Poslechnět​e si, jak probíhá úspěšná reforma vzdělávání v Ontariu

23. 12. 2013
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 16.12.–22.12.

Témata týdne: Co umí vysokoškoláci, ČRo: učitelé zadávající maturitní testy podvádějí, zpráva ČŠI o smlouvách s rodiči, konference o spravedlivém přístupu ke vzdělávání, opatrné zavádění Comenia Script.

Výrok týdne:

„Tak zvané požadované vzdělání je do značné míry sociální konstrukt. Když si společnost stanoví – a hlavně když si zvykne –, že na spoustu povolání je nejvhodnější bakalářské vzdělání, jako je tomu třeba v Americe nebo v Anglii, tak jsou tam všichni s bakaláři spokojeni. V Belgii zase většina vysokoškoláků ukončila krátké odborné studium – něco jako naše vyšší odborné školy – a absolventi i jejich zaměstnavatelé opět potvrzují, že pro práci, kterou dělají, je to tak v pořádku. Když na úplně stejném místě u nás sedí magistři a všichni jsme na to zvyklí, tak se tvrdí, že je tam třeba magisterské vzdělání.“ Jan Koucký o výsledcích šetření REFLEX 2013 v rozhovoru pro Lidové noviny.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Vzdělání je pro kočku? O příčinách posunu absolventů VŠ na méně kvalifikovaná pracovní místa si můžete přečíst v rozhovoru s Janem Kouckým v LN, případně si prohlédněte výsledky šetření REFLEX 2013. Interpretace dat se mohou lišit, ale tvrzení, že vysokoškoláci končí v montovnách, je silně přehnané. Téma komentuje na serveru Finmag Jakub Skala v textu Vzdělání pro kočku aneb inflace titulů a o tom, na jaká zaměstnání se máme připravovat, mluví ekonom Andrew McAfee v rámci TEDx. Upozorňuje na zásadní vliv technologií na budoucí zaměstnanost.

  • PISA plná překvapení. I v minulém týdnu se debata ještě vracela k tomu, co jsme se dozvěděli z PISA 2012. Think thank IDEA v této souvislosti publikoval studii ekonomických dopadů vzdělanosti na hospodářský růst. Její výsledky ve stručnosti najdete v článku Jakuba Nováka na aktualne.cz. Rozporuplné výsledky PISA komentuje i Tomáš Feřtek v komentáři pro Literární noviny. Upozorňuje, že se sice zastavil propad v mezinárodním srovnání, ale naše hlavní problémy – vliv rodiny a nechuť ke škole – spíš posilují. Zajímavé informace najdete i v posledních číslech Fokusu, který komentuje, jakou cenu za úspěch platí děti v Šanghaji a jaká opatření ke zlepšení své pozice by rádi uplatnili v USA.

  • Spravedlivější přístup ke vzdělávání. Kompletní výstupy z konference k mezinárodním doporučením publikovala školní inspekce. Tématu inkluze romských dětí se věnoval ČRo v reportáži ze západočeských Poběžovic, reportáž o práci s mimořádně talentovanými dětmi, na níž nedostávají školy žádné peníze navíc, zhlédněte na stránkách ČT.

Inspirace z (a do) praxe

  • Školy v Ontariu se liší hlavně pozitivní atmosférou. Kdo nestihl seminář na pražské Pedagogické fakultě, kde se mluvilo o vzdělávací reformě v Ontariu, má příležitost si ho poslechnout během vánočních prázdnin.
  • ABECEDA učí čtenářské gramotnosti. Na eduin.cz si přečtěte rozhovor s Radkem Sarközim ze sdružení, jež provozuje portál podporující čtenářskou gramotnost a projektové vyučování. Je to projekt oceněný Eduínou 2013.
  • Informace pro rodiče. Prohlédněte si nový časopis Perpetuum orientovaný především na rodiče a studenty, který vydává Scio. K dispozici je i prosincové číslo newsletteru Rodičák značky Rodiče vítáni.
  • Zajímáte se o odborné vzdělávání? Vychází prosincové číslo Zpravodaje NUV a především mimořádně užitečný chronologický přehled článků za rok 2013.
  • Hodnocení pro učení. Čtěte v novém Bulletinu pro školy, který vydává projekt Varianty Člověka v tísni.
  • Tvé místo vedle mě. Kurz nazvaný Od intuitivní pedagogiky k hodnotovému vzdělávání, který povede sestra Cyril Mooney, proběhne během jara-léta 2014. Informovat a registrovat se můžete už teď.
  • Rodičovská školní brašnička. Sérii seminářů o tom, jak vybrat školu pro budoucího prvňáka, připravil pro rodiče EDUin. Informace v EDUkalendáři nebo přímo na adrese miroslav.hrebecky@eduin.cz.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • Prázdniny, vánoce a Silvestr (Česká republika)
  • 9. 1. Vzdělávací politika pro příští generace, seminář (Ústí nad Labem)
  • 17. 1. Jak vybrat školu pro své dítě (Praha)
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články