Co stojí za snahou odvolat ministra školství Roberta Plagu?

21. 1. 2019
EDUin
beduin_210x210

Co přinesl týden 14. 1. – 20. 1. 2019

Krátce: 

Výrok týdne: „Studie Světové banky z roku 2009 doložila, že přítomnost „world-class“ univerzity v zemi či regionu je naprosto zásadní pro přitáhnutí talentů a koncentraci zdrojů, které umožňují skutečně skoky ve vědění. Právě na těch pak staví inovace s nejvyšší přidanou hodnotou a jde za nimi byznys, klidně i přes půl světa. Skutečnost, že v celé střední a východní Evropě nemáme žádnou univerzitu světových parametrů, je patrně jedním z důvodů, proč navzdory rozsáhlým investicím do výzkumu v posledních deseti let výsledky celkově stále nejsou takové, jak by bylo žádoucí. (…) V tuto chvíli dává Česko na vysokoškolské vzdělávání na všech zdejších veřejných vysokých školách zhruba tolik, co odpovídá třetině rozpočtu Oxfordské univerzity.“ Jiří Nantl, ředitel výzkumného centra CEITEC při MUNI ve svém komentáři k inovační strategii (HN).

V souvislostech:  

  • POD MINISTREM PLAGOU SE ÚDAJNĚ TŘESE ŽIDLE. MÁLOKDO ALE VEŘEJNĚ POŽADUJE JEHO KONEC

Byly to původně Lidovky spadající do mediální skupiny Mafra holdingu Agrofert, které rozpoutaly velkou debatu, aniž by padlo jediné oficiální vyjádření. Ve svém čtvrtečním článku investigativní novinář Ondřej Koutník informoval o zdrojích, které potvrzují úvahy premiéra o odvolání ministra školství (Lidovky). Důvodem mají být názorové střety ohledně financování sportu. Údajným kandidátem na pozici Plagovo místo by měl být bývalý primátor Brna Petr Vokřál. Ten vyhrál komunální volby, ale skončil v opozici. Patrně se tedy hledá funkce, v níž by mohl jinak úspěšný politik ANO působit.

Za ministra se během několika dní postavily rozličné organizace, které by jindy obtížně hledaly shodu: školské odbory, Učitelská platforma, Pedagogická komora, EDUin nebo Česká konference rektorů. „České vzdělávání má zase jednou dobrého ministra školství, jehož odvolání by způsobilo pouze diskontinuitu a zvýšení míry nejistoty. Jakkoliv si dokážu představit, že budou kroky ve vzdělávací politice progresivnější, současný ministr školství v ničem neselhal. Naopak,” říká Bob Kartous z EDUinu.

Robert Plaga byl na ministerstvu školství náměstkem pro vysoké školy od roku 2015 do roku 2017. Už v rámci první vlády Andreje Babiše se stal ministrem a je tak již přes rok v čele resortu. Za svůj cíl si vytyčil stabilizaci resortu a hledání konsensu, což se mu zpravidla dařilo. Provedl výměnu ředitele CERMATu odvoláním Jiřího Zíky (Lidovky), který do té doby čelil kritice za ideologický přístup k omezování maturantů nebo netransparentní přípravu a hodnocení zkoušek – jak přijímacích na SŠ, tak maturitních. V této souvislosti také Plaga otevřel debatu o změnách v maturitních zkouškách, která se ale zatím nerozběhla.

Za dosavadní období byla jedním z hlavních Plagových cílů revize inkluzivního vzdělávání, zejména její finanční a technické stránky. Jím předložená změna vyhlášky vztahující se ke společnému vzdělávání se ale setkala s kritikou jak ze strany rodičů, tak odborných organizací a neziskovek.  Redukce nákladů byla hlavním motivem navržených změn, v praxi ale může znamenat méně asistentů nebo prostředků pro školy. Odstranění nedostatků ve výdajích na inkluzi bylo i původním cílem novely za éry Kateřiny Valachové (Rozhlas).

V posledních dnech ministr také otevřel téma nedostatku učitelů a mistrů odborného výcviku v některých krajích. Novela Zákona o pedagogických pracovnících, kterou resort předložil, by rozvázala ředitelům škol ruce při výběru učitelů. Kandidáti by nemuseli mít pedagogické vzdělání, ale měli by povinnost si ho doplnit během práce ve škole. Debata se v tomto případě vedla o regresi profesionalizace učitelského povolání, ale i o neutěšeném stavu, který ředitelé nemohou ovlivnit.

V neposlední řadě se na pozadí stále připravují revize rámcových vzdělávacích programů, podle nichž školy připravují vlastní osnovy. Klíčovým slovem se stala předimenzovanost, tedy rozsah látky jdoucí na úkor kvality výuky. O ní mimo jiné informovala i Česká školní inspekce ve své zprávě: například v češtině splňují požadavky RVP všichni žáci pouze na 6,42 % škol a v matematice jen na 0,62 % škol. Plaga se proto vydal cestou modernizace RVP a jejich provzdušnění.

Poslední debatou, v níž Plaga hraje roli, jsou bezplatné obědy. Poté, co ČSSD navrhla jejich plošné zavedení pro všechny děti, ministerstvo školství se rozhodlo protlačit adresnou pomoc. To by znamenalo, že teplé jídlo zdarma by podle návrhu ministra dostaly jen ty děti, na něž rodiče pobírají přídavky. Aktuálně má ministr za úkol návrh přepracovat pro vysoké administrativní náklady (Aktuálně.cz), ale mimo to jde o funkční konsolidaci dvou dobíhajících programů, které dnes dětské obědy podporují.

Působení Roberta Plagy hodnotil také spolupracovník EDUinu Tomáš Feřtek (Respekt). Vytkl mu, že nedostatečně informuje veřejnost a jeho práce je tak místy méně viditelná. Na druhou stranu, podle Feřteka je ministr schopen myslet v dlouhodobém horizontu a vzdorovat nedomyšleným a destruktivním nápadům. Jedním z takových je například debata o cut-off skóre, v níž se Plaga rozhodl vzdorovat (iDnes) za pomoci jasných argumentů vlivné Asociaci krajů. Zda je za snahou o jeho odvolání politický tlak, nebo skutečné důvody, se dozvíme až z vyjádření premiéra. Vzhledem ke spontánní koalici, která žádá jeho setrvání, je ovšem možné, že k tomu ani nedojde.

Inspirace z (a do) praxe: 

Výběr z EDUkalendáře: 

  • 28. 1., 9.00, Praha, Ukázkový seminář filmové výchovy
  • 29. 1., 17.00, EDUpoint Praha, Akvárium – Máme známkovat zpěv, kreslení a tělocvik? Pokud ano, proč?
  • 29. 1., 19.00, EDUpoint Praha, Učitelský večer
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články