Tisková zpráva: Co říkají maturitní data o epizeuxi

Iniciativa Maturitní data – odtajněno zpracovala dostupné výsledky maturitních testů a představí je příští týden na tiskové konferenci.

Praha, 27. května 2016 – K čemu je možné využít maturitní data, ukazujeme na příkladu diskutované úlohy o epizeuxi. Výsledky potvrzují, že u této úlohy, která neověřuje nic důležitého, zbytečně ztratila bod velká většina maturantů. Výsledky jednotlivých testových úloh zveřejnil Cermat. Celkové výsledky s přehlednými grafy ukazujícími poměr správných a špatných odpovědí pro každou úlohu představíme na tiskové konferenci v úterý 31. května.

Výsledky úloh státních maturit přehledně graficky zpracovala iniciativa Maturitní data – odtajněno. Názorně vypovídají o tom, co maturující ovládají, a co ne. Můžeme lépe posoudit, jaké úlohy jsou v testu účelné, a jaké jsou naopak samoúčelné: ve skutečnosti nic podstatného neověřují, ale zbytečně vyhazují od maturity žáky některých škol.

V úloze, v níž žáci hledali v básni verš s epizeuxí, neuspěly skoro dvě třetiny prvomaturantů (65,8 %). U těch, kteří dělali maturitu v opravném (neuspělo 88,4 %) nebo náhradním termínu (neuspělo 87,2 %), je výsledek ještě drtivější. Je tedy zřejmé, že debata o smyslu­plnosti této úlohy byla a je na místě. Maturitní data ukazují, že v testu je více úloh, které neověřují žádnou opravdu důležitou dovednost nebo znalost, ale zbytečně na nich ztroskotá mnoho maturujících.

Graf včetně výchozího testu a celé maturitní úlohy najdete ZDE ve formátu PDF.

Takto zpracované výsledky maturitních testů z českého jazyka a literatury a z matematiky představí Oldřich Botlík, zakladatel iniciativy Maturitní data – odtajněno, v úterý 31. května v 10.30 na tiskové konferenci ve Skautském institutu na Staroměstském náměstí 4.

Oldřich Botlík, zakladatel iniciativy Maturitní data – odtajněno, řekl: „Zveřejněná data umožňují mnohem věcnější debatu o třech zásadních věcech. Za prvé: Je to, z čeho středoškoláky zkoušíme, opravdu důležité? Za druhé: Je to, co středoškoláky vyučujeme (protože je z toho zkoušíme), opravdu důležité? Za třetí: Co středoškoláci opravdu umějí?
Graf úlohy, v níž měli maturanti hledat epizeuxis, je výmluvný. Číselné výsledky maturity přinášejí i mnohem překvapivější výsledky. Ty chceme veřejnosti a novinářům představit příští týden.“

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
1 Komentář
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vaclav Votruba
Vaclav Votruba
4 years ago

Graf a celá zpráva má stejnou hodnotu jako otázky v pořadu Nikdo není dokonalý. Že tato otázka pro maturující v opravném termínu je obtížnější odpovídá tomu, že je to pro ně opravný termín. Jeden bod, zvláště z této úlohy, o maturitě nerozhoduje – v každém testu je určitý objem příkladů, které by měl zvládnout i podprůměrný žák, aby dosáhl na rozhodnutí „udělal“.