Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

bEDUin 40/2011

10. 10. 2011
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 3.-9. 10. 2011

Klíčová témata týdne

školní psychologové, výchova k vlastenectví, novela VŠ zákona

Výrok týdne

„Záleží-li Vám na dobrém jménu ministerstva a koneckonců i na Vaší pověsti, zajistěte prosím, aby pan Ladislav Bátora nebyl nadále jakkoli spojován s MŠMT. Pokud se k tomuto kroku odhodláte, nestanete se asi v očích slušných lidí hned hrdinou; možná si alespoň řeknou: „Pozdě, ale přece.“ Což by nakonec nebylo tak špatné ani pro Vás, ani pro tuto zemi.“
Z Otevřeného dopisu členů Učené společnosti ČR

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Příběh o školních psycholozích na českých školách by mohl vypadat asi takto: školy dostaly peníze na psychology, postupně si díky nemalému množství energie škol i samotných psychologů vybudovala tato služba u rodičů a dětí důvěru a vše začalo konečně fungovat, dokonce podle tvrzení škol začali „chodit“ i romští rodiče. Ministerstvo mělo dva roky na to, aby zajistilo systémovou návaznost projektu, který v září skončil – nyní školám hrozí, že budou muset psychology propustit, protože na ně nemají peníze – návazný projekt má prý tříměsíční skluz. MŠMT vydalo k celé věci dvě dementi: 1) náměstek Němec označil autorku projektu, bývalou ředitelku Janu Zapletalovou, jejíž místo bylo z organizačních důvodů nedávno ze dne na
    den zrušeno, za lehce hysterickou ředitelku a viní ji z toho, že prodlení projektu bylo způsobeno nekvalitním návrhem na jeho pokračování, které Zapletalová předložila. 2) Nový projekt sice začne opravdu až v lednu 2012, ale ministr zajistí resortní peníze na výplaty již od října. Ptáme se: pane ministře, odkdy se vrcholový management vymlouvá při neúspěchu na údajnou neschopnost svých podřízených? A kdy myslíte, že ředitele škol přestane bavit neustálé balancování na hranici nejistoty a provizoria?
  •  

  • MŠMT dokončilo novelu zákona o vysokých školách, ta projde odbornou debatou. Její součástí je návrh na zavedení školného, které by mělo sloužit jako příjem vysokých škol. Vysoké školy se také rozdělí na univerzity provádějící výzkum a na další školy, které budou mít především praktické zaměření. Změny by měly platit od ledna 2013.
  •  

  • Nakolik se do výuky reálně promítají nové vzdělávací cíle, které proklamuje školská reforma? Scio zveřejnilo závěry vlastního průzkumu „Vzdělávací cíle a realita výuky“ provedeného v letech 2005-2010 mezi základními a středními školami, z nějž vyplývá například toto: 1) Cíle vzdělávání u základních škol se významně posunuly od pasivního přenosu znalostí ke kreativitě žáků a podpoře samostatnosti a učitelé základních škol se s nimi snaží identifikovat, ovšem žáci v realitě tento posun zatím příliš nevnímají, 2) na středních školách nenastala výraznější změna zatím ani „na papíře“. Scio upozorňuje na to, že průzkum
    nebyl proveden na reprezentativním vzorku dat, a bylo by vhodné jeho výsledky tímto způsobem dále zpřesnit.
  •  

  • Němčina velmi rychle mizí ze základních škol a učitelé by rádi, aby děti měly povinnost učit se dva cizí jazyky, jak je zvykem v malých zemích EU. Ambasáda Spolkové republiky Německo a Republiky Rakousko spolu s Goethe-Institutem a dalšími organizacemi proto zahájily kampaň „Šprechtíme“ na podporu výuky němčiny.

Inspirace z praxe

  • Kolik váží naše oblečení a kolik je na jeho výrobu potřeba vody – například i to se žáci dozví díky interaktivní výstavě supermarket SVĚT a publikaci PodObal o globálních souvislostech našeho obchodování, která ji doprovází. Pro učitele jedna z možností, jak realizovat část průřezového tématu Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech.

Akce tohoto týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 13. 10. – 16. schůze výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu (Praha, PSP ČR)
  • 13. 10. – konference Rozvoj online technologií ve vzdělávání (Praha, s mezinárodní účastí)

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články