Ke zprávě OECD: Testy a hodnocení nejsou totéž

EDUin upozorňuje v souvislosti s dnešní tiskovou konferencí ministra Dobeše na možné dezinterpretace zprávy OECD i výsledků pilotního plošného testování.

Praha 13. února 2012 – Dnešní tisková konference mistra školství má být věnována výsledkům pilotního plošného testování na základních školách a zprávě OECD o hodnocení ve vzdělávacím systému České republiky. Protože ministr školství opakovaně dezinterpretuje některé dokumenty – minulý týden dokazatelně lhal o dopisu Evropské komise k čerpání fondů, je třeba podobnému zkreslování informací předcházet.

K pilotnímu testování: Ministr hodlá informovat o tom, co jsme se dozvěděli o znalostech českých žáků z prosincové pilotní zkoušky plošných testů na základních školách. Vyplývá to z několika textů, které už byly na toto téma minulý týden publikovány v médiích.

Komentář EDUin: Ministerstvo školství opakovaně před pilotním testováním uvedlo, že jde o zkoušku logistiky a počítačového systému. Školy byly do zkušební stovky vybírány podle vybavenosti počítači. Vyvozovat tedy z takového zcela nereprezentativního „výzkumu“ cokoli o znalostech dětí je zcela nepřípadné. Pro srovnání: televizní stanice by asi také nebrala vážně výzkum sledovanosti, který by se dělal například jen u majitelů televizorů značky Sony. Navíc souběžně publikovaný výzkum společnosti Scio došel k opačným výsledkům (ZDE).

K problematice plošného testování shlédněte aktuální video (ZDE).

Ke studii OECD: Z prvních mediálních vystoupení představitelů ministerstva vyplývá, že Josef Dobeš chce studii OECD interpretovat ve smyslu, že dokument podporuje jeho snahu o zavedení plošných testů. Bude pravděpodobně argumentovat doporučením studie k větší srovnatelnosti hodnocení v různých typech škol.

Komentář EDUin: Přesný opak je pravdou. Studie naopak upozorňuje na velká rizika plošných testů, vyzývá ministerstvo k opatřením, která sníží negativní důsledky testování, a nabádá ho, aby raději rozvíjelo formativní (průběžné) hodnocení, které žákům pomáhá v učení. To se ale nerealizuje formou plošných testů. Právě minimální informovanost o tom, jak v průběhu vzdělávání hodnotit, vyhodnocuje studie jako zásadní nedostatek našeho vzdělávacího systému a plošné testy tuto situaci podle expertů zlepšit nemohou.

 

 

Tomáš Feřtek, tiskový mlučí EDUin, řekl: „V nastávající debatě je třeba si především uvědomit, že testování a hodnocení není totéž. Je velmi pravděpodobné, že pan ministr bude dnes interpretovat studii OECD o hodnocení jako podporu zavedení plošného testování, ale je to právě naopak. Pokud pan ministr skutečně zaměňuje pojmy testy a hodnocení, pouze v praxi dokládá tvrzení studie, že povědomost o tom, jak dobře hodnotit, je u nás u všech aktérů vzdělávacího procesu velmi nízká.“

Kontakty:

· Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin
e-mail: tomas.fertek@eduin.cz, mobil: 602 687 016

 

Poznámky pro editory:

  • Celý dokument Reviews of Evaluation and Assessment in Education, Czech Republic v angličtině najdete ZDE.

  • Starší tiskovou zprávu k tématu najdete ZDE.

  • Český překlad pasáže Nedostatky a doporučení najdete jako dokument ke stažení ZDE.

  • Články, které se zabývají doporučeními studie OECD, najdete ZDE, ZDE a ZDE.

  • Aktuální video k tématu plošného testování shlédněte ZDE.

  • EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin, o. p. s. byla založena v květnu 2010 a realizuje a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz.

  • Populární verzi vzdělávacích témat najdete na http://fertek.blog.respekt.ihned.cz.

 

 

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments