Mladá fronta Dnes: Kritika inkluze velí – zpátky na stromy!

ilustrační foto (c) KL

Publikujeme komentář Boba Kartouse, který reaguje na lži a zavádějící informace publikované v textu Radka Sarköziho, prezidenta spolku Pedagogická komora, který vyšel v Mladé frontě Dnes dne 20. února. Komentář Boba Kartouse vyšel v tomtéž médiu dne 27. 2 2019.

Inkluze po česku prý nefunguje, konstatoval Radek Sarközi v MF DNES (20. února 2019). Fakta, která mají doložit její nefunkčnost, jsou však prokazatelné manipulace. Autor se neobtěžuje rozlišovat mezi různými druhy speciálních potřeb a mluví jen o dětech s mentálním postižením. Ty tvoří z celkového počtu dětí s přiznanou speciální podporou jen malou část.

Údajně byla zrušením přílohy pro vzdělávání žáků s mentálním postižením školám odebrána možnost vzdělávat je podle jejich možností. Není to pravda. Školy mohou takovým dětem nastavovat cíle vzdělávání přiměřeně jejich možnostem v souladu s rámcovými vzdělávacími programy.

Údajně byla těmto žákům snížena dotace pracovní výchovy a místo toho musí absolvovat „fyziku, chemii a cizí jazyk“. Není to pravda. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání umožňuje školám v rámci disponibilní dotace posílit pracovní výchovu na úroveň vyšší než v minulosti.

Údajně jsou žáci s mentálním postižením nuceni studovat druhý cizí jazyk. Nemusí, škola může takovému dítěti poskytnout náhradní vzdělávací obsah.

Prezident facebookové stránky Pedagogická komora konspiruje o „zlých neziskovkách“, které inkluzi prosadily. Jaká je skutečnost? Česko se zavázalo vzdělávat inkluzivně v prohlášení ze Salamanky v roce 1994. V roce 2005 vstoupila v účinnost novela školského zákona, která dala rodičům právo umístit dítě do spádové školy. V roce 2007 došlo k rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva, podle kterého Česko řadu žáků přeřadilo do programů vzdělávání určeného pro lehce mentálně postižené, aniž k tomu byl objektivní důvod. To vše jsou milníky inkluze.

Žádná z uvedených neziskovek (ČOSIV, EDUin, Rytmus) tehdy neexistovala. A propos, premiér Andrej Babiš letos v lednu adresoval evropské komisařce Dunje Miľatovič ujištění, že se Česko v žádném případě nebude odchylovat od inkluzivního vzdělávání. Jde o politický postoj vyjádřený předchozími vládami i současnou. Je zábavné si myslet, že současného premiéra v jeho politických krocích ovlivňují neziskovky…

Ve Finsku údajně existuje podobný systém jako v Česku před rokem 2016. To je další nesmysl. Ve Finsku neexistují a ani před rokem 2016 neexistovaly praktické školy, které by koncentrovaly ve významném počtu děti z jiného než majoritního etnika, neexistuje speciální vzdělávací program pro lehce mentálně postižené, všichni mají individuální vzdělávací plán, což je úplná podstata inkluze, u nás dosud nenaplněná. Místo abychom řešili skutečné problémy inkluze a školství, řešíme bludy.

17
Přidat komentář

avatar
7 Comment threads
10 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozorňovat mě na
Radek Sárközi

V mém textu zveřejněném v MF DNES samozřejmě žádné lži nejsou – popisují se v něm zkušenosti mnoha učitelů s inkluzí v praxi. Naopak text B. Kartouse je plný invektiv a manipulací, které dokazují, že nemá žádné praktické zkušenosti s inkluzí…

Upozorňuji na zásadní informaci v původním článku v MF DNES: Podle ankety Pedagogické komory se současným nastavením inkluze souhlasí pouhá 2 % respondentů! Doporučuji k přečtení celý můj komentář v nezkrácené podobě:

https://www.pedagogicke.info/2019/02/radek-sarkozi-tento-zpusob-inkluze-zda.html

Jana Kunstekova
Jana Kunstekova

Pan Kartous by si ohledně svých tvrzení měl přečíst článek, který vyvrací legendy a mýty týkající se rozhodnutí soudu ve Štrasburku ve věci D.H. a ostatní i ve věci „deklarace ze Salamanky“http://literarky.cz/domaci/27907-stoupencm-inkluze-ve-kolstvi-dochazeji-argumenty-?fbclid=IwAR0feYUXcQGhao7FkltljqD-DXLIRPY5e66aSIJjusivJbsM8BnSMOEB2rs

Radek Sarkozi

Hrubě manipulativní je už titulek reakce B. Kartouse – kritici současné podoby inkluze navrhují změny, které umožní, aby lépe v praxi fungovala. To je jádrem návrhů Pedagogické komory, které akceptovalo MŠMT a vtělilo je do návrhu novely vyhlášky č. 27. A těmto změnám se snaží organizace jako ČOSIV zabránit nejpodlejšími způsoby. O tom byl můj původní komentář v MF DNES. A o tom je například i 4stránkový článek v Učitelských novinách na toto téma…

Blanka Moravcova
Blanka Moravcova

Manipulací jsou spíše tvrzení BK, co vše je možné pro tyto děti ve školách udělat. Kdyby to možné bylo, učitelé by to dělali. Podmínky pro tento ideální stav ale vytvořeny nejsou. Ve školách chybí psychologové, speciální pedagogové a další odborníci, kteří práci s těmito dětmi rozumí a umí ji. Není ani dostatek materiálního vybavení. Je to překotné a nezvládnuté. Největší podpásovka je ale útok na „kritiky inkluze“ vesměs aktivní učitele, protože nikdo z nich inkluzivní vzdělávání neodmítá, ale pouze volá po jejím promyšleném a vhodném organizování.

Pavel Netusil
Pavel Netusil

„Údajně byla těmto žákům snížena dotace pracovní výchovy a místo toho musí absolvovat „fyziku, chemii a cizí jazyk“. Není to pravda. “

JE to pravda…

Pěnice Skalicová

Samozřejmě, že se dětem s LMP musely snížit hodiny pracovních činností. Pokud bude Eduin chtít, mohu zaslat porovnání týdenního plánu hodin podle staré přílohy a nově vypracovaného plánu, podle nových pravidel. Podařilo se nám, po dlouhém úsilí, navýšit 1!!! hodinu týdně na druhém stupni na 4 hodiny. Ačkoli žáci, co jsou ještě vzdělávaní podle přílohy jich mají 6. Ale to se bude raději věřit Kartousovi, který o tom ví absolutní houby, než lidem z praxe. promiňte, ale měli byste se doslova stydět. A to myslím vážně.

Galina Jarolimkova
Galina Jarolimkova

O nás bez nás…..!!!! Kolik lidí z MŠMT a neziskovek, které se rádoby podílejí na chodu Inkluze, se byli podívat do škol, do ŠPZ, která praskají ve švech a místo odborné práce s dětmi, které potřebují více než „papír na vzdělání“ odbornou péči???? Ze škol a ŠPZ odcházejí frustrovaní odborníci, kteří se za poslední dobu stali nástrojem papírů , tlaku rodičů , úřadníků a byrokracie. Je fajn zavádět nové postupy , metody, ale ne bez přípravy všech zúčastněných. Doporučuji všem úředníkům, běžte se podívat na běžná pracoviště škol či ŠPZ, abyste viděli přímo v terénu, jak to vypadá. Jsem ochotná,… Více »