Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Praha 14. dubna 2011 – Účastníci semináře, který sezvalo na 12. dubna vedení senátního Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice, výrazně kritizovali koncepci i míru připravenosti státních maturit. Učitelé a ředitelé středních škol si stěžovali především na nízkou kvalitu ukázkových testů.
S výjimkou zástupce ministerstva školství, náměstka Ladislava Němce, a ředitele CERMAT Pavla Zeleného se většina projevů a diskusních příspěvků nesla ve velmi kritickém duchu. Ale dokonce i náměstek Němec konstatoval, že státní maturita v dnešní podobě je příliš složitá a na pochopení příruček z CERMAT by řediteli nestačily ani dvě vysoké školy. Spektrum kritických názorů se pohybovalo od těch, které odmítaly státní maturitu jako takovou, po její příznivce, kteří ale kritizovali její nepřipravenost, komplikovanost a nekvalitu. Hlavní výtky diskutujících, podrobněji rozvedené v jednotlivých příspěvcích, by se daly shrnout do několika bodů:
Spuštění státní maturity je nekoncepční krok. Kvalita výuky se může zlepšit jen podporou práce učitelů ve třídách, testy (ať už po 5. a 9. třídě, nebo v rámci státní maturity) mohou tyto výsledky v lepším případě jen ověřit. Jestliže jsme pro zlepšení práce učitelů nic neudělali, nemá kontrola výstupů valný smysl a nemůže přinést zlepšení.
Přestože měla státní maturita sjednotit a pozdvihnout kvalitu středoškolského vzdělávání, její vinou úroveň závěrečné středoškolské zkoušky spíše klesne. To platí především pro některá akademicky orientovaná gymnázia.
Proklamovaná objektivita zkoušky postupně erodovala natolik, že nová maturita je jen mnohem dražší a komplikovanější, ale v míře kvality a objektivity je buď na stejné, nebo spíše horší úrovni.
V současné podobě – více úrovní, nepovinná matematika – nemůže státní maturita splnit prakticky nic z toho, co si od ní politici slibovali. Neumožní kvalitativní srovnání středních škol ani jednotlivých studentů, nemůže prozatím sloužit jako náhrada za přijímací zkoušky na vysoké školy a pravděpodobně ani nezlepší úroveň středoškolského vzdělání.
Přes mnohaletou přípravu a dlouhé debaty o podobě testů vykazují ukázkové testové sady koncepční, didaktické, věcné a dokonce i pravopisné chyby. Mnohé otázky jsou nejednoznačné a není vlastně zřejmé, jakou studentovu dovednost či znalost ověřují.
Mgr. Ladislav Vasevič, Matiční gymnázium Ostrava, v diskusi řekl: „Drtivá část nově zavedených opatření, která měla vést k vyšší objektivitě, kvalitě a srovnatelnosti státní maturity, byla za poslední měsíce samotným Cermatem buď zrušena, nebo opravena do zcela formální, a tedy nefunkční podoby. Nová objektivita, která měla být základem nové zkoušky, je v současné době nejslabším článkem nové maturity.“
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „V rámci senátního semináře, jehož se účastnila více než stovka lidí z celé republiky, bylo nepříjemným překvapením především bohorovné a přehlíživé chování ředitele CERMAT Pavla Zeleného, který na velmi konkrétní připomínky a dotazy diskutujících k chybám v testových úlohách odpověděl, že se detailům věnovat nebude, protože není didaktik. Jaksi mu uniklo, že je především manažerem zodpovědným za tento projekt a podobným chováním rozhodně státní maturitě respekt a důvěru nezjedná.“
Kontakty:
· Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin o.p.s.
e-mail: tomas.fertek@eduin.cz, mobil: 602687016
Poznámky pro editory:
Zvukovou nahrávku senátního semináře o připravenosti státní maturity jsme rozdělili na dvě části. Úvodní proslovy (Marcel Chládek, Ladislav Němec, Pavel Zelený, Vladimír Večerek, Ondřej Hausenblas) najdete ZDE, diskusní příspěvky především z řad učitelů ZDE. Omlouváme se za sníženou kvalitu nahrávky.
Přepis příspěvků ze semináře a prezentace naleznete ZDE ve chvíli, kdy je kancelář Senátu zveřejní.
Pokud nechcete čekat, komentář PhDr. Ondřeje Hausenblase ke kvalitě úloh najdete ZDE, a komentář RNDr. Oldřicha Botlíka k celkové koncepci maturity ZDE.
EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin o.p.s. byla založena v květnu 2010 a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz
Populární verzi vzdělávacích témat najdete na blogu http://fertek.blog.respekt.ihned.cz