Jak se ve škole může projevit islamofobie

Co přinesl týden 27.6. – 3.7. 2016

Témata týdne: 

Tomáš Hruda, bývalý náměstek pro VŠ na MŠMT a zakladatel projektu Education Republic, v rozhovoru pro Britské listy o neochotě vzdělávacího systému přizpůsobit vzdělávání a výchovu současným a budoucím potřebám. Souhrn nejdůležitějších změn ve státních maturitách za posledních pět let. Jak vysvětlit šikanu prostřednictvím jablka. Geniální… Utubering hýbe v posledních dvou třech letech názory veřejnosti. „Hate“ youtubera Standy na povinnou maturitu z matematikyBilance školního roku Boba Kartouse v Hospodářských a Lidových novinách.

 

Výrok týdne: „Kdybych přišel do třídy jako Mongol, Uzbek, Estonec nebo Vietnamec, nic by se nestalo”. Antonín Kolář, dnes už bývalý učitel Masarykova gymnázia v Plzni, jenž čelil obvinění z podpory islamismu, když přišel do třídy v arabském oděvu, aby žákům přiblížil téma tolerance a lidských práv.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • ČESKÁ SPOLEČNOST REPRODUKUJE CHUDOBU A S NÍ ŘADU PROBLÉMŮ  

V sobotu a neděli 2. – 3. 7. proběhl v Sobotce další ročník BarCampu. Tématem neděle byla inkluze, její podoby, překážky, případové studie. Úvodní příspěvek přednesl sociolog Daniel Prokop, který na čerstvém výzkumu pro nadaci Sirius poukázal na to, že v ČR dochází oproti ostatním zemím EU k výrazně vyšší míře reprodukce nerovnosti v přístupu ke vzdělávání podle socioekonomického statusu rodiny (str. 17), že ohrožení děti rizikovými situacemi je v nepřímé úměře vůči vzdělání rodičů (str. 22) a že materiální deprivace výrazně zvyšuje pravděpodobnost, že budou děti v takových rodinách vystaveny dalším problémům, včetně řady dalších vlivů (souhrn prezentací z výzkumu).  Prokop upozornil i na rostoucí rozdíly mezi jednotlivými regiony ČR (hlavně Praha v. Severní Čechy a Severní Morava), o čemž nedávno, na základě statistik OECD, informoval portál Aktuálně.cz. Není bez zajímavosti, že rekordmanem je Slovensko.

  • NOVÝ DĚKAN V PRAZE ANEB BUDOUCNOST PEDAGOGICKÉHO STUDIA V ČR

Pedagogická fakulta v Praze má nového děkana, stal se jím Michal Nedělka. Děkanem pedagogické fakulty v ČR se lze stát s touto koncepcí. Koncepce nového děkana vychází z této základní premisy:Pedagogická fakulta prošla v minulém období příznivým vývojem, ten zaznamenaly všechny klíčové oblasti její činnosti. Fakulta je nyní respektovanou součástí univerzity, jejíž priority spočívají v rozvoji vědy, výzkumu a vzdělávání.” Tvrzení nového děkana kontrastuje se studentskou iniciativou Otevřeno, která příznivý vývoj ani respekt nevnímá. S ohledem na volbu nového děkana PedF UK se jako velmi žádoucí jeví iniciativa nadace Depositum Bonum Učitel naživo.

  • PEDAGOGICKÁ STATEČNOST KONTRA PODLÉHÁNÍ NÁZORU MASY

Učitel dějepisu a českého jazyka Antonín Kolář, jehož koníčkem je cestování a jenž si z cest přivezl řadu součástí tradičních oděvů, přišel na začátku uplynulého školního roku do třídy Masarykova gymnázia v Plzni v arabském oděvu. Snažil se tak přiblížit žákům kulturní jinakost a téma tolerance. Kvůli negativnímu postoji vedení školy však podal výpověď. Několik desítek studentů protestovalo na jeho podporu. Takto pojal zprávu server iDNES.cz. Takto, s pozoruhodnou ilustrační fotografií, přinesl zprávu server Parlamentní listy. Nedávno čelil Zdeněk Bergman, ředitel Gymnázia Teplice, tlaku nespecifikované veřejnosti na to, aby vyloučil ze studia studentku, která nosí hidžáb. Ředitel něco takového naprosto odmítl a studenti natočili na podporu spolužačky video. V souvislosti s tímto tématem připomínáme Kulatý stůl SKAV a EDUin na téma celospolečenských témat a výchovné role škol. Přítomní učitelé svědčí o tom, že musejí odolávat tlaku veřejnosti, která reprodukuje většinové názory.

