Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Vybírat auto a střední školu není totéž

4. 3. 2013
EDUin
fertek

Publikujeme komentář z Respektu (ZDE) vysvětlující, proč webová aplikace serveru aktualne.cz nabízející výsledky loňských maturitních písemek (ZDE), nemůže být považována za nástroj umožňující vyhledat nejlepší střední školu. Starší text na toto téma pro Respekt ZDE.

Když loni v říjnu vysoudil redaktor Lidových novin Tomáš Němeček zpřístupnění dat ze státních maturit a zveřejnil je ve speciální příloze deníku, odolal přirozenému novinářskému puzení věci zjednodušovat a uveřejnit žebříček „nejlepších“ středních škol. Minulý týden se objevila stejná data ve webové aplikaci serveru aktualne.cz a tentokrát už redakce neodolala. Pod titulkemVyberte si nejlepší střední školu jste mohli vyhledávat podle oboru či kraje, kde škola působí, a kromě výsledků v jednotlivých testech se nabízí i možnost seřadit všechny školy podle celkové, v procentech udávané, maturitní úspěšnosti.

Jenže takhle to může fungovat leda tak v motoristickém magazínu, kde obodujete velikost kufru, zrychlení z nuly na sto a brzdnou dráhu, z toho spočítáte průměr a řeknete, že vám vyšlo nejlepší auto. I u aut by to byl problematický postup, u škol to takhle nefunguje už vůbec. Nelze vzít výsledky testů z matematiky, češtiny a písemných prací, navíc ve dvou různých úrovních obtížnosti, a zprůměrovat je. Důvodů je hned několik.

Za prvé, maturita nezměří kvalitu školy a to i v případě, že by byla bez chyb. Což věru nebyla a všichni si to pamatují. Snad může změřit úspěšnost školy v orientaci na výkon. Tedy jak byla škola úspěšná ve snaze dostat do studentů předepsaný objem látky. Co ale změřit neumí, je, nakolik umí škola vybavit studenty takzvanými měkkými dovednostmi jako je flexibilita, komunikace, empatie, schopnost chápat souvislosti. Znalosti jsou důležité, ale o úspěchu v profesi rozhodují ony těžko měřitelné dovednosti. Je dobře, že se jim už některé školy věnují, ale změřit je zatím neumíme.

Za druhé – žebříček nevypovídá ani tak o kvalitě školy, jako o tom, kdo na ně chodí. Když si vyberete na elitní gymnázium děti s nadáním pro akademické disciplíny a budete jejich kvalitu měřit testy z akademických disciplín, dosáhnete nejspíš lepšího výsledku, než když někoho vychováváte k manuální profesi a testujete ho testem akademických znalostí. Proto o kvalitě školy a jejích učitelů říká maturitní výsledek, ne snad nic, ale jen velmi málo.

A konečně, maturita měla dvě úrovně. V zásadě byla nastavena tak, že kdo šel snazší cestou (psal jednoduchý test a písemku ze smažení palačinek), byl odměněn. Kdo měl ambice (psal těžší test a psal třeba úvahu), vystavoval se riziku a často na něj doplatil. Navíc pokud třeba těžší matematiku psal ze třídy jen jeden student a uspěl na 90 %, dostane škola v tabulkách 90%. Pokud na jiné psalo těžší maturitu třicet žáků a jejich výsledky se pohybovaly od 50% do 90% a v průměru uspěli na 70%, v tabulce se objeví 70%. Ale znamená to, že druhá škola je horší?

Navíc redakce Aktuálně.cz zprůměrovala všechny výsledky (všechny testy a písemky ve dvou různých úrovních) a z nich vyšlo ono konkrétní číslo „kvality“ školy v procentech. Když se vrátíme k onomu motoristickému příměru, bylo by to, jako by vám někdo sdělil, že průměrná škodovka má spotřebu pět litrů (počítáno od Citiga po Superb), kdežto Citroen osm litrů (od nějakého mini po obří dodávku). Byla by vám taková informace k něčemu?

Jedna optimistická zpráva na konec. Přesně tyto argumenty se objevily krátce po zveřejnění v diskusi pod původním článkem. Už druhý den zmizel i s titulkem o výběru nejlepší školy a data jsou dnes dostupná v aplikaci, pod níž se snaží autoři ony záludnosti vysvětlit. Ocenitelná míra sebereflexe. Mít možnost podívat se na výsledky maturit online je dobré, ale přesto vážené rodiče prosím, aby nebrali vážně první dvě věty: Hledáte pro svého syna či dceru tu nejlepší střední školu? Nabízíme vám databázi, v níž ji můžete najít. Proč nemohou být pravdivé, je snad jasné.

Starší vysvětlující text k tématu čtěte ZDE.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články