Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Možnosti práce s chybou v hodinách českého jazyka u dětí staršího školního věku

18. 5. 2017
EDUin
Screenshot_5

Přinášíme další text z cyklu Metoda Zprostředkovaného učení v praxi. O práci s chybou tentokrát napsala Petra Dočkalová ve spolupráci s Monikou Patzákovou. Další texty Petry Dočkalové o využití Feuersteinovy metody při výuce najdete ZDE, ZDE a ZDE.

Gumovací pero……jedna z úžasných vychytávek dnešní doby, pomůcka, která je mezi dětmi velmi oblíbená, ať už pro svůj design, dlouhou životnost, ale i pro možnost gumování. Vygumuji to, co se nepovedlo, úplně to odstraním a přepíšu, předělám, kouzlo – nechám zmizet chybu, schovám ji, aby ji nikdo – ani já, ani učitel – neviděl….

Obecně ale přece víme a dokonce hlasitě tvrdíme, jak je chyba v životě užitečná, že taková chyba může člověka posunout. „Chybami se člověk učí,“ mnoho z nás slýchalo už od malička.

Chyba – ve školním prostředí – je často chápána jako nezdar. Už méně často se jde dál, než za pouhé konstatování, že dítě udělalo chybu, že nemá něco dobře. Stala se chyba z nepozornosti? Z neúplného porozumění? S chybou je potřeba pracovat, dítě musí od začátku vědět, že když se učí a chybuje, vlastně to nevadí. Je to pouhé měřítko mezi porozuměním, dovedností a neznalostí. Chyba v procesu učení je naprosto přirozená, navíc chyba opravdu způsobuje v mozku to, že se zamyslíme,  a to teprve tehdy, když chybu uděláme. Je ale potřeba, abychom chybu stále neopakovali, je důležité děti vést tak, aby se z chyby nechaly obohatit a příště pracovaly právě už bez té chyby.  Chybu je důležité rozklíčovat, najít příčinu – např. děti s diagnózou dyslexie si často pletou písmenka – ale mnohdy jen proto, že nemají zvnitřněnou pravolevou orientaci  – pracují tedy se stále stejnou chybou, která, je-li neřešena, se pak promítá i do zmatku v každodenních činnostech (na kterou stranu se zamykají dveře?)

Když ale žák chybu vygumuje, stane se následující – za prvé – bere to jemu samotnému možnost vidět, kde chyboval, kde si musel znovu odůvodnit, kde se zamyslel, chybí mu sebekontrola. A za druhé –  to samé se děje i u mne. Žák mi bere coby učiteli možnost  pracovat s chybou, bere mi možnost vidět, co přesně mu nejde, v čem konkrétně si není jistý, zda se chyba opakuje, přetrvává, nebo už byla pouhým nedopatřením.

O vzniklé chybě se snažím se žáky mluvit, dítě dostává prostor samo zformulovat, co se stalo, co přesně mu není jasné, klade k problému otázky a často se stane, že si na ně dokáže i samo odpovědět. Mojí snahou pak je, aby žák uvedl další příklady, nebo situace. Při hodinách českého jazyka hodně pracujeme se slovy – s jejich významem, hledáme, co všechno z jednoho tvaru slova můžeme vyčíst, vidět, vymyslet – ať už jde o věci významové, gramatické, o hledání souvislostí, často řešíme pravopisnou správnost. A všichni ve třídě víme, že v tuto chvíli není nic špatně a každý nápad se počítá, o každé možnosti se může mluvit, ale nikdy ji nehodnotíme.

Možná probereme v dané hodině méně jevů, ale děti projdou procesem učení přirozeně, s otázkami, nápady, velký důraz je kladen na verbalizaci, přesné a jasné vyjádření.

Další fází je potom procvičování – pracujeme v klidu, každý dostává tolik času, kolik potřebuje na splnění aspoň větší části zadaného úkolu. Často píši cvičení na tabuli spolu s dětmi, nebo píše někdo z žáků. Cvičení pak procházíme skutečně slovo od slova, chyby si označujeme (dávám do kroužku) – a to obvykle každý sám a barvou, která mu vyhovuje (používám zelenou – zdá se mi příjemná a pohodová, není varováním jako výrazně červená, spíše otevírá možnost, přechod mezi chybou a uvědoměním si). Každý pravopisný jev si pečlivě zdůvodníme, aby bylo jasné, proč to právě takto je správně. Nakonec napíšu číslo, které udává počet hodnocených jevů a každé dítě si za to napíše své číslo – to říká, kolik se toho dneska podařilo. Počet hodnocených jevů je v několika po sobě jdoucích hodinách stejný, děti pak vidí své číslo a hodnotí se za to, co se povedlo. Přidanou hodnotou je i sebekontrola coby nedílná součást nejen učení, ale běžného života vůbec.

Myslím, že tímto způsobem se podařilo to, že chyby nejsou strašákem, pracujeme s nimi, nevyhýbáme se jim. Není důvod ani pro mě, coby učitele, říci: „Tohle nevím, nejsem si jistá.“ A hledat v pravopisných pravidlech. Někdy také dělám chybu úmyslně – na tabuli náhle není tečka za datem, objeví se špatná koncovka apod. Je radost, když děti reagují, že to nemám dobře a tím krásně nahrávají na otázku „Proč si to myslíš?“. A samozřejmostí je pak mé poděkování.

Děti se snažím vést k tomu, že v každou chvíli mohou odvést pečlivou práci, důkladnou, soustředěnou. A ku podivu k tomu patří i škrtnutí chyby – vždyť je to jasně o tom, že dítě pracuje, zaváhá, přemýšlí o práci a následně si ji samo dokáže opravit! Proto gumovací pera nerada vidím – tedy ve chvíli, kdy se učíme něčemu úplně novému. Děti totiž pak, jak už bylo řečeno,  skutečně nevidí, kde chybovaly, a nemohou se  samy kontrolovat. Jinak jsou daná pera bezpochyby krásná, skvělá a tak trochu kouzelná – zahřát text, zmizí, strčit ho do mrazáku, objeví se znovu…..

A chybu je možné přeškrtnout, dát do závorky, zakrýt vlnovkou……Je zapotřebí vědět i to, že  opakovaná – opakující se- chyba je už vlastně volbou. Při učení i v životě.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články