Sdílet článek
v dnešním bEDUinu, který shrnuje dění od 26. 5. do 1. 6., se věnujeme těmto tématům:
Novele školského zákona;
Cermatu;
současným reformám školství.
Pavel Trejbal 2. 6. 2025
v dnešním bEDUinu, který shrnuje dění od 26. 5. do 1. 6., se věnujeme těmto tématům:
Novele školského zákona;
Cermatu;
současným reformám školství.
Týden stručně
Poslanci nakonec schválili velkou novelu školského zákona. Po měsících obstrukcí ze strany opozice, která nesouhlasí zejména s převodem financování nepedagogů, se vládě podařilo tento zásadní legislativní balíček prosadit. Přes veškerou kritiku nakonec i se zmíněnou změnou financování. Pokud novela projde Senátem a stvrdí ji podpisem prezident Petr Pavel (který k ní měl rovněž výhrady), tak si podle ministra školství Mikuláše Beka samosprávy polepší. Jenže zástupci samospráv to tak pozitivně nevidí. Nejenže považují peníze navíc na pokrytí všech nákladů za školníky či kuchařky za nedostatečné, ale očekávají i značný nárůst administrativní zátěže. Převod má začít platit od začátku příštího roku. Problematický je i převod ONIVek, tedy prostředků k pokrytí nákupu učebnic a pomůcek, plavání pro žáky či vzdělávání a pojištění učitelů. „Doteď platil princip, že vše, týkající se přímo výuky, šlo za státem – finančně i kompetenčně. Prolomení této jasné dělby je za nás špatně,“ připomíná programový ředitel Miroslav Hřebecký postoj EDUinu. Přestože debata o financování nepedagogů v debatě o novele jasně dominovala, rozhodovalo se o řadě dalších důležitých věcí. O budoucím působení sociálních pedagogů na českých školách, kteří prokazatelně pomáhají dětem z horšího socioekonomického zázemí či o penězích navíc pro školy z vyloučených lokalit. Obojí s novelou prošlo. A pokud vstoupí v platnost, tak půjde o důležitý krok v rámci snižování nerovností mezi školami i samotnými žáky. Stručný přehled všech podstatných změn najdete na webu EDUinu.
Letošní vítězkou Ceny Global Teacher Prize Czech Republic se stala Eliška Havránková, učitelka odborného výcviku na Akademii Světlá nad Sázavou. Jako vůbec první vítězka z odborné školy zaujala porotu svým přístupem k popularizaci uměleckých řemesel, využíváním IT a rozvojem didaktiky ve svém oboru. Na druhém místě se umístila Anna Babanová z pražské ZŠ Křesomyslova, třetí byl Ondřej Nejedlý ze ZŠ Kunratice. Speciální cenu získala učitelka Solomiia Makovska, která se jako uprchlice před ruskou invazí na Ukrajině stala oblíbenou učitelkou v jihlavské Základní škole T. G. Masaryka. Videomedailonky všech finalistů jsou dostupné ke zhlédnutí na YouTube.
Výzkumy i zkušenosti ze škol ukazují, že fyzická aktivita má pozitivní vliv na učení dětí – nejen na tělesnou kondici, ale i na výkony v matematice, jazycích a paměti. Pravidelný pohyb zvyšuje odolnost vůči stresu a posiluje hipokampus, klíčovou oblast mozku pro paměť a regulaci emocí. I krátké cvičení (stačí 12 minut denně) zlepšuje pozornost a školní úspěšnost. Experimenty ve Švédsku i USA dokládají, že děti s více hodinami tělesné výchovy nebo lepší kondicí mají lepší výsledky v testech. Pohyb se doporučuje i kvůli duševní pohodě, odolnosti vůči stresu a lepší rozhodovací schopnosti – zásadní proto je, aby byly děti ve škole i mimo ni co nejaktivnější.
Státní maturita již nesplňuje své původní cíle: nefunguje jako nástroj srovnání škol, nerozsuzuje stejnou úroveň znalostí a místo sjednocení vzdělávání spíš prohlubuje rozdíly mezi školami, poukazuje v komentáři pro iROZHLAS.cz novinář a pedagog David Klimeš. Míra neúspěšnosti je totiž například na gymnáziích nízká, na učilištích a nástavbách selhává každý třetí až čtvrtý student. Maturitní testy se navíc z roku na rok liší v obtížnosti a každoročně je provází chyby a stížnosti maturantů. Klimeš konstatuje, že státní maturita by měla být zrušena. Nahradil by ji středoškolským minimem a maturitní standardy by nechal v rukou jednotlivých škol.
Nová zpráva o extremismu a předsudečné nenávisti ministerstva vnitra upozorňuje, že v Česku přibývá dětí a mladistvých, kteří se radikalizují. Proces radikalizace probíhá jednotlivě napojením na online komunity. Trend souvisí i s častějším výskytem násilí na školách – s tématem, kterému jsme se již v bEDUinu věnovali. Podle ministerstva vnitra se mladí dostávají do radikálních skupin často přes internetové hry nebo komunitní weby, kde jsou vystaveni násilnému obsahu a vzájemnému hecování.
Výrok týdne
„Ne, určitě to (Cermat) nezvládl dobře, protože kdyby to zvládl dobře, není v maturitním testu z matematiky chyba. To je samozřejmě špatně a kritika Cermatu je namístě. Důležité proto je, abychom i na základě letošní zkušenosti zkusili nastavit systém přípravy testů tak, aby k takovým chybám nedocházelo,“ více zde:
hodnotí státní maturity a přijímačky na střední školy ministr školství Mikuláš Bek.
