Kompetence pro práci v budoucnosti: Vzdělávací instituce, firmy a vzdělávací politika

ilustrační foto. by Lucélia Ribeiro (flickr.com) (CC BY-SA 2.0)

Institut pro budoucnost při Výzkumném ústavu Phoenix University vypracoval materiál, který se snaží analyzovat hnací síly, které určí vývoj budoucnosti v oblasti práce, a k nim přiřadil deset kompetencí, které v takto designované budoucnosti zajistí adaptabilitu. Třiadvacetistránkový materiál vám přinášíme formou seriálu. Za překlad děkujeme Kamilu Uhlířovi, dobrovolnému spolupracovníku EDUin.

 „Vzdělávací instituce prvního, druhého a navazujících stupňů jsou z velké části výtvorem infrastruktury technologie a sociálních podmínek minulosti. Prostředí se změnilo a vzdělávací instituce by měly zvážit, jak na to rychle odpovědět a přizpůsobit se,“ praví se v závěru materiálu Kompetence pro práci budoucnosti 2020. Poslední díl seriálu přináší shrnutí doporučení, jak přizpůsobit vzdělávání potřebám budoucnosti.

Výsledky tohoto výzkumu mají dopad na jednotlivce, vzdělávací instituce, firmy i státní úřady.

Aby se stali úspěšnými, musí jedinci prokázat prozíravou orientaci v rychle se měnícím prostředí forem organizací a požadavků na kompetence. Častěji po nich bude požadováno průběžně přehodnocovat potřebné kompetence a rychle dát dohromady správné zdroje k jejich doplnění a rozvoji. Pracovníci v budoucnosti budou muset být adaptabilní celoživotní studenti.

Vzdělávací instituce prvního, druhého a navazujících stupňů jsou z velké části výtvorem infrastruktury technologie a sociálních podmínek minulosti. Prostředí se změnilo a vzdělávací instituce by měly zvážit, jak na to rychle odpovědět a přizpůsobit se. Některé směry změn mohou zahrnovat:

  • více důrazu na rozvoj kompetencí jako je kritické myšlení, porozumění a analytické schopnosti
  • integrace gramotnosti nových médií do vzdělávacích programů
  • zahrnutí experimentálního učení se zaměřením na soft skills – např. schopnost spolupráce, práce ve skupinách, rozpoznávání emočních podnětů
  • rozšíření skupiny vzdělávajících se od náctiletých a mladých dospělých až do dospělosti

Firmy také musí dávat pozor na měnící se prostředí a přizpůsobit své plánování pracovních sil a rozvojové strategie tak, aby odpovídalo budoucím požadavků na kompetence. Profesionálové z oblasti lidských zdrojů musí zvážit tradiční metody identifikace důležitých kompetencí a stejně tak výběru a rozvoje talentu. Strategie pro pracovní sílu, vedoucí k udržení firemních cílů, by měla být jedním ze stěžejních výstupů profesionálů v oblasti lidských zdrojů a měla by zahrnovat spolupráci s univerzitami na problému celoživotního vzdělávání a požadavků na kompetence.

Tvůrci vládní politiky musí reagovat na změny v prostředí, musí se ujmout vedoucí role a učinit ze vzdělávání národní prioritu. Pokud nebude vzdělávání prioritizováno, riskujeme ztrátu naší schopnosti připravit se na zdravou a udržitelnou budoucnost. Abychom byli připraveni a naše firmy konkurenceschopné, tvůrci politiky by měli vzít v potaz celou škálu kompetencí, jež budou občané potřebovat a zároveň také důležitost celoživotního vzdělávání a neustálého obnovování kompetencí.

Díl 1.: Proč je potřeba zamýšlet se nad změnami

Díl 2.: Jak promění společnost dlouhověkost a computerizace

Díl 3. : Svět propojený novými médii a strukturami

Díl 4. : Rozpoznat význam, předvídat jednání druhých a umět se adaptovat

Díl 5.: Orientace v kulturách, informatické myšlení a adaptace na nová média

Díl 6: Napříč disciplínami, s přístupem designérů a s orientací v informacích ve virtuálním světě spolupráce

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

2 komentářů k "Kompetence pro práci v budoucnosti: Vzdělávací instituce, firmy a vzdělávací politika"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
1 year 3 months ago
Díl 1.: Proč je potřeba zamýšlet se nad změnami- protože autobus Díl 2.: Jak promění společnost dlouhověkost a computerizace -bude potřeba více LDN a geriatrů Díl 3. : Svět propojený novými médii a strukturami- a běda jak vypadne elektrika Díl 4. : Rozpoznat význam, předvídat jednání druhých a umět se adaptovat- tak to už umí lidstvo tisíce let,to není potřeba nijak rozvíjet Díl 5.: Orientace v kulturách, informatické myšlení a adaptace na nová média – opět v přeneseném slova smyslu tisíce let stará znalost a schopnost lidstva.Lidově – nic nového pod sluncem. Chtěla bych se taky živit takovými studiemi. Díl… Více »
vittta
vittta
1 year 3 months ago

Mě na tom zaujalo hlavně to, že je ta studie prezentována EDUinem jako cosi vyjímečného, jako něco nadčasového, hodného pozornosti jak odborné, tak laické veřejnosti.
Přitom to je – alespoň podlě mě, naprosto rekordní blábol, navíc neEDUinově segregační, kamsi úplně vymizeli obyčejní lidé, co se živí rukama, nebo kteří nemají schopnosti na činnosti, které mají být běžné, tedy mají buď různá postižení mentálního rázu, nebo prostě jen nízké IQ.
Kdybych věděl, kdo ten výzkum platí, dokázal bych velice přesně vyhodnotit stav společnosti, ve které studie vznikla.

wpDiscuz