Sdílet článek
Při veškeré snaze o reformy máme neodbytný dojem, že české školy – většina z nich – spíš stagnují. Jak je to možné? Analytička EDUinu Lucie Slejšková klade ve svém komentáři otázku, zda jsou pro provedení změn splněny dva základní předpoklady, bez kterých to nejde.
Lucie Slejšková 30. 4. 2025
Poslední dobou se zamýšlím nad tím, proč se nám nedaří provést systémové změny českého vzdělávání, ačkoliv na to stát a různé organizace vynakládají nemalé peníze a energii. Desetiletí hrneme na učitele nové a nové požadavky a vymýšlíme reformy, takže by se dalo čekat, že vzdělávací systém v ČR se za tu dobu musel výrazně proměnit.
Což se nestalo. I když máme dílčí výsledky, většinově vzdělávání v řadě parametrů stagnuje. Vidíme to opakovaně například v tematických zprávách České školní inspekce. Proč tomu tak je? Chtěla bych se na tuto otázku podívat z určitého odstupu, z pohledu toho, jak vzdělávací systémy fungují obecně, a co je příčinou, jestliže nefungují.
Základní předpoklady pro zvýšení kvality jsou dva: motivace a potřebné nástroje. Pojďme se zamyslet nad tím, zda české vzdělávání těmito dvěma předpoklady disponuje.
Nástroji myslím v první řadě vzdělávání učitelů, předávání know-how, které nutně potřebují k tomu, aby dnes svou profesi zvládli. Jak jsme na tom v tomto ohledu? Na první pohled dobře. Učitel by skoro potřeboval extra průvodce, který by mu pomohl vyznat se v široké nabídce profesního rozvoje: milion webinářů, školení, kurzů, šablony sem a šablony tam. Nabídka NPI, nabídka komerčních firem (které mimochodem s revizí RVP znovu ucítily příležitost a rozjely naplno své kurzy). A přitom ale neexistuje ucelený systém profesní podpory, stát po učitelích nechce, aby se systematicky vzdělávali v konkrétních tématech, neexistuje ucelené oborové vzdělávání. Jednorázové, instantní kurzy ho nemohou nahradit.
O učících se komunitách učitelů mluvíme, ve skutečnosti jsou do nich zapojené omezené týmy učitelů. Slibovaná systémová podpora v rámci revize RVP zatím působí bohužel rozpačitě.
Napadá mne analogie se Schmidtovými farmáři ve stále platném a inspirativním textu o koherentním kurikulu. V jeho úvodu srovnává postup hypotetické země A a země B.
V zemi A se naučí to nejlepší o pěstování plodin a na tomto základě se vydají pokyny pro farmáře. Země jim také dala k dispozici moderní stroje, traktory, mlátičky, lisy… a naučí je tyto stroje používat. Někteří mají, jak se říká, zelené ruce, takže jim to jde prostě lépe, ale rozdíl mezi těmi horšími a lepšími díky obecně sdíleným postupům není velký a průměrná kvalita hospodaření je poměrně dobrá. Navíc se standard zlepšuje tím, že se do systému vnáší nápady těch nejlepších, od kterých se ostatní mohou učit.
V druhé zemi na to jdou jinak. Stát a regiony dají dohromady seznam dobrých nápadů, kterými lze dosahovat dobrého hospodaření. Ten je k dispozici každému farmáři. Je ale na každém z nich, zda si pak na jeho základě vytvoří postupy, jak progresu dosáhne. Nápady jsou zajímavé, ale je jich příliš mnoho, aby je bylo možné využít, a chybí vodítko, jak to celé uchopit. Farmáři také nedostanou potřebné nástroje. Výsledek je ten, že několik obzvláště schopných a motivovaných farmářů si poradí i tak a hospodaří produktivně. Jsou spíše z těch bohatších regionů, mají lepší přístup ke vzdělávání a školení, nebo mají prostě talent. Většina farmářů je ale mnohem méně efektivních a rozdíl mezi těmito dvěma skupinami je významný.
Převedeno na vzdělávání a českou situaci – akční a schopný ředitel a učitel si poradí a škola, kterou takový ředitel vede a která zaměstnává takové učitele, se stane „ostrůvkem pozitivní deviace“. Takových škol mohou být desítky i stovky, ale není to většina a rozdíly mezi těmito školami a zbytkem jsou velké. To do systému vnáší nerovnosti, na které doplácejí děti.
Jak na to reagujeme my? Čekáme, až se „nějak“ namotivuje i zbytek škol a půjde ve stopách těch úspěšných. Přitom už po tolika letech asi tušíme, že se to nestane. To by školám někdo musel uložit konkrétní úkoly a učinit je za ně odpovědnými. Také by jim s jejich řešením musel adekvátně pomoci. Konkrétně, přímo na místě, adresně. Škola by měla mít povinnost na zvýšení kvality pracovat. A teď pozor, rozhodně chci zdůraznit, že to automaticky neznamená, že na škole, kde výsledky pokulhávají, učí nekvalitní učitelé. Realita není černobílá – některé školy mají například mnohem více žáků s náročných chováním, se specifickými vzdělávacími potřebami, žáky cizince. Pracují v regionech, které to samy o sobě nemají jednoduché. Je těžké v nich najít aprobované učitele, nemají podporu zřizovatelů a tak dále. Řešením není na někoho ukazovat a říkat – ty za to můžeš. Ale je třeba pojmenovat, co a proč se v dané škole nedaří a zajistit intervenci, která povede ke zlepšení.
Pro příklad: ve Skotsku se učitelů a ředitelů nikdo neptá, zda chtějí pomoci – pokud se jim nedaří, je jejich povinnost nechat si pomoct. Aby tento jednoduchý a logický mechanismus fungoval i u nás, musela by se ale proměnit například role inspekce a musel by vzniknout logický a systematický rámec profesní podpory učitelů namísto současné nepřehledné džungle.
Schmidt ve svém článku hezky ilustruje to, že pokud systém není koherentní a nabízí jen veliké myšlenky a cíle, ale neposkytuje systematické postupy a nástroje, které mohou (a mají) účastníci systému využít, ke zlepšení celé komunity nedojde. Zlepší se zas jen ti farmáři, kteří mohou, chtějí, nebo kteří již „umí“.
Tyto kauzality jsou obecně známé. O to víc si kladu otázku, kde děláme chybu. Možná na to jdeme ze špatného směru. Pamatuji si, že během revize se ozývaly hlasy, že by bylo nejlepší revizi RVP zatím zahodit a věnovat se vzdělávání učitelů – systematicky, tam, kde je to nejvíce třeba (lokálně i obsahově). A pak někdy později, s mnohem motivovanějšími lidmi, kteří budou vybaveni nástroji, se pustit do revize kurikula. Možná honíme mnoho zajíců a málo se zajímáme o traktory pro všechny farmáře.