturita využívá. A nejde jen o požadavky, které musí maturant splnit, aby nepropadl – jde o všechny klasifikační stupně. Dále je nutné, aby nároky v jednotlivých předmětech byly srovnatelné: například základní úroveň musí být v českém jazyce a literatuře stejně náročná jako v matematice. Náročností si musejí odpovídat také jednotlivé cizí jazyky a rovněž další předměty (fyzika, chemie apod.). A konečně, při správném nastavení laťky by loni nemohlo dojít k výraznému skokovému nárůstu například žáků, kteří neprospěli. Vůbec přitom nehraje roli, že jim to mnozí přejí a že si to tito žáci možná i zasloužili: takové svévolné rozhodnutí o lidských osudech nemůže v demokratické společnosti udělat Cermat, nemůže je dokonce sám udělat ani ministr školství.

 

JAK SLADIT NÁROKY STÁTNÍ MATURITY S ROZDÍLY UVNITŘ SYSTÉMU?

Už z pohledu na učební plány gymnázií a odborných škol je zřejmé, že státní maturita je šita na míru gymnazistům: například budoucí zdravotní sestry nenajdou v předmětech státní maturity třeba péči o dlouhodobě nemocné. Asi by bylo žádoucí, aby všichni mladí lidé získávali všeobecné vzdělávání déle než dnes – nelze však na to „tlačit“ zkouškou, která velkou část maturantů znevýhodňuje.

Není dále vůbec jisté, že požadavky státní maturity a nástroje, které ke zjišťování výsledků vzdělávání používá, odpovídají skutečným cílům vzdělávání ve školách. Maturanti mají právo být zkoušeni z toho, co se učili. Když státní maturita předběhne vývoj ve školách, žáky poškodí. Pokud se naopak stavu ve školách přizpůsobí, pomůže ho zakonzervovat.

Od samého začátku je přitom jasné, že využití výběrových (zaškrtávacích) úloh třeba k interpretaci pasáží použitých výchozích textů je nevhodné. Obdobně nevhodné je jejich použití v matematice či fyzice, kde je dobrým zvykem odůvodňovat postup řešení, resp. dokazovat jeho správnost.

 

JAK ZABRÁNIT CHYBÁM A JAK NA NĚ ZPĚTNĚ REAGOVAT?

Je zcela zjevné, že v tomhle Cermat nedokázal reagovat na loňské problémy. Každá vadná úloha některé žáky poškozuje – to je zásadní problém, i kdyby šlo u každé takové úlohy o několik jedinců (jsou jich však zjevně, podobně jako loni, desetitisíce). Pokud by se ještě navíc ukázalo, že hodnotitelé neposuzovali jednotně žákovské „slohy“ (tj. opakované nezávislé hodnocení žákovských prací jiným hodnotitelem podle stejných pravidel by vedlo k jinému bodovému zisku), byla by celá státní maturita zralá na zrušení.

Maturanti nemají fakticky možnost se bránit. Jak se ukázalo loni, o námitkách proti práci Cermatu rozhoduje zase Cermat, a přitom vlastně ani nelze vznášet námitky proti vadným testovým úlohám: celá procedura je připravena jen na námitky proti převodu naskenovaných odpovědí žáků do číselného skóre. Jsem opravdu zvědav, jak krajské úřady odbudou námitky žáků proti hodnocení jejich „slohů“.

Problém absence elementárních kontrolních procedur (případně jejich nedodržování – nejsem o poměrech v Cermatu informován) při přípravě testů je zcela zásadní. Podobně zásadním problémem je nemožnost dosáhnout rychle nápravy u chyb, které vyjdou najevo až dodatečně. Například tzv. „harmonizace“ výsledků testu Matematika – vyšší úroveň obtížnosti nebyla žádnou standardní procedurou: šlo o improvizovanou a neprůhlednou modifikaci výsledků testu, k níž by Cermat nejspíš vůbec nesáhl, kdyby necítil silný tlak veřejnosti a možná i odjinud (vzpomeňme si, jak zpočátku tvrdil, že test je svou náročností zcela srovnatelný s tím loňským).

 

CO VLASTNĚ STÁTNÍ MATURITA POSKYTUJE?

Pokud se dobře pamatuji, konstatoval Nejvyšší kontrolní úřad, že cíle státní maturity nejsou natolik konkretizované, aby bylo možné posoudit, zda jsou dosahovány a zda míře plnění cílů odpovídají vynaložené náklady. Zkrátka, ideální zakázka! Pro dodavatele, samozřejmě.

Nedovedu si představit, že by si po letošním fiasku s náročnější Matematikou maturanti hromadně volili vyšší úroveň obtížnosti. Cíl využít výsledky u státní maturity v přijímacím řízení na vysoké školy tak Cermat zřejmě pohřbil vlastní neschopností. Pokud se navíc ukáže, že chyby v hodnocení „slohů“ nejsou jen ojedinělé, pohřbil Cermat rovněž naděje vkládané do vyšší objektivity této zkoušky. A konečně, umíněnost, s níž Cermat popírá závady v testových úlohách, zpochybňuje dokonce i věcnou správnost nástrojů, které používá, a následně tedy rovněž správnost maturitních vysvědčení, která žáci dostávají.