Rozhovor
Proaktivita v oblasti moderní projektové výuky řemesla, umožnění žákům spolupráce s institucemi, účast na tuzemských i zahraničních stážích nebo profesní rozvoj. To vše zajistilo v letošním ročníku Global Teacher Prize Czech Republic učitelce zlatnictví Elišce Havránkové z Akademie Světlá nad Sázavou první místo.
Životem mladé učitelky ve zlatnické dílně se protíná jako červená nit celoživotní náklonnost k řemeslu. „Přestože řemeslo spojuje několik mých zálib, jako jsou manuální činnost, historie, umění a kreativita, tak trávení času o samotě v dílně mě nikdy úplně nenaplňovalo. Jsem společenský člověk, pro kterého je sdílení jediná forma života. Když přišla nabídka na pozici učitelky odborného výcviku ve zlatnické dílně, byla to pro mě příležitost a výzva. Teď už dobře vím, že teprve spojení řemesla, časté komunikace a kolektivu mladých lidí ve školství mi přináší každodenní pocit radosti,“ říká Eliška Havránková.
Prošla jste řadou stáží a restaurátorských dílen, máte v řemesle vysoké kvalifikace. Co bylo tím zlomem, kdy jste si řekla: chci začít učit?
Původně jsem se věnovala zlatnictví a restaurování a představovala si, že jednou budu někde v muzeu, s nadsázkou řečeno, oprašovat památky. Ale když jsem byla v posledním ročníku vysoké školy, zavolali mi z Akademie ve Světlé nad Sázavou, jestli bych nevzala záskok za kolegyni na mateřské. Nastupovala jsem v prosinci, do už rozjetého školního roku. A teprve tehdy jsem zjistila, že tohle je ta cesta, která mi sedí nejvíc.
Zpočátku jsem měla obavu, že když začnu učit takhle mladá, když mi bylo něco přes pětadvacet, tak se pro mě ta řemeslná stránka zastaví. Že se nebudu dál rozvíjet, protože budu jenom předávat to, co už umím. Ale opak je pravdou. Díky tomu, že žáci nosí do dílny své vlastní návrhy šperků, které před nimi nikdo nedělal, musíme spolu vymýšlet nové technologické postupy úplně od nuly. Jako běžný zlatník nebo restaurátor bych si na takovou škálu věcí vůbec nesáhla, tam pořád dokola opravujete řetízky nebo vyrábíte snubní prsteny. Tady jsem v kontaktu s autorskou tvorbou každý den.
Díky tomu se mi už i stalo, že se mě zlatníci z praxe ptají, jestli jsem někdy něco nezkoušela, nebo jestli s tím už nepřišel nějaký student. Žáci se nebojí pracovat s netradičními materiály, používají třeba plastické hmoty nebo kombinují kov se sklem. Výhodou naší školy je i to, že tu máme spoustu různých oborů, od truhlářů po brusiče, máme školní hutě, kde se taví sklo, máme umělecké vitráže. Každé z těchto řemesel má i třeba odpolední kroužky, moji studenti tak chodí po výuce třeba do brusírny skla a pak ty komponenty kombinují do šperků. Taková zkušenost jim otevírá dveře k dalším oborům – a mně vlastně taky. Zároveň nám chodí i různé zakázky zvenčí.
Můžete přiblížit některé zakázky nebo projekty, kterých jste se měla možnost se studenty zúčastnit, ať už ve spolupráci s institucemi a organizacemi u nás, případně se zahraničním přesahem?
Nedávno jsme například spolupracovali s Národním muzeem na výstavě Nejstarší šperky a ozdoby těla. Kurátorka nás oslovila, žáci navštívili výstavu, pak měli za úkol vytvořit buď šperk inspirovaný nějakým exponátem, nebo úplně nový, ale jen z materiálů, které byly dostupné v paleolitu. Takže jsme brousili kosti, prosívali hlínu a dílna vůbec nevypadala jako zlatnická. Pro mě to byla úplně nová zkušenost, protože škola je obecně takové trošku umělé prostředí, a vždy to tak bude.
Co se týče zahraničních zkušeností, naši žáci se například zúčastnili mistrovství světa v kování v Itálii, kde jeden rok dokonce i vyhráli. V Česku máme velkou výhodu v tom, že se tady umělecká řemesla vyučují už na středních školách, což v zahraničí není běžné. Tam se často jedná jen o soukromé workshopy, mnohdy placené. Takže když se pak potkáme na soutěžích, naši šestnáctiletí žáci stojí vedle padesátiletých mistrů a oba se od sebe navzájem učí. Soutěže mají jasné zadání, které žáci znají s předstihem, ale na samotnou realizaci mají na místě jen dvě až tři hodiny. To je skvělý trénink práce pod tlakem, týmové spolupráce a improvizace. Ne vždy jde všechno podle plánu, ale právě v těch vypjatých chvílích se člověk nejvíc naučí. Žáci si zažijí i to, že už za ně nikdo nic nezachrání a prostě musí najít řešení. A to jsou zkušenosti, které je rozvíjejí nejen profesně, ale i lidsky.
Celý rozhovor Patricie Martinů čtěte na webu EDUinu.
Z edukalendáře
Chcete, aby se čtenáři dozvěděli o vaší události? Vyplňte formulář!