Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Víceletá gymnázia je žádoucí redukovat, shodli se politici na představení Auditu

Praha, 27. února –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Politici a odborníci se na představení Auditu vzdělávacího systému za rok 2024 v Senátu většinově shodli na tom, že víceletá gymnázia jsou problematickým prvkem ve vzdělávacím systému a žádoucí by byla jejich redukce. Data nepotvrzují, že by vzdělávání na víceletých gymnáziích bylo kvalitnější než na základních školách. Přidaná hodnota spočívá jen v tom, že víceletá gymnázia mají vybrané žáky.

grafiky_web (21)
EDUin v jedné z analýz Auditu vzdělávacího systému za rok 2024 doporučil redukci a transformaci osmiletých gymnázií na gymnázia čtyřletá. Takové opatření je žádoucí i s ohledem na nedostačující kapacity čtyřletých všeobecných středních škol v některých regionech. Návrh našel v Senátu mezi politiky i odborníky širokou shodu.
 
Většina víceletých gymnázií navíc nemá reálně vyšší přidanou hodnotu a není pedagogicky kvalitnější, než jsou základní školy. Tento fakt potvrdil i ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal: „Z dat jasně vyplývá, že pokud bude složení žáků na 2. stupni ZŠ podobné, budou tito žáci dosahovat stejných výsledků jako žáci na víceletém gymnáziu. A máme tu nemálo ZŠ, které mají žáky s průměrným a podprůměrným socioekonomickým statusem, čili žáky s nepodporujícím rodinným prostředím, kteří ale také dosahují srovnatelných výsledků jako žáci na víceletém gymnáziu. To znamená, že dítě, které prosperuje na víceletém gymnáziu, by prosperovalo velmi pravděpodobně i na základní škole.“
 

Politici, kteří na Auditu vystoupili, se shodovali na tom, že víceletá gymnázia je žádoucí redukovat. Rozcházeli se ale v představě, jak toho dosáhnout. Náměstek ministra školství Jiří Nantl uvedl, že sám by byl pro transformaci osmiletých gymnázií na šestiletá. „Pořád to má řadu nevýhod, ale aspoň by se odložil bod rozhodování a výběru,“ věří.

Bývalý ministr Robert Plaga během debaty naopak prohlásil, že by šestiletá gymnázia jako nesystémový prvek zrušil, a zároveň dodal, že podle něj budou muset kraje postupovat individuálně dle svých odlišností. Poslanec Jan Berki pak poukázal na skutečnost, že ačkoliv je ze stejné strany jako ministr školství Mikuláš Bek, umí si představit, že by víceletá gymnázia postupně mohla z našeho systému zmizet. 
 
Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUinu: „Základní školy jsou veřejností automaticky považovány za horší než víceletá gymnázia a musí se vůči nim obhajovat. Mělo by to být naopak – exkluzivní prvek v systému by měl prokazovat svoji přidanou hodnotu. Data ČŠI ji opakovaně nepotvrzují.“
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články