Známe nejinspirativnější učitele Česka!

Co přinesl týden 10. 6. – 16. 6. 2019

Krátce:

  • Maturitní chybu našel letos Cermat sám. Neví ale, kolik žáků poškodila, a neumí ji napravit. Oldřich Botlík se již přes měsíc pře o úlohu v maturitním didaktickém testu z matematiky. Ačkoliv dva matematici z komisí, které klíč odpovědí schvalují, s Botlíkem urputně nesouhlasili, Cermat mezitím uznal další řešení. Botlík vysvětluje, co změnit, aby se excesy neopakovaly a žádný z maturantů při této důležité zkoušce nepřišel k újmě. Jaké jsou čtyři klíčové problémy maturitní zkoušky, upozorňujeme v tiskové zprávě (EDUin).
  • Stres z testů a zkoušek, tlak okolí či obavy o budoucí zaměstnání způsobují problémy stále více studentům středních a vysokých škol. Psychologická centra, která univerzity na pomoc studentům zřizují, fungují na hranici své kapacity (iDnes.cz). „Inteligence je pouze jeden z mnoha předpokladů k úspěšnému studiu na vysoké škole. Každá zkouška měří mimo znalostí také frustrační toleranci. Tedy to, jak v současnosti zvládáme tlak,“ vysvětluje psycholog. Zpráva přichází i v době, kdy si na Karlově Univerzitě jeden ze studentů vzal život údajně poté, co nezvládl státnice (Seznam Zprávy).
  • „Zapomínám, nesoustředím se. Každý úkol navíc je pro mě přítěž. Není to lenost, chybí mi energie.“ Jak ovlivňuje vyhoření učitele žáky (Lidovky)? „Jejich vztahy s dětmi nejsou pozitivní, protože vůči nim nedokáží být citliví a vstřícní. K dětem mají často cynický přístup a výuka po obsahové i didaktické stránce není kvalitní,“ říká psycholožka z PedF UK Smetáčková.
  • Jak na sociální sítě, aby nám nepřerostly přes hlavu? Rodiče by se měli zajímat o to, jak jejich děti používají sociální sítě. To se samozřejmě řekne snadněji, než udělá. Rodiče vítáni nabízí tipy, jak ze špatného pána udělat opět dobrého sluhu.
  • Nabízíme levně městský byt a bonus 100 tisíc. Města lákají mladé učitele do škol. Průměrný věk pedagogů dosáhl 47,2 let. Mladí učitelé totiž často odchází k lépe placeným profesím. Na podstav a negativní predikce vývoje upozornila i zpráva MŠMT. Jednotlivá města a kraje proto jdou vlastní cestou, aby učitele udrželi a zejména nabrali nové (Aktuálně.cz).
  • Sekundární analýza PIRLS 2016: Vliv rodiny na čtenářskou gramotnost je patrný, předškolní vzdělávání ho stěží zmírní. Závěry také opět ukazují, že je-li souhrnný SES školy vyšší než průměr, dokáže znatelně pomoci i žákům ze znevýhodněného prostředí. I proto školní inspekce doporučuje nedělit třídy podle SES, a to ani nepřímo (ČŠI).
  • ZŠ Korunovační hledá zájemce o pozici učitele/učitelky v 1. a 3. třídě a asistenta/asistentky v 1. třídě pro svůj Montessori tým. Více najdete v popisu inzerátu (Jobs.cz). Učitele a učitelky pro první i druhý stupeň a asistenty hledá rovněž ZŠ Chrastice (Facebook) s nabídkou svobodné a tvůrčí práce v pohodovém kolektivu.

Výrok týdne:

„Děti si konstruují vědomosti prostřednictvím interakce s ostatními, a tak probíhá vytváření významu věcí. Ostatně, drtivá většina našeho učení mimo školu probíhá přirozeně na bázi dialogu, který ústí do vytvoření diskurzu, jenž sdílíme v rámci skupiny. Přeneseno do škol, téměř každý zažil výuku, která po něm chtěla naučení se informací nazpaměť, jež posléze přepsal do testu. Pokud by ale místo otázek na deklarativní znalosti přišla diskuse, ukázalo by se, že každý ty učitelem předané informace chápe jinak.“ Štěpán Kment, analytik EDUin, popisuje myšlenky, na jejichž základě je vyučována pedagogika na londýnské UCL (ČSU), která drží celosvětově první příčku v oboru.

V souvislostech: 

  • ZNÁME NEJINSPIRATIVNĚJŠÍ UČITELE ČESKA. VÍTĚZEM GLOBAL TEACHER PRIZE CR SE STAL TOMÁŠ CHROBÁK. GRATULUJEME!

Vyhlášení letošních vítězů ceny GTP CR proběhlo 10. června v prostorách Opera v Praze. Slavnostním večerem provedla všechny přítomné moderátorka Ester Janečková. Respekt a hold oceněným učitelům přišli vzdát kolegové, pedagogické osobnosti, partneři ceny i političtí představitelé. Vítězům pogratulovali ministr školství Robert Plaga, předseda senátního výboru zahrnujícího vzdělávání Jiří Drahoš a vrchní školní inspektor Tomáš Zatloukal.