  • ILUSTRACE: DIAMETRÁLNĚ ODLIŠNÉ POHLEDY NA SMYSL VZDĚLÁVÁNÍ  

Tomáš Feřtek ve svém posledním blogu pro Respekt sebral některé zaznamenáníhodné citáty z uplynulého školního roku a vytvořil z nich koláž. Najdete mezi nimi např. odmítavý postoj ministryně k materiálu OSN o výuce na téma imigrace, vysvětlení ředitelky SOŠ ve Valticích, proč měli žáci připravené otázky pro prezidenta Zemana nebo vysvětlení MŠMT, proč jsou v maturitách otázky, které nejsou v Rámcových vzdělávacích programech. Na blogu reagoval učitel českého jazyka Zdeněk Sotolář (blog iDNES.cz), jenž některé citáty schvaluje a chápe je zjevně v souladu se smyslem vzdělávání a výchovy. Pan Sotolář je zakladatelem Učitelského profesního sdružení.

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  1. 7. 7., Komunitní centrum v Koněprusích u Berouna, Seminář intuitivní pedagogiky s Pärem Ahlbomem
Beduin každý týden odebírá zdarma 6 493 lidí, kterým záleží na českém vzdělávání a chtějí jeho změnu k lepšímu. Podpořte jeho vydávání svým darem a přidejte se mezi aktivní občany, kteří si uvědomují, že vzdělávání je důležité téma.
Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
5 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ennio Kocourek
Ennio Kocourek
4 years ago

Blahopřeji Masarykovu gymnáziu v Plzni, že se zbavilo Antonín Koláře, jehož koníčkem je dělat věci obráceně, než jak mu jeho nadřízený přikáže. Vykládat o toleranci v souvislosti s mohamedány se dá různě – třeba můžete tvrdit, jak moc a k čemu všemu jsou mohamedání tolerantní. Případně že normální civilizovaní lidé by měli být tolerantní vůči mohamedánům. U zmíněného videa na YouTube není použitelný zvuk, takže se stěží dozvíme, co Antonín Kolář bezbranným prvňákům doopravdy vykládal. Antonín Kolář u svého videa zakázal komentáře, ale jsou způsoby, jak to na YouTube s komentáři zaonačit, takže většinu poznámek, které mě v této souvislosti… Více »

Pěnice Skalicová
Pěnice Skalicová
4 years ago

No, první co mě napadlo, když jsem o panu učiteli četla: jak přicházím v minisukni a velkým křesťanským křížem do třídy chlapců v Saudské Arábii a začínám přednášku o naší skvělé kultuře. Chlapci hltají každé mé slovo a od vedené dané školy dostávám řád za zásluhy o sblížení našich kultur.

Jakub Malinovský
Jakub Malinovský
4 years ago

„Přítomní učitelé svědčí o tom, že musejí odolávat tlaku veřejnosti, která reprodukuje většinové názory.“ – Celospolečenská diskuse se bez názoru většiny společnosti neobejde.

Ennio Kocourek
Ennio Kocourek
4 years ago
Reply to  Jakub

Že se celospolečenská diskuse bez názoru většiny společnosti neobejde? No asi bude muset! Nebo se školství bude muset obejít bez celospolečenské diskuse. Protože (zejména teď po brexitu) je názor většiny společnosti pro vrchnost ten nejhorší čert rohatý.

Martin Rusek
Martin Rusek
4 years ago

Dovolte mi s odstupem reagovat na „blahopřání“ nově zvolenému děkanovi UK PedF. Podobně nepodložený útok by skutečně neměl být rozesílán těm, kteří se přihlásili k odběru informací o vzdělávání. Autor příspěvku neobratně manipuluje se zdroji, kterými navíc podkládá tvrzení v těchto zdrojích neuvedených.
Vyzývám tímto ke stažení nedůstojného příspěvku.