Tisková zpráva: Je nutné uvolnit učitelskou profesi VŠ vzdělaným

ilustrační foto (c) KL

Praha, 31. května – V současnosti je ve vnějším připomínkovém řízení návrh novely zákona 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících. Záměr MŠMT rozšířit kvalifikační předpoklady pro vstup do učitelské profese pouze ve prospěch učitelů odborného výcviku (mistrů) na učilištích a středních odborných školách je nedostatečný. Okolnosti vyžadují rozšíření možností vstupu do učitelské kvalifikace pro všechny stupně škol a jejich zaměření.

Návrh novely předpokládá rozšíření kvalifikačních kritérií  s cílem umožnit provádět pedagogickou činnost v rámci „odborného výcviku“. Ministerstvo školství tím chce řešit zoufalý nedostatek „mistrů“ na českých učilištích.

Považujeme takové řešení za potřebné vzhledem k situaci na českých učilištích, nicméně jako nedostatečné s ohledem na podmínky a situaci v celém českém školství:

  • Průměrný věk českých učitelů každoročně narůstá, zanedlouho dosáhne 50 let.
  • V některých aprobacích (matematika, fyzika, chemie) citelně chybí učitelé již dnes, situace bude gradovat.
  • Mnoho absolventů učitelských studijních programů odchází kvůli nevyhovujícím profesním podmínkám jinam, ať už přímo po absolutoriu, nebo v prvních letech výkonu učitelské profese.
  • Současný stav studia učitelství na českých VŠ odrazuje řadu potenciálních učitelů od získání kvalifikace.
  • Současná situace nutí mnoho ředitelů dlouhodobě zaměstnávat nekvalifikované učitele na výjimku, čímž se ne vlastní vinou dostávají na hranu zákona.

Z těchto a dalších důvodů požadujeme:

  • Uvolnění pedagogické profese pro všechny absolventy VŠ.
  • Navržení smysluplného období, v němž si takový adepti učitelství doplní pedagogické vzdělání.
  • Dokončení návrhu kariérního řádu, jenž by umožnil alternativu k atestaci pro učitelskou profesi.

Bob Kartous, analytik a vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Na nutnost rozšířit možnosti vstupu do pedagogické profese upozorňujeme každoročně v Auditu vzdělávacího systému v ČR. Je nepochopitelné, že ministerstvo školství stále podléhá tlaku zájmových skupin, reprezentujících dnešní profesní skupiny v českém školství, aniž by si připustil varovný stav a tendence vývoje související s učiteli na českých školách.  Spoléhat pouze na slib zvýšení mezd je neprozřetelné. Ze střednědobého hlediska nezbude nic jiného než k uvolnění profese přikročit, oddalování pouze zkracuje možnou dobu pro takové řešení, které nebude pouze záchranou situace v poslední chvíli.“

Připojit se s

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
4 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Radek Sárközi
Radek Sárközi
4 years ago

EDUin nemá žádný mandát cokoliv požadovat…

Petr Kordik
Petr Kordik
4 years ago

EDUin je pan Feřtěk, který nikdy pořádně na ZŠ ani na SŠ neučil, ale vše ví a zná. Od MŠ až po VŠ. Já jsem fyzioterapeut a učitel biologie, podle Feřtěků bych asi mohl dělat lékaře.

Radek Sárközi
Radek Sárközi
4 years ago
Reply to  Petr Kordik

“U teoretického didaktika není na škodu, že nikdy neučil, naopak! Díky tomu přesně ví, jak by vše mělo být, bez toho, aby byl ovlivněn realitou, a tím byl jeho pohled na správnou výuku daného předmětu zkreslen.”

Zdenek Sotolar
Zdenek Sotolar
4 years ago

alternativu k atestaci pro učitelskou profesi.

Navrhované atestace tzv. kariérního řádu byly nesmyslné. Ale jaké alternativy EDUin navrhuje? Je to jen snaha obejít dohodnutá pravidla. Proč by kvalifikovaný absolvent pedagogického studia s atestací měl být alternován někým s nepedagogickým vzděláním a s nějakou alternativní atestací? Proč by pak vůbec měly existovat pedagogické fakulty a řádné atestace? To je svět dobře známých socialistických výjimek.