Dubnový Kulatý stůl SKAV a EDUin se věnoval otázce, zda školní stravování přispívá ke zdravému životnímu stylu dětí a tomu, proč si někteří rodiče přejí změny. Ukázalo se, že najít shodu na skladbě jídelníčku nebude snadné, jako schůdnější se jeví zákaz automatů se sladkostmi. K tématu si můžete přečíst rozhovor se představitelkou Společnosti pro výživu (ZDE) a odbornou garantkou iniciativy Skutečně zdravá škola (ZDE). Obě sdružení byla zastoupena v diskusním panelu. Pozvánku s otázkami do diskuse a seznamem panelistů najdete ZDE, audio nahrávku si můžete stáhnout ZDE.
Panelu Kulatého stolu se zúčastnili:
- Jana Dostálová, Společnost pro výživu
- Alena Fűrstová, Česká školní inspekce, (prezentaci si můžete stáhnout ZDE)
- Jitka Krmíčková, MŠMT
- Nikola Křístek, program Zdravá abeceda, AISIS
- Svatopluk Pohořelý, MŠMT
- Margit Slimáková, Skutečně zdravá škola, (prezentaci si můžete stáhnout ZDE)
Audionahrávku o délce 2:26 hodiny si můžete stáhnout ZDE.
Shrnutí hlavních zjištění
Kulatý stůl ukázal, že:
- názory zástupců státní správy a sdružení Skutečně zdravá škola (reprezentující rodičovskou veřejnost) ohledně zdraví prospěšného jídelníčku ve školách se v mnohém rozcházejí
- panuje však shoda na tom, že automaty na sladkosti a slazené nápoje nejsou dětem prospěšné a měly by se ve školách zakázat nebo přinejmenším regulovat
- vedoucí mnohých školních jídelen mají zájem o vzdělávání a nové receptury, nejsou však náležitě finančně ani společensky ohodnocené
- pokud má dojít ke skutečné změně, bude třeba daleko silnější tlak rodičovské veřejnosti, který vyvolá diskusi o stávajícím stavu, kdy je vše jednotně a plošně nastaveno
Spotřební koš a jeho podoba
- spotřební koš nebrání školám vařit zdravě a zvyšovat podíl zeleniny, podle Margit Slimákové je třeba jej pouze upravit, snížit podíl masa a živočišných bílkovin
- ve skutečnosti ale mnoho jídelen nevaří tak zdravě, jak by mohlo, a prakticky nelze navýšit objem zeleniny na úkor masa, protože jídelny by pak nesplnily požadavky spotřebního koše
- sloučení mléka a mléčných výrobků do jedné kategorie se v dohledné době nechystá, byť splnění požadavku spotřebního koše v tomto ohledu je obtížné a mléko se často vylévá
- není reálné zvýšit podíl luštěnin ve školním jídelníčku, protože jsou prý neoblíbené a většina jídelen je neumí uvařit chutně (jsou však i příklady jídelen, které to dokážou)
Chystaná řešení a opatření směrem ke zdraví prospěšnější praxi
- MŠMT chystá celoplošné školení vedoucích školních jídelen a doporučení pro zákaz automatů na cukrovinky ve školách
- Skutečně zdravá škola plánuje vzdělávat vedoucí jídelen, nabízet jim nové recepty a více propojit výuku se stravováním. Podle M. Slimákové je třeba věnovat se stravování i ve výuce, zapojit děti do přípravy jídel, aby se s novými potravinami seznámily a využívat školních zahrad
Doporučení, která vyplynula z diskuse
- důležité je partnerství školy s rodiči a vzdělávání rodičů o tom, jak jíst zdravěji, aby si děti mohly upevnit zdravější návyky i mimo školu
- je třeba, aby se děti dokázaly rozhodovat se odpovědně za své zdraví
- ideální je, pokud děti mohou vidět, jak zelenina roste, sklízí se a připravuje se z ní jídlo – a samy se na tom podílet (příležitost nabízejí školní zahrady, leckde nevyužité, problém však je s hygienickými předpisy)
- je třeba posilovat lokální partnerství s dodavateli, spolupracovat s Agrární komorou – pak je možné vařit z místních a čerstvých surovin za dostupné ceny
Problém má skutečně několik rovin: a)maso ubírá peníze na syrovou zeleninu b)nandavání mističek salátů je pro velké jídelny prakticky téměř nemožné (byl by potřeba další personál, který by se musel zaplatit) c)z mé ankety ve třídách vyplynulo, že děti mají rády dobře okořeněný zeleninový salát a mají rády hodně bifteky (to myslím ty, co se stravují zdravě). Vařená zelenina (která je vhodná na zimu) a luštěniny jsou pro ně nechutné. d)pohanka, jáhly apod. jsou pro děti vzdálené a nemají je rády. Rýži ano, ale pokud chce jídelna vystřídat i brambory, je pro ni těžké je v tak velkých dávkách nerozvařit.… Více »