Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

bEDUin 34/2012

5. 11. 2012
EDUin
bEDUin

bEDUin

Co přinesl týden 29. 10. – 4. 11. 2012

Témata týdne:

prezident podepsal podobu maturit, branná výchova se vrací do RVP ZV, vysokoškolské vzdělávání, Příběhy bezpráví ve školách, povolání učitele

Výrok týdne

„Fínska politika je proti akýmkoľvek obmedzeniam. Náš vzdelávací systém nemá žiadne slepé uličky. Tým chcem povedať, že akýkoľvek študijný smer si mladý človek vyberie, teoreticky ho vždy môže zakončiť doktorátom. Veď keď malí chlapci končia základnú školu, zaujímajú ich dievčatá, pivo a podobne. Škola je pre nich vedľajšia. Máme ich trestať za to, že sa správajú ako typickí chlapci vo svojom veku?“ Kristiina Volmari, finská odbornice na vzdělávání, v rozhovoru o finském a slovenském školství (více čtěte níže ve zprávách o povolání učitelů a vysokých školách) pro spravy.pravda.sk

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Učitel potřebuje naplnit svoje potřeby, nesmí při tom ale fňukat: Povolání učitele je čím dál méně zajímavé a nárůst platů je utopie – jak jinak tedy učitelské povolání zatraktivnit? Doporučujeme inspirativní blog Nikoly Křístka a podnětnou diskusi pod článkem. Co rozhoduje o atraktivitě učitelského povolání ve Finsku? Čtěte rozhovor s Kristiinou Volmari, finskou odbornicí na vzdělávání.
  •  

  • Kolik nám stačí vysokoškoláků? Kristiina Volmari hovoří také o koncepci vysokých škol ve Finsku – mladí lidé mají dostat opakovanou šanci na studium a o jejich dráze nemají rozhodovat známky ze střední nebo základní školy, zároveň stát ale reguluje počet vysokoškolských absolventů. Na podobné téma čtěte rozhovor s rektorem ČVUT Václavem Havlíčkem, podle něhož by mělo mít vysokoškolské vzdělání maximálně 55 % populace. Havlíček také napadá trojstupňový model VŠ vzdělávání (bakalář-magistr-doktor). A do třetice doporučujeme provokativní blog Michala Kašpárka o tom, proč vysoké školy „jedou na kvantitu, a ne na kvalitu“.
  •  

  • Potřebujeme ke vzdělávání školy? Je tu vzdělávání pro kvalifikaci, nebo kultivaci osobnosti člověka? Máme mít právo nechodit do školy a vzdělávat se jinde a jinak? Takto staví svůj pohled na vzdělávání německý antipedagog Hubertus von Schoenebeck, který uskuteční 12. 11. mimořádnou diskusi v Praze. Setkání s odborníkem zaštiťuje CEDU (starší informace a stripy o antipedagogice a jeho představiteli najdete zde). K paralelnímu systému vzdělávání nabádá také studentské video Za školu! – doporučujeme diskusní příspěvek Jana Hučína pod článkem, který otevírá otázku, zda má škola děti vždy bavit a učení má probíhat „bezbolestně“. Nepatří zvládání školních povinností do řádu věcí? A kde je ta správná míra? Co je smysluplné, a co už není?
  •  

  • Proč nerozumí tomu, co čtou: Ondřeje Hausenblase zpovídá v rozhovoru Pavel Košák z Člověka v tísni. Mimo jiné také z toho, co s knihami a knihovnami v dnešní době čteček.
  •  

  • Za socialismu bylo lépe, myslí si více než polovina středoškoláků: Na školách začal 8. ročník projektu Příběhy bezpráví.

Inspirace z (a do) praxe

  • Domácí úkoly jinak: na Novém Zélandě vypracovali novou koncepci domácích úkolů. Nejmenší školáci si doma i nadále procvičují čtení a psaní, ti starší od 3. třídy dostávají úkoly zaměřené na reálný svět kolem nich – přečtěte si například o dvou žačkách, které navrhly vylepšení městského hřiště.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 7. 11. konference Očekávané výstupy v praxi MŠ – RAABE (Praha)
  • 8. 11. Práce, škola a společnost – svobodanazivo.cz (Praha)
  • 8. 11. kulatý stůl Možnosti hodnocení ředitelů škol – Centrum školského managementu PedF UK (Praha)
  • 10. 11. Prodejní výstava Montessori pomůcek (Praha)
  • 12. 11. setkání s významným představitelem antipedagogiky Hubertusem von Schoenebeck (Praha)
  • 13. 11. konference Průvodce úspěšného ředitele – RAABE (Přerov)
  • 14. 11. konference Generace Fair – Férové školy (Praha)
  • 14.-15. 11. konference Školský management v teorii a praxi (Telč)
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články