Tisková zpráva: Je nutné uvolnit učitelskou profesi VŠ vzdělaným

ilustrační foto (c) KL

Praha, 31. května – V současnosti je ve vnějším připomínkovém řízení návrh novely zákona 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících. Záměr MŠMT rozšířit kvalifikační předpoklady pro vstup do učitelské profese pouze ve prospěch učitelů odborného výcviku (mistrů) na učilištích a středních odborných školách je nedostatečný. Okolnosti vyžadují rozšíření možností vstupu do učitelské kvalifikace pro všechny stupně škol a jejich zaměření.

Návrh novely předpokládá rozšíření kvalifikačních kritérií  s cílem umožnit provádět pedagogickou činnost v rámci „odborného výcviku“. Ministerstvo školství tím chce řešit zoufalý nedostatek „mistrů“ na českých učilištích.

Považujeme takové řešení za potřebné vzhledem k situaci na českých učilištích, nicméně jako nedostatečné s ohledem na podmínky a situaci v celém českém školství:

  • Průměrný věk českých učitelů každoročně narůstá, zanedlouho dosáhne 50 let.
  • V některých aprobacích (matematika, fyzika, chemie) citelně chybí učitelé již dnes, situace bude gradovat.
  • Mnoho absolventů učitelských studijních programů odchází kvůli nevyhovujícím profesním podmínkám jinam, ať už přímo po absolutoriu, nebo v prvních letech výkonu učitelské profese.
  • Současný stav studia učitelství na českých VŠ odrazuje řadu potenciálních učitelů od získání kvalifikace.
  • Současná situace nutí mnoho ředitelů dlouhodobě zaměstnávat nekvalifikované učitele na výjimku, čímž se ne vlastní vinou dostávají na hranu zákona.

Z těchto a dalších důvodů požadujeme:

  • Uvolnění pedagogické profese pro všechny absolventy VŠ.
  • Navržení smysluplného období, v němž si takový adepti učitelství doplní pedagogické vzdělání.
  • Dokončení návrhu kariérního řádu, jenž by umožnil alternativu k atestaci pro učitelskou profesi.

Bob Kartous, analytik a vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Na nutnost rozšířit možnosti vstupu do pedagogické profese upozorňujeme každoročně v Auditu vzdělávacího systému v ČR. Je nepochopitelné, že ministerstvo školství stále podléhá tlaku zájmových skupin, reprezentujících dnešní profesní skupiny v českém školství, aniž by si připustil varovný stav a tendence vývoje související s učiteli na českých školách.  Spoléhat pouze na slib zvýšení mezd je neprozřetelné. Ze střednědobého hlediska nezbude nic jiného než k uvolnění profese přikročit, oddalování pouze zkracuje možnou dobu pro takové řešení, které nebude pouze záchranou situace v poslední chvíli.“

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
4 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Radek Sárközi
Radek Sárközi
2 years ago

EDUin nemá žádný mandát cokoliv požadovat…

Petr Kordik
Petr Kordik
2 years ago

EDUin je pan Feřtěk, který nikdy pořádně na ZŠ ani na SŠ neučil, ale vše ví a zná. Od MŠ až po VŠ. Já jsem fyzioterapeut a učitel biologie, podle Feřtěků bych asi mohl dělat lékaře.

Radek Sárközi
Radek Sárközi
2 years ago
Reply to  Petr

“U teoretického didaktika není na škodu, že nikdy neučil, naopak! Díky tomu přesně ví, jak by vše mělo být, bez toho, aby byl ovlivněn realitou, a tím byl jeho pohled na správnou výuku daného předmětu zkreslen.”

Zdenek Sotolar
Zdenek Sotolar
2 years ago

alternativu k atestaci pro učitelskou profesi.

Navrhované atestace tzv. kariérního řádu byly nesmyslné. Ale jaké alternativy EDUin navrhuje? Je to jen snaha obejít dohodnutá pravidla. Proč by kvalifikovaný absolvent pedagogického studia s atestací měl být alternován někým s nepedagogickým vzděláním a s nějakou alternativní atestací? Proč by pak vůbec měly existovat pedagogické fakulty a řádné atestace? To je svět dobře známých socialistických výjimek.