Řada lidí vítá, že díky státní maturitě propadá víc žáků než dříve. Možná to tak opravdu má být. Velký problém je ale v tom, že nevíme, zda všichni propadli opravdu zaslouženě. Případně, zda naopak neměl propadnout někdo jiný – na čísla z Cermatu prostě není spolehnutí.

 

STOJÍ TO VŮBEC ZA TY PENÍZE?

Domnívám se, že velká část přímých nákladů spojených se státní maturitou (stejně jako chyby, které pronikly do ostrých verzí testů) souvisí s utajováním zadání. V příštím školním roce zřejmě bude nutno šetřit ještě více než letos a úspory se nepochybně projeví i v důkladnosti zabezpečení. Tipnu si, že pokud státní maturita vůbec přežije letošní ročník, čekají nás příště ABILEAKS – některá zadání se někde objeví ještě před tím, než se maturanti pustí do práce.

Náklady na provoz Cermatu a na služby, které zajišťuje přímo on, jsou však jen částí toho, co nás státní maturita všechny stojí. Kolik času už například ředitelé škol a učitel ztratili tím, že se (vesměs marně) snažili získat v Cermatu informace, které potřebovali? Kolik času promarnili učitelé a žáci ve školách účelovou přípravou na zkoušku, která toho poskytuje tak málo? Kolik lidské energie bude ještě promrháno všemi těmi žádostmi o přezkum, případně soudními žalobami?

 

Stojí nám to všem za to?

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
7 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Eva Bednářová
Eva Bednářová
8 years ago

Písemnou prácí z českého jazyka, součást státní maturitní zkoušky, považuji v její stávající podobě za naprosto nevyhovující. Zkouška svým obsahem degraduje práci studenta na utilitární akt, který má bez ohledu na vnitřní smysl vyhovět požadavkům tématu a formy. Samozřejmě je otázka, jak rozumíme smyslu vzdělávání. Pokud vnímáme roli učitele a školy jako roli pomocníka, který studenta posunuje po jeho vlastní cestě směrem k dokonalejšímu lidství, je zřejmé, že jakékoli tzv. objektivní hodnocení je bezcenné. Lze hodnotit pouze to, kolik individuálně student na své cestě ušel. Chápeme snahu státu po jistém sjednocení a respektujeme ji. Domníváme se však, že vytváření textu (pokud není rázu… Více »

Monka
Monka
5 years ago

Znám hodně lidí co minulý rok zkoušeli onlinematurita.cz :) Bylo to opravdu mnoho spolužáků, kteří si kupovali kurz na matiku :) Pro mě to bylo zbytečné, protože matiku ovládám, ale myslím si, že takové kurzy jsou fajn, protože přeci jen všechno proberou a pokud to zvládáš tak z tebe musí i opadnout ten strach, ikdyž né tak moc, ale přeci jo…. nevím zda souhlasíte s mým názorem, ale myslím si, že je to tak..:)

Janička
Janička
5 years ago

A kolik lekcí jako je? Nebo jak to probíhá? To si pouštíš na internetu?

Monka
Monka
5 years ago

Janičko teď jsem se dívala na tu stránku,abych ti mohla odpovědět, tak lekcí je tam 18 :) A probíhá to online pomocí videí a ano je to pomocí internetu :) Pokud by jste někdo chtěli, tak jsem našla i slevové kupóny, které vám dají 10% slevu, ale netuším zda fungují –>D17H2DMV :) Zkuste a uvidíte :)

Janička
Janička
5 years ago

Děkuju za odpovědi. Teď taky maturu a bojím se toho.

Monka
Monka
5 years ago

Vůbec se toho neboj :) Pokud se bude připravovat, tak to zvldáneš levou zadní :) A pokud máš v něčem nedostatky, tak opravdu popros rodiče, ať ti koupí ten kurz :) Počkej až budeš na výšce, to bude teprve to pravé vzrůšo :D

Zadavetel a hodnotitel
Zadavetel a hodnotitel
5 years ago

U státních maturit se podvádí víc než kdy předtím. Jako zadavatel jsem byl svědkem toho, že kolegové zadavatelé vypočítali celý test z matematiky a správné odpovědi dokonce psali na tabuli (příkaz ředitelky) protože chtěla mít dobré výsledky aby školu nezrušili. U ústních zkoušek jsme byli tlačeni vedením k tomu, abychom všichni prošli (lepší statistika) a doslova jsme od ředitelky dostali příkazem, že všichni musí projít. Dokonce kolegyně češtinářka která nebyla zadavatelka šla do všech tříd kde se psala slohovka z češtiny dát žákům instrukce aby to nepodělali. A to příkazem od ředitelky. Sice protestovala ale nakonec šla a udělala to.… Více »