Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Tisková zpráva: Za dva roky se nic nevyřeší, spory o maturitu se jen odloží

20. 2. 2020
EDUin
DSC3064-1-scaled

Praha, 20. února – Ve školském výboru Poslanecké sněmovny se hlasovalo o tom, z čeho by měli příští rok maturovat žáci středních škol. Poměrem hlasů 8:4 byl přijat pozměňovací návrh poslanců Karla Raise, Ivo Vondráka a Kateřiny Valachové k návrhu ministerstva školství na odklad maturity ze tří předmětů. Chce zavedení státní maturitní zkoušky ze tří předmětů odložit o dva roky, tedy na školní rok 2022/23.

Podle předkladatelů pozměňovacího návrhu k novele školského zákona dávají dva roky dostatek času na to, aby ministerstvo školství dokázalo vyřešit nemalé problémy současné podoby maturitní zkoušky a k tomu připravit a „odzkoušet“ zavedení novinky, kterou má model státní maturity doplnit – tou má být ústní zkouška z matematiky. Za dva roky tak budeme řešit stejný problém – co vlastně má státní maturita ověřovat? Jak má vypadat oborová struktura středních škol, kterých se maturita týká? A kterých se týkat nemá? Paradoxní je, že si toho jsou sami poslanci jdoucí proti vládnímu návrhu alespoň z části vědomi. „Chceme mít jistotu, že testujeme pouze to, co se naučí, a proto musíme revidovat soustavu oborů a rámcové vzdělávací programy (RVP),“ pojmenovala jeden z problémů současných maturit, které by se během této dvouleté lhůty měly dořešit, Kateřina Valachová.

Ministerstvo školství v příštích dvou letech kompletní dokončení revize RVP i celkovou proměnu oborové struktury středních škol může maximálně zahájit, ale nemůže ji v žádném případě stihnout. Že se Kateřina Valachová s Robertem Plagou neshodnou na tom, kdo může za to, že ještě proměna RVP není hotová, nikoho příliš nepřekvapí. Stejně jako to, že o ní Kateřina Valachová ve školském výboru mluvila – byla to ostatně ona, kdo sliboval, že státní maturita ze tří předmětů bude ověřovat dosažení znalostí a dovedností podle revidovaných RVP. Ty ale zatím neexistují, natož aby se podle nich začala měnit výuka na školách. I kdyby však ministerstvo revizi RVP ve lhůtě diktované tímto návrhem dokončilo, v přípravě absolventů středních škol se výuka podle nových cílů a obsahu vzdělávání projeví s mnohaletým odstupem.

„Věříme, že poslanci nepodlehnou tlaku domněnek části členů školského výboru a podpoří původní vládní návrh, který zachovává status quo a umožňuje zahájit debatu, kterou český vzdělávací systém potřebuje. Než se pustíme do radikálních změn, je třeba řadu věcí vyjasnit. Například v revidovaných RVP pojmenovat, jak se mají proměnit cíle, obsah a způsoby vzdělávání. Vyjasnit, jak má vypadat struktura vzdělávacího systému na úrovni středního školství. Nebo jak se má ověřovat výsledek vzdělávání na konci střední školy a koho se má nově vymezená maturita týkat,“ říká Karel Gargulák, analytik EDUin.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články