To, že výběr nebyl jednoduchý, neboť všichni z finalistů jsou jedinečné pedagogické osobnosti, přiblížil i jeden z porotců, ředitel soukromé sportovní školy v Litvínově, Pavel Škramlík: „Během návštěv finalistů mám možnost se učit od těch nejlepších. Inspirují mě myšlenky excelentních učitelů, obdivuji jejich dovednosti, přístup a nadšení. Radostí je pro mě vždy setkání se skvělými osobnostmi a zážitek z výuky, která je promyšlená, smysluplná a rozvíjí každého žáka. Mají můj obdiv, protože svou práci dělají naplno a s láskou.“ Nakonec si v pražském Operu za účasti médií a řady dalších učitelů a ředitelů první místo převzal Tomáš Chrobák ze Základní školy Baška na Frýdecko-Místecku. Druhou příčku obsadila Monika Olšáková z nedaleké Základní školy Janovice a třetí František Brauner z Gymnázia Olomouc.

Jaký je Tomášův pedagogický úspěch? Nic nárazového. Naopak vytrvalá kvalitní výuka matematiky a pomoc dalším kolegům. „Ne každý musí matematiku milovat, ale nikdo ji nesmí nenávidět,“ popisuje základní pravidlo kantor s jedenáctiletou praxí (Lidovky). Tvrdí, že pokud se žák bude muset jen biflovat vzorečky, počty ho bavit určitě nebudou. „Co to znamená „nejde matematika“? Že momentálně nezvládne to, co jeho spolužáci? Dobrý učitel dokáže výuku diferencovat tak, aby tam byla výzva pro každého. Aby i slabší zažil úspěch, že něco vyřešil,“ říká výherce v rozhovoru pro Rodiče vítáni. Porotu u vítěze oslovil především přístup založený na důvěře v děti a jejich schopnost převzít zodpovědnost za vlastní učení; aktivita na straně dětí, jejich schopnost respektovat se, učit se od sebe navzájem, pracovat samostatně i ve skupině a vedení dětí k popisné zpětné vazbě a sebehodnocení. Zároveň ocenila respektující přístup, využití metod formativního hodnocení a smysluplných metod a forem práce, kdy matematika je nejen cílem, ale i prostředkem k osvojení si dovedností.

„Těší nás pozice, kterou si cena získává mezi odbornou i laickou veřejností, a velmi si vážíme toho, že je vnímána ne jako cíl sám o sobě, ale jako prostředek k tomu, podpořit a vyzdvihnout skvělé učitele, kteří mohou být vzorem a inspirací pro ostatní,“ řekla po skončení předávání cen koordinátorka české větve mezinárodní soutěže Hana Matoušů. EDUin se dlouhodobě snaží podporovat kvalitní vzdělávání, jehož jsou dobří učitelé nejdůležitější částí. I proto se v Global Teacher Prize CR hodnotila podpora vzdělávacího úspěchu každého žáka, vytváření přenositelných inovativních forem výuky, spolupráce s dalšími vzdělávacími organizacemi a vliv v profesní komunitě. „Kritéria soutěže jsou přesně tím, co bychom měli od učitelů pro 21. století očekávat. Vnímám je jako ambasadory změny, kterou si všichni přejeme. Při společném úsilí nelze tříštit síly,“ uvedl ministr školství Plaga.

Vítězové získali stromeček jabloně, která ponese symbolické plody jejich práce, a poukázku na odběr her v hodnotě 20.000 Kč pro školu, na které působí, od partnera ceny – společnosti Albi. Podle svého umístění také získali šeky v hodnotě 50.000 Kč, 40.000 Kč a 30.000 Kč. Pokud vás zajímají profily všech deseti finalistů, neváhejte se podívat na sestřihy z hodin a rozhovory formou videa (YouTube). Na našem webu naleznete hodnocení poroty dvou dalších inspirativních učitelů, kteří se umístili na druhém a třetím místě. Máte-li ve svém okolí učitelku nebo učitele, který by si ocenění také zasloužil, neváhejte ho nebo ji nominovat v příštím ročníku.

Vzhledem k vítězství Tomáše Chrobáka v GTP CR zpřístupnili v H-mat zdarma jeho webináře o hodnocení, diferenciaci výuky a o tom, jak si ušetřit čas při výuce matematiky. Najdete je na www.h-edu.cz. Jen do do úterní půlnoci.

Vítěz na prvním místě obdržel od hlavního partnera ceny, společnosti O2, divokou kartu na grantovou podporu Nadace O2 ve výši 100 000 Kč do programu O2 Chytrá škola ve školním roce 2020/2021 a stáž na zahraniční škole v hodnotě 1000 EUR.

Inspirace z (a do) praxe: 

Výběr z EDUkalendáře: 

  • 21. – 22. 6., Praha, Sympozium U-mění
Beduin každý týden odebírá zdarma 5 962 lidí, kterým záleží na českém vzdělávání a chtějí jeho změnu k lepšímu. Podpořte jeho vydávání svým darem a přidejte se mezi aktivní občany, kteří si uvědomují, že vzdělávání je důležité téma.

Přidat komentář

avatar
  Odebírat komentáře  
Upozorňovat mě na