Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Hodnotíme kvalitu programu v oblasti vzdělávání, zkušenosti s dosavadním působením strany a politickou kvalitu, věrohodnost a odbornou zdatnost stranických expertů.
Praha, 23. října 2013 – V předvolebním týdnu zveřejňuje obecně prospěšná společnost EDUin názor na schopnost stran posunout oblast školství a vzdělávání žádoucím směrem. Sestavili jsme jednoduchý přehled stran, jejichž účast v příští sněmovně je alespoň teoreticky možná. Doplňujeme krátké vysvětlení silných a slabých stránek každé z nich.
Posuzovali jsme kvalitu programů a obeznámenost politiků s moderními trendy v pedagogice, schopnost navrhnout komplexní opatření bez vnitřních rozporů mezi jednotlivými body a započítali jsme zkušenost s působením představitelů každé ze stran v praktické politice.
V hodnocení jsme zohlednili, nakolik jsou politici schopni a ochotni naplňovat obraz moderního vzdělávání, jak ho vnímá EDUin. Tedy: zachování autonomie škol, individualizaci výuky, důraz na formativní hodnocení, podporu slabších, kontinuitu vzdělávací politiky a metodickou podporu škol místo plošné kontroly.
ČSSD
Klady: Aktivní expert a stínový ministr Marcel Chládek, který se v posledních letech vzdělávání intenzivně věnuje a přináší do debaty ocenění hodné nápady a řešení.
Zápory: Chládkovy názory se ale ve volebním programu ČSSD fakticky nepromítají. Ten je v zásadě velmi konvenční a klade důraz hlavně na kontrolu a vzdělávání na objednávku průmyslu. Nevíme tedy, co po vítězství socialistů můžeme od této strany v oblasti vzdělávání očekávat.
ODS
Klady: Kvalifikovaný expert Petr Fiala, který se osvědčil ve funkci ministra. Jasně strukturovaný program, kde jsou vyjmenována konkrétní opatření. Důraz na kontinuitu vzdělávací politiky a podporu slabších a zvýšení kvality škol prostřednictvím metodické podpory.
Zápory: Rozpory v některých bodech. Například výslovný důraz na zachování víceletých gymnázií koliduje se snahou snížit selektivitu vzdělávacího systému.
Zelení
Klady: Kvalifikovaný expert Ondřej Liška. Obsahově vynikající a dobře strukturovaný program. Jasný důraz na inkluzívní školství a podporu slabších. Odhodlání nepodléhat proprůmyslové orientaci vzdělávání. Zelení vnímají, že škola musí pamatovat především na osobní rozvoj žáků a studentů.
Zápory: Nejde o zápor, ale je třeba konstatovat nízkou kompatibilitu s programy ostatních stran, které se pravděpodobně ocitnou ve sněmovně. Paradoxně nejvíce shodných bodů lze najít s programem ODS.
ANO 2011
Klady: Kvalifikovaný experti Jiří Zlatuška a Helena Válková. Kvalitní část programu věnovaná vysokému školství.
Zápory: Nulová zkušenost s tím, jak bude vypadat reálná politika strany, která se poprvé ocitne ve Sněmovně. V programu silný důraz na proprůmyslovou orientaci vzdělávání.
Piráti
Klady: Jako jedni z mála jasně říkají, že školství a vzdělávání není totéž a kladou důraz na to, že vzdělávat by mělo celé společenské prostředí, v němž se pohybujeme.
Zápory: Nesystematičnost programu. Piráti jsou osvěžující v jednotlivých nápadech, nenajdeme ale u nich komplexní návrh, co v současném systému zachovat a co změnit.
TOP 09
Klady: Několik dobrých nápadů v programu. Například praxe učňů a středoškoláků v zahraničí a zákon o finanční podpoře studentů.
Zápory: Spíše rozpačité zkušenosti s politiky TOP 09 ve školském výboru a jasně proprůmyslová orientace volebního programu. Mluví se tu výslovně o potřebě školství okamžitě předělat tak, aby lépe sloužilo průmyslu.
KDU-ČSL
Klady: Nová tvář, expert Ivan Gabal. Část programu věnovaná předškolnímu vzdělávání a rodičovství. Důraz na etiku ve vzdělávání.
Zápory: Velmi rozporná zkušenost s některými lidovci v úřednických pozicích MŠMT. Prosazování plošných testů na základních školách. Program je slabý v konkrétních opatřeních ke zlepšení kvality vzdělávání.
KSČM
Klady: Svou snahu o návrat ke vzdělávacímu modelu minulého století nijak nezastírají.
Zápory: Návrat k jednotné škole, dozoru, orientaci na průmysl. K zastaralému a neefektivnímu vzdělávání.
SPOZ
Klady: Žádné.
Zápory: Program a vyjádření expertů jsou ještě výrazně totalitnější než u komunistů. Omezení počtu maturantů, jednotné osnovy, likvidace alternativního vzdělávání, důraz na centralismus a kontrolu.
ÚSVIT PŘÍMÉ DEMOKRACIE TOMIA OKAMURY
Klady: Žádné.
Zápory: Naprosto chaotický, nekvalifikovaný a vnitřně rozporný program. Nízká úroveň expertů.
Podrobnější komentář k záměrům jednotlivých stran najdete na stránkách eduin.cz ve sloupcích Tomáše Feřtka: Pravice, středové strany a nová hnutí, levice.
Zdeněk Slejška, ředitel EDUin, o.p.s., řekl: „Oceňujeme, že kvalita předvolební debaty o vzdělávání se výrazně zvýšila, stejně jako odborná erudice většiny reprezentantů, které strany do debaty vysílají. Situace oproti roku 2010 je především díky zavedeným stranám mnohem důstojnější a doufáme, že se podaří po volbách dosáhnout shody na tom, co je třeba v oblasti vzdělávání ihned udělat. Předvolební debaty ukázaly, že možnost dohody tu existuje.“