Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

bEDUin 22/2012

11. 6. 2012
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 4.–10. 6. 2012

Klíčová témata týdne:

odvolání ředitele CERMATu, stažení návrhu zákona o VŠ, audit procesů OP Vzdělávání ke konkurenceschopnosti spravovaného MŠMT ukázal jeho zbytečnou složitost

Výrok týdne:

„Ja jsem minuly rok popisoval oblibenou cast mesta ve kterem ziju. Snazil jsem se pouzivat co nejmene souveti a krkolomnych vet. Hlavni pro me byla jednoduchost a eliminovani slov a vet ve kterych se da udelat chyba. Delaljsem to stylem: tam stojí dva velké domy a blok od nich stoji velka lipa. Chvilemi jsem se i trochu stydel za to co a jak pisu ale vedel jsem ze s tim narozdil od uvazujicich a vypravejicich spoluzaku na 100% uspeju. Nakonec jsem uspel na 95%. Při generalce na maturitu jsem popisoval lednicku a to bylo jeste lepsi.“ Citát (autor: Kimmy666, 8. 6. 2012, 10:43 hod.) z diskuse na serveru iDnes pod článkem Přemýšlivý a chytrý sloh: u státní maturity za pět

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Problém s centrálním hodnocením písemných prací z češtiny odkazuje k několika otázkám, které celou kauzu přesahují: například máme žáky i do budoucna zkoušet ze schopnosti vytvořit několik konkrétních slohových útvarů, nebo nás bude více zajímat schopnost maturanta vyhodnotit informace, propojit je do smysluplného celku, věcně a jazykově kultivovaně argumentovat a vytvořit text, který bude mít nejen minimum chyb, ale také hlavu a patu a nějaký hlubší smysl, než je popis výroby palačinek? Případně chceme od absolventů středních škol něco jiného – a co vlastně? Kauzu s písemnými pracemi a jejich centrálním hodnocením shrnuje Tomáš Feřtek v blogu a cituje dopis pocházející z CERMATu, který dokládá zvláštní praktiky zmíněného ústavu. Proč mají s písemkou potíže jedničkáři, ptá se také Martin Rychlík z České pozice.
  •  

  • Ekonomové z think-thanku IDEA při CERGE-EI vyčíslili, že pokles vzdělanosti české populace stojí stát ročně 169 miliard Kč. Pointa celé informace ovšem tkví v tom, že ekonomické dopady na HDP jsou „vidět“ s obrovským zpožděním, jak vysvětluje Daniel Münich, a to si obtížně představujeme, stejně jako si obtížně představujeme celkovou částku 13 500 mld. Kč, o níž je ve studii IDEA řeč. Problémy se pak nejeví jako akutní a jejich řešení je stále odkládáno.
  •  

  • Základní školy mají katastrofálně málo peněz v „šuplíku“ ostatní neinvestiční náklady, a proto začínají mít potíže i s nákupem základních pomůcek. Sledujte vystoupení Hany Stýblové, předsedkyně Asociace základních škol.
  •  

  • Ombudsman Pavel Varvařovský si nechal zpracovat výzkum, který potvrdil nepřímou diskriminaci romských dětí v přístupu ke vzdělávání. Ačkoli se podíl romské populace v České republice pohybuje v rozmezí 1,4 – 2,8 % obyvatel, romské děti tvoří 32 % žáků základních škol praktických. Vládě ochránce doporučuje, aby předložila Poslanecké sněmovně návrh změny zákona, která by jednoznačně zakotvila přednost integrace všech žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžných základních školách. Pozoruhodná je v této souvislosti argumentace Dagmar Navrátilové, poslankyně za Věci veřejné, která s doporučením polemizuje.
  •  

  • Poslechněte si zajímavou diskusi odborníků (Straková, Greger, Suchomel, Chalušová) věnovanou argumentům pro a proti plošnému testování žáků v 5. a 9. třídách.
  •  

  • MŠMT zahajuje online diskusi k návrhu „Strategie základních gramotností“. Potrvá jen do konce června, kromě ní se koná již jen jediný diskusní seminář, a to 12. 6. 2012 na MŠMT.
  •  

  • O zapojení ČR do mezinárodních aktivit spojených se vzděláváním máme obvykle jen málo informací. Trochu více sděluje Newsletter o evropských záležitostech, který mmj. také nabízí na str. 16 kalendárium mezinárodních akcí.
  •  

  • Přes devět milionů čínských studentů se zúčastní jednotné zkoušky pro přijetí na univerzitu. Studenti se biflují až 16 hodin denně a někteří jsou napojeni na kapačky, aby se připravili ve zdraví. Neúspěch si prý nemohou dovolit.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 12. 6. MŠMT: diskusní seminář Národní strategie podpory základních gramotností v základním vzdělávání (Praha)
  • 14. 6. konference Přístupy k začleňování cizinců do škol – saská inspirace (Praha)
  • 21.-22. 6. 1. dětská vědecká konference (Praha)
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články