Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Stanovisko k tiskové zprávě EDUin ze 7. 12. 2020 a odpověď na dopis Asociace děkanů pedagogických fakult

18. 12. 2020
EDUin

Publikujeme stanovisko k tiskové zprávě EDUin ze dne 7. prosince 2020, která vyvolala řadu reakcí. Ve stanovisku reagujeme konkrétně na dopis profesora Jana Picka, doručený za představitele pedagogických fakult. Tisková zpráva vznikla v reakci na text profesorky Vladimíry Spilkové, který vyšel v listopadovém vydání časopisu Řízení školy.

Dovolte mi, abych se vyjádřil k reakcím, které vzbudila naše tisková zpráva k neudělení akreditace programu Učitel naživo nazvaná Stát nemá skutečný zájem zlepšit vzdělávání budoucích pedagogů, která byla publikována 7. prosince 2020.

Účel vydání tiskové zprávy byl dvojí:

  1. Ukázat na současné problémy a do jisté míry patovou situaci v akreditacích vysokoškolských učitelských studijních programů.
  2. Upozornit na článek prof. Vladimíry Spilkové Příběh jedné inovace ve vzdělávání učitelů v té samé chvíli vycházející v časopise Řízení školy 12/20, který popisoval průběh neudělení akreditace společnému projektu Univerzity Pardubice, její Filozofické fakulty a Učitele naživo.

Osobně mne velmi mrzí směr, který následná diskuze nabrala. Stalo se tak především vytržením mé citace z tiskové zprávy a zkopírování bez širšího kontextu a odkazu na článek prof. Spilkové na osobní facebookový profil doc. Kopeckého, kde proběhla většina diskuze zástupců akademické obce. Jak se ukázalo, mnozí z diskutujících celou tiskovou zprávu ani původní článek, který obsahuje konkrétní argumenty, nečetli.

Chápu emoce, které se rozpoutaly a uznávám, že ve svém výroku, který byl zjednodušený pro účely tiskové zprávy, jsem se dopustil paušalizace. Nečekal jsem, že má slova si vezme osobně mnoho lidí, kteří se na fakultách o inovace snaží a kterých si velmi vážím. Proto takto formulované citace lituji a podruhé bych ji rozhodně napsal jinak.

Na druhou stranu konstatuji, že i nadále problém s akreditačním řízením a profesně pojatými učitelskými programy z našeho pohledu existuje a stanovisko příslušného odboru MŠMT i NAÚ k podané žádosti nepovažujeme za objektivní a dostatečně vyargumentované. 

Nejde jen o konkrétní práci lidí na fakultách, ale i celkový kontext v podobě toho, jak představitelé fakult s vlivem jednají v rámci celého systému – při změnách legislativy, v kuloárech ministerstva nebo třeba v akreditačních komisích.

Přeji si, abychom se pokusili všichni soustředit na systémový posun vpřed, vyřešení dostatku absolventů učitelství nastupujících do škol s kvalitní výbavou pro svoji profesi. Věřím, že k tomu přispějí inovace v pregraduální přípravě, zvětšování podílu reflektované praxe v rámci studia, jakož i přehodnocení systému akreditačních mechanismů v učitelských programech. EDUin se bude věnovat otázce přípravy na učitelskou profesi ve svém každoročním Auditu vzdělávacího systému, jehož aktuální verze bude zveřejněná na konci zimy. V novém roce chystáme i seriál mapující pozitivní změny na fakultách, abychom vyzdvihli příklady dobré praxe.

Vím, že v první řadě k nadšení studentů učitelství a zájmu o obor jako takový přispějí obětaví a entuziastičtí vyučující na fakultách a všem takovým, kteří se o toto snaží, za to ze srdce děkuji a spolu se mnou i celý EDUin. 

Miroslav Hřebecký, programový ředitel
17. prosince 2020

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články