Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Je důležité dobře nastavit prostupnost v rámci zkoušky.
Ministr školství Petr Gazdík uvádí jako jednu ze svých priorit v čele úřadu proměnu maturitní zkoušky. Přiklání se k návrhu, který vytvořil think thank Univerzity Karlovy Vzdělávání 21. Gazdík počítá s tím, že by se maturita rozdělila na dva druhy – profesní a vysokoškolskou. EDUin ale upozorňuje, že je důležité myslet na prostupnost celého systému a konkrétní podobu maturity.
Změna maturity je i v programovém prohlášení vlády: „Zaměříme se na ověřování získaných kompetencí a gramotností v uzlových bodech vzdělávání a na základě toho připravíme změny v přijímacích, maturitních i závěrečných zkouškách, včetně důrazu na jejich digitalizaci.“
EDUin vítá, že ministr Gazdík chce tuto dvouúrovňovou maturitu zavést. Zcela klíčové je nastavení dobré prostupnosti celého systému a vybudování dostatečné nabídky příležitostí, jak si i později bez opakování střední školy doplnit maturitu na vyšší úroveň.
Navrhovaná úprava příliš neřeší samotný obsah zkoušky. Podoba maturity totiž i v návrhu think thanku vypadá téměř stejně jako ta, kterou studenti dělají nyní. Podle návrhu V21 by například zkouška z českého jazyka měla: „ověřovat schopnost maturanta porozumět textu, zformulovat myšlenku, podpořit svůj názor věcnými argumenty“.
Přitom toto už současná maturitní zkouška ověřuje. Návrh V21 tedy v této oblasti nepřichází se žádnou zásadní proměnou samotného obsahu maturity.
Jan Zeman, analytik EDUinu: „Je čas vyložit karty na stůl. Není třeba mít za týden hotovou přesnou podobu nové maturity, ale minimálně přesnější scénáře by zrychlily debatu a mohly by včas zastavit nedostatky, které jsou u ‚vývoje‘ inovací běžné a je třeba se o nich bavit. Nepříjemné dohady o podobě závěrečné práce, prostupnosti nebo obtížnosti budou u konkrétních návrhů koncepce maturity samozřejmostí, ale pro MŠMT zde platí to samé co pro maturanty. Těžko na cvičišti, lehko na bojišti.”