Tisková zpráva: Graf ukazuje, že rychle přibývá propadajících kvůli testu z češtiny

Ministryně školství se mýlí, když označuje meziroční změny výsledků za nevýznamné.

Praha, 23. května 2016 – Důležitost dostupnosti maturitních dat ukázala tisková konference Ministerstva školství a Cermatu k výsledkům testů letošních státních maturit. Upozorňujeme na rozpor mezi výrokem z tiskové konference a realitou.

Ministryně na tiskové konferenci konstatovala: „Došlo k mírnému zhoršení v českém jazyku a literatuře, ale toto zhoršení je skutečně tak mírné, že mu nepřikládáme zásadnější význam.“

kk

Jak ukazuje graf, jde o mylnou interpretaci faktů.  Už jednou jsme upozornili na skutečnost, že maturita se stává nástrojem znevýhodňujícím žáky negymnaziálních oborů. Meziroční průměrná změna okolo jednoho či dvou procentních bodů se může zdát nevýznamná u celé skupiny maturujících, něco jiného je ale patrné, pokud se podíváme na výsledky žáků odborných škol. Významně roste počet propadlých negymnazistů právě v testu z ČJL (od loňska o cca 900 žáků), přestože na těchto školách opět došlo k významnému poklesu celkového počtu maturujících (o cca 2 900 žáků).

Možnost, že by k této změně pouhým zhoršením znalostí a dovedností maturantů, je vyloučená. Pokud by test z ČJL byl stále stejně náročný, průměrné výsledky za tak velkou skupinu (jde přibližně o 2/3 maturující populace) by se takto vyvíjet nemohly.

Vývoj propadovosti žáků SOŠ: 2,5 % (2013), 3,9 % (2014), 9,5 % (2015) a 12,3 % (2016 – zatím nedokončený ročník). To je o cca 10 % během tří let!

Oldřich Botlík, zakladatel iniciativy Maturitní data – odtajněno, řekl: „Tento případ opět ukazuje, jak je důležité, aby maturitní data byla veřejně dostupná. Pak by nebylo možné, aby ministerstvo při informování o výsledcích maturity některá čísla prostě neposkytlo, případně některé údaje dezinterpretovalo. Například počty maturujících a neúspěšných gymnazistů a negymnazistů bylo nutno spočítat jen přibližně, a to na základě vývojových trendů a výroku ředitele Cermatu, že „všechny křivky úspěšnosti jsou srovnatelné“. Veřejně dostupná, podrobná a spolehlivá data o výsledcích vzdělávání mají a musejí být nástrojem veřejné kontroly vzdělávací politiky. O maturitě to platí zvlášť, protože ta ovlivňuje životy konkrétních lidí.“

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments